En bra långfärdscykel?

ipg289h; sa:
tainio; sa:
Den cyklade jag på ner till afrika utan några ovanliga problem vad jag vill minnas..till ett pris av 1990kr vill jag tillägga.

Imponerande, mitt framhjul är dyrare ;)

Vad det några problem du inte vill minnas?

Berätta mer.

Per
[Ändrat av ipg289h 2005-03-30 kl 00:05]

Jo visst! Speciellt de man själv lyckades tillföra cykeln på diverse fåniga sätt. Jag kan väl dra mig till minnes en gång då jag skulle byta bakdäcket. Eftersom jag tvunget hade gått till fots två dagar i stekande hetta var jag lätt värmeslagen när det väl kom till skott att ta av däcket. En sund tanke på att använda däckavtagnings-pinnar fanns tyvärr inte. Så istället använde jag hjulets ekrar som motspjärn, dvs jag stod på ekrarna och drog i däcket :cool:
Efter det jag fick gå och leta efter nya ekrar som ni kanske kan lista ut, men det är en annan historia :)

Utöver det så tog vevlagret en massa stryck då jag ideligen trampar ner pedaler i trottoarkanter och stenar (det får för de oinvigda en kuslig effekt där cykel och ekipage slungas ut en halvmeter). Lite störningar fanns i lagret efter en rejäl smäll men annars så rullade den på precis som alla andra cyklar.

Om jag får återknyta till tråden så är helt klart en bra ide att kunna bära vatten på cykeln. Ett par extra liter vatten avgör ju om man spontant kan slå läger någonstans där det inte råkar finns vatten.

/Jimmy

Re: Re: Modifiera MTB

Aminida; sa:
I matväg är det bara en liten plastsked jag behöver. Har ju teflonstekpanna. Konstigt detta med små plastskedar. De verkar inte existera! Snart får jag väl gå in i en babyaffär och köpa en med Bamse på...
Stadium säljer ett kit av märket "Hiker" med liten gaffel, liten sked och liten kniv som är lätt (totalt 23g) och funkar utmärkt även om man inte ska låta något ligga kvar för länge i stekpannan...
Jag har åtminstone fyra uppsättningar som jag köpt från Globetrotter och jag tycker de är kanon. Den lilla ynkliga plastkniven funkar bättre än många vanliga "hemmaknivar" för att skära i t.ex. köttbitar!
Kniven och gaffeln får du som bonus - i.o.f.s. får du betala litet grand - så det är bara att slå till! ;-)

oxr; sa:
Allt är redan sagt om cykling men får väl lägga till lite om fiolcykling. När jag cyklade till Bingsjö-stämman hade jag min fiol i en Ford, mycket praktiskt :)

Jag spelar fiol själv och förstår mycket väl dilemmat med fiolförvaringen. I er situation hade jag sparat in så mycket jag kunde på cyklar och kringutrustning och lagt pengarna på en bra cykelkärra. Jag skulle aldrig riskera min fiol på en pakethållare.

Om du har otur och ramlar omkull eller om cykeln välter faller fiolen från en hög höjd och det är stor risk att den slås sönder. Hur väl man än tror att man spännt fast grejerna rör det alltid lite på sig, och det rör sig allra mest när det går som fortast i den där nerförsbacken samtidigt som man blir omkörd av en lastbil.

Dessutom kommer den att att ligga utsatt för drag och för regn uppepå en pakethållare. I en cykelkärra kan man bädda ner två fioler och packa in dem ordentligt. De kommer ligga mycket stadigare och mycket mer skyddat från regn, vind och otur.

Oj, en annan fiolist! Av nån anledning blir det alltid mer trovärdigt när nån med samma erfarenheter ger en ett råd... Kanske vore ändå en cykelkärra praktisk.

Annars tror jag höger bakväska skulle fungera. Där ligger den ju hyffsat still, plus att den inte kan "ramla ner" om man vurpar med cykeln.

Pakethållaridén har jag mer och mer börjat lämna. Tror inte att en cykel med packning är så bred som 80 cm, och nåt som sticker ut på båda sidor verkar dumt. Särskilt som det är nåt jag är väldigt rädd om.

Angående vind och regn kan jag inte se att det skulle spela nån roll om den ligger i en kanotväska.

Re: Re: Re: Modifiera MTB

haskell; sa:
Aminida; sa:
I matväg är det bara en liten plastsked jag behöver. Har ju teflonstekpanna. Konstigt detta med små plastskedar. De verkar inte existera! Snart får jag väl gå in i en babyaffär och köpa en med Bamse på...
Stadium säljer ett kit av märket "Hiker" med liten gaffel, liten sked och liten kniv som är lätt (totalt 23g) och funkar utmärkt även om man inte ska låta något ligga kvar för länge i stekpannan...
Jag har åtminstone fyra uppsättningar som jag köpt från Globetrotter och jag tycker de är kanon. Den lilla ynkliga plastkniven funkar bättre än många vanliga "hemmaknivar" för att skära i t.ex. köttbitar!
Kniven och gaffeln får du som bonus - i.o.f.s. får du betala litet grand - så det är bara att slå till! ;-)

Och detta har inte jag sett! Jag är ju i princip stamkund på Stadium. Hoppas de är tillräckligt små bara. Vill ju inte ha nåt onödigt skrymmande med mig.

Nu kom jag på nåt väldigt bra med det här med cykelkärra. Om jag slipper köpa alla pakethållare och väskor så sprarar jag ju faktiskt pengar på att köpa en cykelkärra istället. Väskorna kostar väl som en kärra, men med pakethållare också så blir det betydligt mer pengar, och att spara nån krona kan ju vara bra med en studentbudget som min.

Då var det som sagt denna som var mest aktuell (den övre):
http://www.svenska-cykelsallskapet....allskapet.se/Cykelkartor/Postorder/Burley.pdf

Jag ser att kärran rymmer 279 liter. Alltså betydligt mer än vad en uppsättning väskor rymmer (jag har räknat ut det där men kommer inte ihåg exakt hur mycket det blev).

[Ändrat av Aminida 2005-04-01 kl 08:24]

Varför för kort?

Läste lite inlägg med intresse.

Jag förstod inte riktigt varför du tycker att BOB:en är för kort? Använder sedan förra året själv BOB och tycker att det är ett riktigt bra och bekvämt sätt att få med sig packningen. Och som redan påpekats, parkerad med kärra står cykeln stabilt och säkert.

Om jag själv skulle cykla med något som jag var riktigt rädd om vet jag inte riktigt om jag skulle packa den saken på tvärs över pakethållaren. Förr eller senare (med fullastad cykel) är det lätt hänt att man tappar koncentrationen och cykeln välter åt något håll. Vad tar först emot då? På en kärra eliminerar du det i princip helt eftersom kärran ligger lägre och fallhöjden blir låg (dessutom svårt att få BOB att välta helt på sidan!).

Om jag inte missminner mig så skiljer sig inte totalpriset så värst mycket mellan BOB och en uppsättning cykelväskor (Vaude/Ortlieb). Och som Thure påpekar, kärra kan man ha stor nytta av i många sammanhang. Planerar själv att köra lite weekendturer och det är betydligt mer lockande att bara haka på kärran istället för att lasta på alla väskor (vilket för mig också innebär att mekka lite med cykeln för att sätta på pakethållare etc.).

Styrväska använder jag (inräknades i min prisjmförelse ovan). Är nog att föredra eftersom du har plats för karta och småsaker mycket lättåtkomligt. Att inte behöva hoppa av cykeln varje gång man vill ta ett just kort eller äta en bit underlättar oerhört (minskar även risken för att ekipaget när man vrider och vänder på sig för att komma åt saker lite här och där på cykeln).

Vad gäller däck så finns det nog andra som kan den saken bättre. Men touringdäck är väl att föredra som är jämna i mitten (typ slick) och mönstrade på kanterna.

Ni lär få en härlig sommar misstänker jag!

/Nicklas

Titta på en Burley Nomad?

Aminida; sa:
Nu kom jag på nåt väldigt bra med det här med cykelkärra. Om jag slipper köpa alla pakethållare och väskor så sprarar jag ju faktiskt pengar på att köpa en cykelkärra istället. Väskorna kostar väl som en kärra, men med pakethållare också så blir det betydligt mer pengar, och att spara nån krona kan ju vara bra med en studentbudget som min.

Då var det som sagt denna som var mest aktuell (den övre):
http://www.svenska-cykelsallskapet....allskapet.se/Cykelkartor/Postorder/Burley.pdf

Jag ser att kärran rymmer 279 liter. Alltså betydligt mer än vad en uppsättning väskor rymmer (jag har räknat ut det där men kommer inte ihåg exakt hur mycket det blev).

[Ändrat av Aminida 2005-04-01 kl 08:24]

Jag har en Burley Nomad och bor i Linköping. Kontakta mig via mail (se min profil) om du vill komma och titta på den. Jag har även semestercyklat en del och har lite nya och gamla väskor mm som du kan få titta på. Du kan ta med fiolväskan (förslagsvis utan fiol) så kan du kolla om den får plats.
/Stina

En gång till...

Har nu kommit ikapp lite på tråden...

Två vattenflaskor borde räcka gott och väl! Som du själv konstaterar, du kommer att cykla i Sverige där det inte är några större problem att få tag i vatten. Ett tips är att utnyttja alla våra kyrkogårdar som finns lite varstans, där finns alltid vatten att fylla på flaskor med).

Sen om kärra igen. Burleyn har nackdelen att den har två hjul. Det innebär mer motstånd och mindre smidighet. Vet inte hur den kopplas till cykeln, men BOB har en smidig koppling till bakaxeln (lågt och fint) och otroligt enkelt att koppla loss om man vill köra en tur utan packningen någon gång under turen.

Nu ska jag sluta tjata!

/Nicklas

Re: Varför för kort?

Lissen; sa:
svårt att få BOB att välta helt på sidan!

snudd på omöjligt skulle jag säga. instämmer i det du skriver, tror att BOB är mer följsam o roligare att hoja med en en tvåhjulig, men jag ska erkänna att jag aldrig åkt med en tvåhjulig kärra, femhundra meter med en lånad i samband men en tillfällig flytt vid stamrenovering innan vi köpte bil oräknade.

BOB-recenssioner
http://www.mtbr.com/reviews/Extras/product_20953.shtml

Per

Re: En gång till...

Lissen; sa:
Har nu kommit ikapp lite på tråden...

Två vattenflaskor borde räcka gott och väl! Som du själv konstaterar, du kommer att cykla i Sverige där det inte är några större problem att få tag i vatten. Ett tips är att utnyttja alla våra kyrkogårdar som finns lite varstans, där finns alltid vatten att fylla på flaskor med).

Sen om kärra igen. Burleyn har nackdelen att den har två hjul. Det innebär mer motstånd och mindre smidighet. Vet inte hur den kopplas till cykeln, men BOB har en smidig koppling till bakaxeln (lågt och fint) och otroligt enkelt att koppla loss om man vill köra en tur utan packningen någon gång under turen.

Nu ska jag sluta tjata!

/Nicklas
På vissa kyrkogårdar tar de vattnet från en närbelägen bäck e dy. Det står skyltar då. Så kolla efter dem först.
Burley har två hjul, tycker inte att det gör så mycket om man mest cyklar asfalt och hyfsad grusväg. Den fästs lätt i höjd med bakaxeln, ingen grej behöver monteras på cykeln om man inte har skivbroms. Fästet är ledat så att kärran kan stå upp även om cykeln välter, och det funkar! Burley vs BOB vs andra kärror har diskuterats förr, prova att söka. Generellt kan man säga att Burley och BOB inte är billiga, men bra och lätta (jämfört med kärror på Biltema, Cykelringen osv). Vet man att man kommer att använda dem mycket är det värt pengarna.
/Stina

Kronan Cyckel

Hej!
Jag trycker det låter som en jätte bra cyckel!
Själv ska jag försöka ta mig från Torsång (ligger utanför Borlänge) till Varberg i Halland på en Kronan utan växlar. Man får se det som en utmaning och som en kul grej. Skulle något gå sönder finns det säkert vänliga människor som hjälper till att fixa reservdelar.
Vet någon förresten vart man kan köpa bra packväskor?

Med vänliga hälsningar
Pär i Borlänge

Jisses! Snacka om prestation. Kronan är ju astung! En kilometerlång tur till glasskiosken i Galtström brukar få upp flåset på mig.

Det är fan-i-mig en prestation i Kropps anda om du tar dig till Varberg! :)

Lycka till!

//Anders

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg