en pjäxknipa

Hejsan

Har hittills bestigit med tung randonnéutrustning för att få ordentlig åkning utför. Förut har jag kört med ett par Lange racingpjuck som är ganska låga i skaftet. Det har funkat mycket bra förutom på flat sten och liknande.

Häromdan kom jag över ett par Scarpa Denali för en mycket liten peng, har dock inte köpt dem än.

Min fråga är om det över huvud taget är värt det. Kommer jag att förlora all åkkänsla i höga farter och brant terräng? Visst finns det procentsatser om styvhet hit och dit men är det bara snack? Vänjer jag mig? Kommer övriga fördelar att väga upp?

Dela gärna med er av erfarenheter från byten till/från randonnépjäxor!

Tacksam/
Jonas

Köp Denalin!!!

Bytte själv från racingpjuck till Randonne pjuck för drygt 6 år sedan och har inte använt mina racing pjuck en dag sedan dess, inte ens i pist!
Denalin är en ganska (allt är relativt) hård randonne pjäxa som främjar utför egenskaperna framför uppför egenskaperna, en i mitt tycke väldigt bra pjäxa för den som vill göra dagsturer utan att förlora åk kvalitet nerför.
Jag hävdar beståmt att merparten av skidåkare inte förlorar på att byta till en kjukare pjäxa utan snarare tjänar på det genom en förbättrad åkteknik (utan att bedömma någon individs egna åkförmåga).
Genom en lite mjukare randopjäxa lär man sig att stå och använda sin egen tyngpunkt på skidan på ett annat sätt, då man inte för samma stöd från racingpjäxans kant.
Ur mitt perspektiv är det ytterst få som verkligen behöver den extra styvheten för att kunna bita fast stålkanten i isen. Enligt mig så används styvheten alltför ofta för att kompencera för bristande teknik.
Men det är bara min åsikt och varje åkare bedömmer bäst själv vilket som är bäst för honom/henne, men tänk på vilka bedrifter vissa beryktade fransmänn gjorde på 70-talet med betydligt mjukare pjäxor och slöare skidor än vad som finns idag.

Jag eller mina fötter har aldrig ångrat att jag skaffade mig ett par Nordica Tr12. Kör på dem alltid pist som off-pist, brant som flakt, hårt som kjukt underlag etc. Den enda gången jag känner att jag saknar den hårdare pjxan är när det är en riktigt brant hård pist, då är mina lår förklena för att orka trycka fast mina skidor utan hjälpen från en styvare pjäxa, men jag håller mig hellre utanför pisten ner det är så hårt/isigt i pisten.

Har aldrig haft några problem att åka smala och branta korridorer bara för att det sitter ett par randopjuck på fötterna så kör på denalin.

Lycka till!

Klart de är mjukare i flexen och inte lika stabila i sidled, saknar lite vinkel mm, men en del går att bygga bort. Borra ett extra hål i skenan bak, hårdare plös och en gjuten innersko och då blir skillnaden inte så extremt stor.
Allternativet är att ta en racingsko och sopa dit en vibramsula på den.
- anders

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg