En nybörjares funderingar

Hej alla!
Har i flera år gått och funderat på att ställa slalomskidorna i garderoben och prova på telemark istället. Som total novis infinner sig snabbt ett antal frågor:
Vad ska man satsa på för skidor? Jag är 173 cm, väger 62 kg. Har åkt en hel del skidor, men är inte en speciellt aggressiv åkare. Jag skulle vilja ha ett par skidor som fungerar både på tur, lättare bestigning och i pist. Finns det såna skidor? Och finns det såna pjäxor?

//Pernilla

Nja, de äldre telemark-skidorna(Åsnes,TUA mfl) var skapade för att kunna gå på tur och klara av bestigningar, men de hade å andra sidan pistegenskaper som var urusla.
Idag skulle jag säga att om man vill åka i pist och göra vissa lättare bestigningar skall man köpa en lätt alpinskida och sätta på en telis-bindning.
Vill man ha roligt i pist och offpist nerför skall man köpa en bra alpinskida och höga plastpjux. Längden bör vara din egen längd om du skall åka mest pist, och ca 10cm längre än dig om du skall åka mycket offpist.

Mvh
Ola

En...

allround utrustning som jag tror skulle passa dig är (med tonvikt på pist och lättare bestigningar, för ren tur så finns det andra grjor):

- Atomic TM22, 170 cm eller ev. 180cm långa (bra allroundskidor)

- G3 Targa med häl-lyftare (bra allround bindningar)

- Scarpa T2 ("mellanhöga" pjäxor som inte är alltför tunga, men fortfarande stabila)

Det finns en stor nackdel med telemark, och det är priserna på utrustning, ovanstående river lös på 7500-8500 kr, om du köper nya grejor. Försök gärna att hitta begagnade grejor, men lägg mest pengar på Pjäxorna, då jag tycker att det är pjäxorna som är den viktigaste delen i utrustningen.

/Anders B
[Ändrat av brook 2002-01-10 kl 14:09]

Elan

Elan stinger har jag kört på som nybörjare de har fungerat bra, men jag är nu ute efter ett par lite hårdare skidor. Men om du inte åker så agressivt så tror jag att de skulle fungera jättebra - har även ett par scarpa t2 som är ett par bra pjäxor,tillräkligt stabila i pisten och inte alltför höga på tur - kan rekomenderas. Teleskopstav är ett bra alternativ om du skall åka varierat.
Lycka till
/Henrik

TM priser

Hej,
Min flickvän har ungefär samma matt som du och hon har ett par Atomic TM24 (längd 170) som hon är riktigt nöjd med. Hon kör visserligen med 7tm bindningar vilka är särskilt bra för pisten, men som det ocksa finns hällyftare till om du vill ga pa tur.

Om du skall satsa pa Scarpas T2:eek:r, sa se till att du far den senaste modellen med 3 spännen för mer stabilitet.

TM22 och TM24 finns pa Sport Schuster för bra priser:

TM22 - 499 DM
TM24 - 399 DM

http://www.sport-schuster.de/

Deras leveransvillkor:

http://www.sport-schuster.de/agbs.html

/Stefan

Hur...

funkar det att få reda på vad de har för (mer) prylar på den där siten, Somule? Vet inte om det är min obefintliga tyska men som jag fattar det så måste man ha en papperskatalog för att dels få se deras produkter, men även få en uppfattning om vad de har för sortiment?

Kan du sprida lite mer ljus i frågan, Somule?

/Anders B

Katalog...

...maste man nog ha tyvärr. Synd att de inte fattat vitsen med att visa sitt utbud pa nätet ocksa. Fast det gäller väl manga sportaffärer.

Hur som helst har Sport Schuster avvecklat sin telemarksavdelning och har sen början av hösten salt ut sitt överskott till kraftigt rabatterade priser. Det gäller t.ex. Scarpa, Garmont, Atomic och K2 mm. Intresset verkar vara lagt för dom har fortfarande manga skidor kvar. Jag hoppas att de kommer sänka priserna ännu mer för da kan det bli intressant med ännu ett par.... :)

/stefan

ps. Anders, skippa mitt alias, det är datorgenererat och jag identifierar mig inte med det.

Aasnes Rago

Jag brukar Aasnes Rago. Dom aer kombinationsskidor foer fjaellvandring och telemarksaakning. Dom har ingen saerskild innsvaeng (carving), men om du vill aaka telemark aer det ingen foermon att boerja med carvade skidor, daa du faar trenad tekniken bettre med straka skidor. Aaasnes Rago aer laetta och har goda staalkantar.
Fy fasan saa haerligt det aer att aaka i 10 cm nysnoe med dom! Yihaaaaaaa!

Mvh Lars

Skidor

Om du har ett par relativt nya slalom skidor med midja och som är i din egen läng ungefär så kan du ju alltid byta bindning på dessa det funkar kanon så länge skärningen inte är för snäv eller att skidorna är för styva.
/kjelken

Ok...

Stefan!

Jag blev verkligen intresserad av deras priser, framförallt på Atomic TM22. Har du nån aning om hur mycket frakten skulle riva lös på från Germanernas rike till Moder Sveas norra regioner? Kan tänka mig att det handlar om lite pluring iom att skidor tar en hel del plats....=(

/Anders B

Jag tycker du ska hyra lite olika kombinationer av lagg och pjäxor en vecka eller så. Dels lär du dig åka telemark och ser om (ATT!) det är kul, dels får du en upfattning om vad för typ av utrustning som passar dig. Köp sen hårdare pjäxor än du tror att du behöver om du inte tänker gå mycket på tur, mjuka tröttnar man fort på.

Hur ofta åker du? Om du som jag inte åker mer än 1-2 veckor per år tycker jag att det är bättre att hyra telemarkutrustning av en seriös skidaffär. Då har du möjlighet att testa olika skidor och pjäxor för att se vilka som passar dig. Tyckte själv att redan efter det första åket det var det roligaste som går att göra på snö. Har numera köpt ett par pjäxor då det ibland kan vara svårt att hitta pjäxor som sitter skönt. Om du hyr utrustning som du tycker är kanonbra och som även är i bra skick så fråga uthyraren om du inte kan få köpa utrustningen till ett billigt pris. Kom över mina pjäxor på det viset med mer än 50 % rabatt.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
M.E.S Funderingar på Völkel V-Explosive Telemark 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg