En mera traditionel

Sticktångare i skaft av klykvalnöt. Bladet är gjort i 2140 (O1). Kniven är väl ganska stor men inte som det ser ut på i handen bilderna. Det är nog vinkeln som gör att den ser monstruös ut.
Bladlägnd: 115 mm
Bredd: 26 mm
Handtags lägnd: 120 mm
Bredd: 34 mm

Kevins2.gif

Kevins3.gif

Kevins5.gif

Seved

Det var en av de snyggaste knivarna jag sett på länge, traditionell och enkel. Men hur ser slidan ut och vad ligger priset på?

Hm, vad skall man säga. Det är en "Sevedkniv". Snygg, stilren och i fina material.

Min enda negativa synpunkt är att du tycks tillverka samma kniv om och om igen med endast små differenser. Å andra sidan så är ju det just detta som gör att kniven andas "Seved".

Trots det skulle jag vilja se en design som bryter lite mot din vanliga ritning.

~Paul~

Ja man får en speciell stil det går inte att komma ifrån:). Ja förut så gjorde jag olika knivar hela tiden, men en kniv kan inte se ut på så många olika sätt om den ska vara användar vänlig. Men det är inte därför som jag gör knivar som påminner om varann. Det är svårt att få nån riktig lönsamhet och få det att gå runt om man gör olika knivar hela tiden speciellt bruks knivar. Förut gjorde jag knivar och blad nästan uteslutande efter ritning som man skickade till mej. Men det är omöjligt att få nån lönsamhet i det. Tyvär.

Seved

Jag tycker trots allt att du kan behålla din stil!! Det är ju som sagt det som gör att man känner igen en Sevedkniv :).

Men kanske lite nya längder, slipfaser och bladprofiler kunde piffa upp ditt makeri?

~Paul~

Jag tycker trots allt att du kan behålla din stil!! Det är ju som sagt det som gör att man känner igen en Sevedkniv :).

Men kanske lite nya längder, slipfaser och bladprofiler kunde piffa upp ditt makeri?

~Paul~

Ja man får en viss stil, när man gör knivar som ska vara funktionella och som man tycker funkar bra ute i det fria. På utsidan skulle man kunna säga om man vill vara lite lustig. Jag tycker att högslipfas är mest allround och bäst, då blir det mest det av naturliga själ.
Men det blir variatinoer på mina modeller när jag hinner göra lite annat oxå. Jag ska bla annat göra vad jag kallar hitech scandis. Så kommer det att bli mera huggare och endel machetas framöver.

Seved

Ja man får en viss stil, när man gör knivar som ska vara funktionella och som man tycker funkar bra ute i det fria. På utsidan skulle man kunna säga om man vill vara lite lustig. Jag tycker att högslipfas är mest allround och bäst, då blir det mest det av naturliga själ.
Men det blir variatinoer på mina modeller när jag hinner göra lite annat oxå. Jag ska bla annat göra vad jag kallar hitech scandis. Så kommer det att bli mera huggare och endel machetas framöver.

Seved
Det låter kanon, Seved! Personligen saknar jag en utpräglad bushcraftkniv. Jag vet att du inte gillar skadinavisk slipning men på den här typen av knivar är den ett måste.

~Paul~

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg