En massa utrustningsfrågor för förstagångs vandrare

Halloj,

Första inlägget här på utsidan, så är lite osäker om jag placerar detta inlägg under rätt forum eller ej.

Jag och två kompisar ska upp och vandra för första gången och destinationen blir Jämtlandstriangeln första veckan i september och givetvis sitter jag med 1000 frågor som skulle uppskatta svar på :)
Vi kommer gå Storulvån > Sylarna (Topp tur till Storsylen) > Blåhammar > Storulvån.

Först har jag en del frågor som rör mig och min utrustning och därefter gruppsens gemensamma saker. Eftersom det är första gången för alla tre så kommer jag ställa mina frågor och om jag har funderat på något själv kommer jag ta med det och därefter fråga om synpunkter, hoppas det är ok.

Min del:
Jag har fyra huvudskaliga mål med mig och min utrustning;
  • Att bära så lätt (UL) som möjligt för att få med mig min systemkamera med 1-2 objektiv.
  • Räkna med att kunna bära allt själv då jag vill kunna sticka iväg själv om jag känner för det.
  • Kunna göra en längre vandring senvår/sommar/höst
  • Njuta
Beskrivning av mig som kan vara av intresse: 193cm lång och väger runt 100kg -/+5.


Efter att ha läst en hel del här på forumet så har jag en uppfattning om mycket men skulle som sagt vilja få lite hjälp på vägen över mina sista funderingar.

Ryggsäck:
Jag har har tittat på en Osprey Exos 58L. Jag har dock inte haft möjligheten att testa den och förstår givetvis att en ryggsäck alltid är väldigt individuell när det gäller den bärande funktionen.
Mina fundering när det gäller ryggsäck är därför; räcker en 58 liters eller är rent utav 58 liter för mycket? ...Den finns även i 46L utförande också. Om nu Exos:en inte passar för mig skulle jag gärna ta emot tips på andra ryggsäckar.

Sovsäck:
Här har jag tittat på WM Caribou MF 198 cm, WM UltraLite 198 cm och WM HighLite 198 cm.
Frågan är vilken som passar mig bäst? UltraLite är en s.k "tre säsongs" säck vilket jag inte är säker på vad de syftar på (vår, sommar, höst?) medans de andra två är vår+sommar säckar? Utöver det har jag läst mig till att Caribou:n är bredare över axelpartiet än Highlite, vilket passar mig bättre. Hur som åsikter?


Kläder:
Här har jag näst intill ingen koll alls vad jag bör satsa på. Misstänker att det är kläder jag möjligtvis skulle kunna få för mig att packa för mycket av... tyvärr.
När det gäller kläder tar jag egentligen bara hänsyn till den 4-dagars vandring då det är "pretty much the same" vid längre turer.
Som jag även förstått det så kan man klä sig på lite olika sätt men jag skulle vilja ha tips på en bra klädsetup.
Det jag redan har som kan vara av intresse är egentligen endast ett Ullfrottéställ som har några år på nacken men det fungerar fortfarande mycket bra.

Så hur "bör" man klä mig underifrån och ut?

Kallsonger: (tips på bra kalsonger, jag blir rätt svettig).
Underställ: skall jag använda mitt ullfrotté som underställ eller ska jag ha något annat matrial närmast kroppen?
(eventuellt extra ställ), fungerar en hondin tröja eller är flece bättre? Kanske ullfrottéstället här eller något helt annat? behövs det här lagret?
Överkroppen: Någon form "enda överkropps plagg" typ skjorta eller liknande vid bra väder.
Jacka: Vind- och vattentät, endast skal eller något tjockare? Denna kanske? M's Bitihorn Dri1 Jacket , förslag på annat?
Byxor: ett par "enda byxor" eller ett par vindtäta "vandrar byxor" tillsammans med regnbyxor?
Shorts: Med en del fickor, tror jag vill kunna ha både byxor och shorts, dvs inget multi plagg.
Strumpor: idag har ett par jättetunna strumpor tillsammans med ett par lite tjockare sockor i mina kängor (Meindl Island Pro), behövs det fler strumpor här, något att sova i möjligtvis?
Skor: Då jag har ett par Meindl Island Pro kängor behöver jag något att vada i? Om - vad finns det för lösning?
Handskar: Vad jag har läst mig till räcker ett par "tunna" under en septembervandring, men jag har svårt att relatera till någon vettig modell. Förslag på något?


Gemensam utrustning:

Kök (kasturller etc): Något väldigt lätt men ändå inte "begränsat"
Kök (brännare): Det lättast som inte kompromissar kvalité/stabilitet
Kök (drivmedel): Finns det att välja på? Vad jag lyckats läsa mig till är att många verkar ogilla stående/höga kök då de blir instabila, så min fråga är, vad vinnar man med dem? Jag känner mig dock ytterst tvektsam till det.
Termos: behövs det, rekomendationer?
GPS eller karta?
Flaskor för vatten: hur många/stora behövs? "behövs" det ens? ...Dvs är det att föredra?

Tackar och bugar för alla svar jag kan tänkas få.
 
Halloj,

Första inlägget här på utsidan, så är lite osäker om jag placerar detta inlägg under rätt forum eller ej.

Jag och två kompisar ska upp och vandra för första gången och destinationen blir Jämtlandstriangeln första veckan i september och givetvis sitter jag med 1000 frågor som skulle uppskatta svar på :)
Vi kommer gå Storulvån > Sylarna (Topp tur till Storsylen) > Blåhammar > Storulvån.

Först har jag en del frågor som rör mig och min utrustning och därefter gruppsens gemensamma saker. Eftersom det är första gången för alla tre så kommer jag ställa mina frågor och om jag har funderat på något själv kommer jag ta med det och därefter fråga om synpunkter, hoppas det är ok.

Min del:
Jag har fyra huvudskaliga mål med mig och min utrustning;
  • Att bära så lätt (UL) som möjligt för att få med mig min systemkamera med 1-2 objektiv.
  • Räkna med att kunna bära allt själv då jag vill kunna sticka iväg själv om jag känner för det.
  • Kunna göra en längre vandring senvår/sommar/höst
  • Njuta
Beskrivning av mig som kan vara av intresse: 193cm lång och väger runt 100kg -/+5.


Efter att ha läst en hel del här på forumet så har jag en uppfattning om mycket men skulle som sagt vilja få lite hjälp på vägen över mina sista funderingar.

Ryggsäck:
Jag har har tittat på en Osprey Exos 58L. Jag har dock inte haft möjligheten att testa den och förstår givetvis att en ryggsäck alltid är väldigt individuell när det gäller den bärande funktionen.
Mina fundering när det gäller ryggsäck är därför; räcker en 58 liters eller är rent utav 58 liter för mycket? ...Den finns även i 46L utförande också. Om nu Exos:en inte passar för mig skulle jag gärna ta emot tips på andra ryggsäckar.

Sovsäck:
Här har jag tittat på WM Caribou MF 198 cm, WM UltraLite 198 cm och WM HighLite 198 cm.
Frågan är vilken som passar mig bäst? UltraLite är en s.k "tre säsongs" säck vilket jag inte är säker på vad de syftar på (vår, sommar, höst?) medans de andra två är vår+sommar säckar? Utöver det har jag läst mig till att Caribou:n är bredare över axelpartiet än Highlite, vilket passar mig bättre. Hur som åsikter?


Kläder:
Här har jag näst intill ingen koll alls vad jag bör satsa på. Misstänker att det är kläder jag möjligtvis skulle kunna få för mig att packa för mycket av... tyvärr.
När det gäller kläder tar jag egentligen bara hänsyn till den 4-dagars vandring då det är "pretty much the same" vid längre turer.
Som jag även förstått det så kan man klä sig på lite olika sätt men jag skulle vilja ha tips på en bra klädsetup.
Det jag redan har som kan vara av intresse är egentligen endast ett Ullfrottéställ som har några år på nacken men det fungerar fortfarande mycket bra.

Så hur "bör" man klä mig underifrån och ut?

Kallsonger: (tips på bra kalsonger, jag blir rätt svettig).
Underställ: skall jag använda mitt ullfrotté som underställ eller ska jag ha något annat matrial närmast kroppen?
(eventuellt extra ställ), fungerar en hondin tröja eller är flece bättre? Kanske ullfrottéstället här eller något helt annat? behövs det här lagret?
Överkroppen: Någon form "enda överkropps plagg" typ skjorta eller liknande vid bra väder.
Jacka: Vind- och vattentät, endast skal eller något tjockare? Denna kanske? M's Bitihorn Dri1 Jacket , förslag på annat?
Byxor: ett par "enda byxor" eller ett par vindtäta "vandrar byxor" tillsammans med regnbyxor?
Shorts: Med en del fickor, tror jag vill kunna ha både byxor och shorts, dvs inget multi plagg.
Strumpor: idag har ett par jättetunna strumpor tillsammans med ett par lite tjockare sockor i mina kängor (Meindl Island Pro), behövs det fler strumpor här, något att sova i möjligtvis?
Skor: Då jag har ett par Meindl Island Pro kängor behöver jag något att vada i? Om - vad finns det för lösning?
Handskar: Vad jag har läst mig till räcker ett par "tunna" under en septembervandring, men jag har svårt att relatera till någon vettig modell. Förslag på något?


Gemensam utrustning:

Kök (kasturller etc): Något väldigt lätt men ändå inte "begränsat"
Kök (brännare): Det lättast som inte kompromissar kvalité/stabilitet
Kök (drivmedel): Finns det att välja på? Vad jag lyckats läsa mig till är att många verkar ogilla stående/höga kök då de blir instabila, så min fråga är, vad vinnar man med dem? Jag känner mig dock ytterst tvektsam till det.
Termos: behövs det, rekomendationer?
GPS eller karta?
Flaskor för vatten: hur många/stora behövs? "behövs" det ens? ...Dvs är det att föredra?

Tackar och bugar för alla svar jag kan tänkas få.

Söker du på sovsäckar, kläder, utrustningslistor får du många svar direkt.
I början av september kan det vara minus 7 och snö på marken, mer kläder än du behöver då behöver du inte alls.
Om det är ullfilsingar eller kronans som är bekvämast vet jag inte, men båda funkar.
Hemreseombytet skickar jag till mig.
I september lämnar jag shortsen hemma.
Alltid karta o kompass.
58 liter låter lagom. Men får du in allt i 44 så grattis.
Go tur
 
Några svar...

- Ryggsäckens stl är svårt att svara på om man inte vet din exakta packning, men spontant så kommer den att räcka. Jag använder GG Vapor trail. Den räcker för mig i två veckor inkl all mat. Din tur kräver mindre mat och den mindre säcken räcker nog nu, men sen?

- Sovsäck: Jag skulle inte tagit Ultraliten om jag vore du, jag har en men jag är lång och smal, och kan ibland tycka att den är snäppet trång... men det är en mycket bra säck. Men för dig låter det som om den är för tight.

- Kläder: Ullunderställ är nice... Jag brukar ha med mig ett plagg per typ förutom kalsonger och strumpor där jag använder två par som jag tvättar upp allteftersom. Till din tur räcker det med ett par ;) Ungefär så här brukar det se ut: 1 kort och lång tee i ull, 1 fleece, 1 långkalsong i ull, 2 par tunna strumpor 2 par tjocka strumpor i ull, LIM jacka och LIM byxa, Zipoff byxa. Buff till huvudet.

På mina aug-sep turer har jag även med mig en lätt dunjacka, otroligt skönt.
Jackan du kikat på verkar bra. Separata shorts verkar onödigt, isf zipoff, men i september är det tveksamt om man vill gå i shorts... på händerna har jag ett par tunnare cykelhandskar, löparvantar från newline har jag också använt några gånger men de håller sämre... fast det beror på vad du ska göra, till toppturer brukar jag vilja ha ngt kraftigare. När jag vadar så använder jag tevas enklaste/lättaste sandaler.

Kök och annat:
Jag har ett TiLite kök som jag är nöjd med. Gps är en bra-ha-pryl som kompletterar karta och kompass. kul för dokumentation, använder den mer och mer har en etrex vista, den är värd den extra vikten. Termos har jag inte med mig, fast kanske jag skulle ha det på kortare turer för bekvämlighetens skull. Flaskor använder jag gamla MER flaskor, 2 brukar räcka. En wettextrasa är bra vid tvätt och för kondens på tältet...Stavar går jag inte utan...

... det var mina fem öre...

//Thomas
 
Skall ni tälta eller bo på fjällstationerna? Om ni skall bo på stationerna skulle jag överväga att skippa köket. Laga istället middag och frukost på stationerna och ta med er mackor och kanske lite soppa eller kaffe i en termos. Ni slipper då köket, ätredskap och bränsleflaskor.

/Joakim
 
Angående kläderna så har jag följande PÅ kroppen när jag vandrar sommartid:
Kortkalsonger, syntet (torkar snabbt)
T-shirt, syntet (torkar snabbt)
Strumpor, bambu (torkar snabbt)
Byxor, ITAB Traveller (torkar snabbt, benen går att ta lös)
Vindblus, okänt märke, syntet (torkar snabbt)
Keps

I ryggsäcken har jag lite förstärkningskläder om det blir kallt eller regn:
Ullfrottéunderställ, Woolpower (värmer bättre än syntet, billigare än merino)
Dunväst, Patagonia
Tjocksockor (för kvällen)
Lägerskor, hemgjorda (typ mockasiner, vattentäta)
Vantar
Regnställ

Ombyteskläder ligger i bilen och väntar.......
 
Lite fortsättning....

Angående skor så går jag i ett par Merrell typ jogging med meshfoder.
Jag blir blöt utifrån men eftersom mina fötter svettas så mycket spelar det ingen roll var fukten kommer ifrån (inifrån eller utifrån).
Fördelen med mina skor är att dom torkar snabbt.

Ryggsäck kör jag med en GoLite Jam, tror att den är på 51 liter

Termos behövs inte

0,5 liters PET-flaska räcker för mig. Bra att kunna dricka när man vill, viktigt att dricka ofta. Bra att använda vid matlagningen också.

Kök, där använder jag ett hemmagjort vedkök. Funkar bra när man är själv, går snabbt att koka upp en liter vatten. Jag behöver inget bränsle utan samlar ihop småpinnar och eldar med dom. Annars är väl Trangia ett säkert och enkelt alternativ. Det går att köpa till en gasenhet till Trangiat så att du kan köra på gasol.
 
Jag har gått en del med Exos 58 i sommar. Har skrivit lite om den här: http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3581

Jag är väldigt nöjd med ryggsäcken och har tidigare gått med Lundhags Ultra 60, Lundhags V8 >70 samt div äldre ryggsäckar.

Jag går ofta med kamera (Nikon D200+ 17-55/2.8 och 70-200/28 VR). Det jag inte testat än (och är lite orolig för) är möjligheten att fästa ett bra stativ på ryggsäcken. det brukar inte vara något problem på >3kg ryggsäckar, men med denna vet jag ej
 
exos 58

Hej exos 58är en lagom säck som funkar riktigt bra. Har försökt att skriva en resention. Men den går inte att hitta när man söker. Finns på min utrustningslista. Jag har packat som mest 15kg och det pallar den för.
God tur:))
 
Sneak variant är att bara utnyttja vandringsstaven men du kanske har större behov?!?! Att ta rörliga bilder utan stativ känns tveksamt,,,

http://www.northstar.se/prod_show.php?art_no=5282

cameraholder.jpg


jag har den på ett par Black Diamondstavar och lekt lite med rörliga bilder
http://www.youtube.com/watch?v=M9ya4tkoq4s

4865834582_ef477a4872_m.jpg

Stativ är ju inte direkt nödvändigt om bilderna är av dokumentär semesterkaraktär. Vill man däremot försöka återge lite av nyanserna och kontrasterna i det storslagna fjällvädret är det hög bländare och lång slutartid som gäller. Det gör man inte handhållet...
 
Stativ är ju inte direkt nödvändigt om bilderna är av dokumentär semesterkaraktär. Vill man däremot försöka återge lite av nyanserna och kontrasterna i det storslagna fjällvädret är det hög bländare och lång slutartid som gäller. Det gör man inte handhållet...

Håller med men en stav som stativ är inte helt fel.... plus att den händige kan fixa lite mer stabilitet med en lina etc..

Andras tankar om stativ/fotoutrustning i fjällen etc...
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg