en "lisa" för själen

En liten reseskildring från min o Polarns Paddling i Glaskogen i Värmland.

Torsdag:Anders kommer o hämtar mej på jobbet o vi stuvar in packningen i hans pensionärsfabia o vi tar sikte mot Uddevalla o sen Årjäng resan flyter fint o vi är framme i Lenungshammar vid 16:30 snåret,efter lite info från 2 fina brudar på infocentralen så tar vi bilen o letar efter lämplig plats o kvarta på.

Första stället vi hittar e kanon 100 meter o gå med packning o kantisar(kantareller allso) växer vid vägen fint väder är det o allt flyter fint med tält o grejjer vid 7 snåret på kvälla tar vi en runda på 300 meters omkrets o hittar ungefär 2 liter kantisar som vi bestämmer o ha till middag på fredagen.

kvällen fortlöper lugnt med gutt o väder o en grogg.

Fredag: Jörgen vaknar vid 6 snåret o bestämmer sej för en halvmila promenix e borta ungefär en timma o hittar mer kantisar.När jag e tebaxs e det dags för oss o hygiena oss Anders badar men jag sköljer bara det nedre o övre va litta kallt faxiz.

Packar ihop o tar till kanoten o snackar med fleckorna igen.Sagt o gjort 1 km promenix med kanoten på hjul e det dags o fara ut på Stora Gla o det gör vi färden fortlöper bra förutom att vi kan ej paddla rakt så vi får byta sida hela tiden med paddeln,detta förföljer oss båda dagarna efter 45 min e anders hungrig så vi stannar o inviger mitt nya tecknotrail med piezotändare heter det nog litte soppa gjorde gutt.

I kanoten igen o hittar lägerplats efter 20 min o där vet vi ej då kommer vi o stanna hela tiden.Slår upp tält o annat o efter e par timmars läsande så börjar jar o rensa kantisar o göra iordning middagen som består av kantisar onsalakorv knäckebröd o ballerina osso en kvällsgrogg eldar lite på kvällen o sen lägger oss.

Bra väder hela fredagen.

Lördag:Vaknar av att det regnar o blåser storm vid 0600 regnet avtar o försvinner medans vinden ökar.bestämmer oss för o läsa o ta det lugnt o se vad som händer.Vinden avtar ej men vi blir rastlösa o bestämmer oss för att ut med kanoten ska vi.

OBS båda e nybörjare men det löser sej bra till vi ska gå i igen efter rekat annan lägerplats,Jag sätter mej i kanoten o råkar luta mej lite o då tippar kanoten o Jörgen rätt i spat hehesnabbt upp på land o konstatera att viktiga grejjer i fickorna klarat sej bra o vi paddlar tebaxz te slut o tar det lugnt.

Till slut bestämmer vi osss för lite skogsvarpa o jag förlorar stort visar sej att Anders smygtränat jue blir lite silvergrogg o vi bestämmer oss för tidig tur hem till kanotcentralen pga vinden o annat.

Söndag:vaknar KL 0600 solen skiner o det är kanonväder vi ger oss iväg kl 0700 i underbart solsken o 1 1/2 timme senare e vi vid infocentralen o lämnar kanoten 0900 åker vi hemåt o hemfärden löper smärtfritt.

Summa:bra väder bra mat trevligt sälllskap tråkiga omgivningar vid sjön (såg ut som en stenbrott överallt) badat ofrivvillligt.

Bestämde oss för att göra samma nästa år men nån annanstans

MVH Jörgen/LOOP

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg