En EDC

Jag har precis gjort färdig en av mina EDC modeller. Den är gjord i AEB-L

Lägnd 155 mm

Bredd 30 mm

Med skaft i fler lagers micarta.

Edc5.gif

Edc-in-hand.gif

Edc-micarta.gif

Edc6.gif

Seved

Tackar :). Ja den är tänkt som EDC, så det är meningen att den ska hänga med hela dagen och funka till lite allt möjligt. Många har den som flåkniv.

Seved

Bladformen och stålet är helt utmärkta Seved!

Tyvärr anser jag att handtagsdelen är på tok för kort. Finns det någon anledning till varför du har begränsat handtagslängden så våldsamt?

Fånglinehålet är därför meningslöst.

~Paul~

Bladformen och stålet är helt utmärkta Seved!

Tyvärr anser jag att handtagsdelen är på tok för kort. Finns det någon anledning till varför du har begränsat handtagslängden så våldsamt?

Fånglinehålet är därför meningslöst.

~Paul~

Ja jag tycker det är en bra bladform och en liten smidig kniv. En edc:are har jag fått för mej att man bär mer på än andra knivar, så det är viktigare att den är smidig om du frågar mej. Så har jag tänkt med den.
Men jag har gjort urgröpningen lägnst bak på skaftet så man kan ha ett finger i den. Så det känns bra ändå faktiskt. Men det är klart den blir alldrig som en längre kniv.

Seved

Ja jag tycker det är en bra bladform och en liten smidig kniv. En edc:are har jag fått för mej att man bär mer på än andra knivar, så det är viktigare att den är smidig om du frågar mej. Så har jag tänkt med den.
Men jag har gjort urgröpningen lägnst bak på skaftet så man kan ha ett finger i den. Så det känns bra ändå faktiskt. Men det är klart den blir alldrig som en längre kniv.

Seved
Förstår hur du har tänkt. Men man bär inte med sig en kniv som trots sin ringa storlek är obekväm att hantera. I det läget föredrar undertecknad ett rejält grepp i stället för liten storlek.

Urgröpningen gör varken till eller ifrån i sammanhanget eftersom det på sin höjd är endast lillfingret som hamnar där ;). Fånglinehålet täcks helt av handflatan i samband med att man håller i kniven och har därför heller ingen direkt praktisk funktion.

Sorry om jag klagar. I övrigt ser kniven genomarbetad ut med fin finish och mycket bra bladform som bör funka väl i samband med en rad olika användningsområden, t ex lättare jakt.

~Paul~

Förstår hur du har tänkt. Men man bär inte med sig en kniv som trots sin ringa storlek är obekväm att hantera. I det läget föredrar undertecknad ett rejält grepp i stället för liten storlek.

Urgröpningen gör varken till eller ifrån i sammanhanget eftersom det på sin höjd är endast lillfingret som hamnar där ;). Fånglinehålet täcks helt av handflatan i samband med att man håller i kniven och har därför heller ingen direkt praktisk funktion.

Sorry om jag klagar. I övrigt ser kniven genomarbetad ut med fin finish och mycket bra bladform som bör funka väl i samband med en rad olika användningsområden, t ex lättare jakt.

~Paul~

Nej det så klart, det gör man. Eller snarare en som man inte gillar. Men man kan ju vända på det oxå, man bär inte med sej en kniv som är för stor heller, när man kanske ska i o ur bilar o dyl. Men en metod som inte används så mycket iaf inte i Sverige, är hi ride slidor. Då är kniven ur vägen när man sitter ner och kniven sitter tätt ut med kroppen. Den ända nackdelen som jag upptäckt är när man ska sätta i kniven i slidan. Jag har en 7 mm tjock och ca 220 mm lång jakt kniv som funkar asbra med hi ride. Och kniven syns inte om man har en jacka eller skjorta över.

Ja du har lite större händer så det passar kanske bättre med ett lite längre skaft då. Jag får fundera på om jag ska göra en med lite längre skaft oxå :).

Ingen fara :). Konstruktiv kritik är alltid välkommen. Ja många som köpt blad ska ha den som flå kniv.

Seved

Jag bestämnde mej för att slipa mönster i skaftet idag. Vad tycker ni.

Edc-pattern1.gif

Edc-pattern.gif

Edc-pattern2.gif

Seved

Jag finslipade två av forumknivarna oxå.

Spaceat, fick lite camoassociationer också som kan tilltala många. Vad som saknas nu är en rätt så platt slida som gör att den kan hänga i ett snöre runt halsen rätt diskret.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mattias1981 ny edc, snabbt svar.... Utrustning allmänt 1
Iggle Fällkniv EDC sökes Utrustning allmänt 11
seved1 Idag skärpte jag min EDC Utrustning allmänt 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg