En gradfråga!

Boulder problem inomhus har ju en färggradering(i sthlm iallafall),Det jag undrar lite över är om det är samma på Karbin, K-C och K-V? Dvs om alla håller samma grad om man översätter till en "vanlig" gradering?
Vad är då graden för respektive färg?

"Farbror Blå"

kletterdregg; sa:
Boulder problem inomhus har ju en färggradering(i sthlm iallafall),Det jag undrar lite över är om det är samma på Karbin, K-C och K-V? Dvs om alla håller samma grad om man översätter till en "vanlig" gradering?
Vad är då graden för respektive färg?

"Farbror Blå"

Vet inte riktigt om jag har förstått din fråga... Klätterverket och Karbin, vet jag, använder inte samma färgsystem. Å sen vad du menar med "om de håller samma grad" förstår jag inte heller. Det jag kan säga är att varje färg (ofta fyra eller fem stycken) täcker ett brett spektra av svårighetsgrader. Det är därför omöjligt (ointressant?) att ge en färg en specifik grad. Man skulle kunna säga att boulderproblem med en viss färg oftast är mellan graderna X och Y, men djupare än så är ingen idé att gå in på det, om man inte ändrar system såklart.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg