Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Jag fotade en precis lika dan i lördags. Frost som ser ut som gräs... En polare till mig trodde att det är vinden som orsakat den konstiga formen. Men hur det gått till har jag svårt att förstå...
Din bild är tagen på Söderåsen. Jag såg det också i en bokskog i Skåne....
jag har sett precis samma formation på ledstolpar på Dundret vid Gällivare. Där handlar det bara om vind som får snön(?) att frysa i lustiga formationer på uppstickande saker. Intressant om vätskan kommer inifrån träet!
Har sett liknande fenomen själv förut. Ofta i vad man kan anta är ganska sur ved.
Min teori är att det är vatten som pressas fram och fryser i samma ögonblick. Lite som när
man frusit sönder en öl i frysen och det bildats frusna korvar ur sprickorna.
Det kanske kan vara vind också, men det brukar se väldigt sporadiskt ut, inte format i nån
vindrikting eller så.
Detta fenomen brukar inträffa runt noll grader har jag för mig. Jag tror bara jag har sett det på död ved utan bark. Om jag inte mins helt fel så är det bakterier i träet som orsakar detta . De sänker temperaturen på något sätt så det blir sådana här isslöjor. Ganska häftigt är det i alla fall.