Elite eller Offshore?

Jag tänker köpa en VKV Seagull. Frågan är bara: Elite eller Offshore? Jag har provat båda och tycker att Eliten känns helt ok vad gäller stabilitet olastad, dock i rätt lugnt vatten. Men hur beter den sig i ytterskärgården när det blåser på från öppet hav, i krabb sjö eller när man hamnar i Vaxholmsbåtens svallvågor??
Har lång paddelvana och brukar träna ett par gånger i veckan med en Tracer så balansen är rätt ok, men man vill ju ändå att det ska kännas tryggt när det börjar gunga.
Skiljer det mycket i packutrymmena? Får det plats med en veckas packning i Eliten?
Så är det någon som kan skingra frågetecknen så är jag tacksam.

Elite har jag

Jag satt i samma sits som du -92. För mig löste det sig genom att jag fick ett erbjudande om att köpa en Elite begagnad och valde den främst pga priset. Jag hade dittills bara paddlat Offshoremodellen av måsarna och var väl lite fundersam om Eliten var för rank.

Nu har jag paddlat Elite i 10 år och är väldigt nöjd. Lastad är kajaken inte rankare än andra havskajaker. Olastad upplever jag den bara topprank i början på säsongen. Det är en vanesak. Den som paddlat motions- eller tävlingslådor kommer nog inte att uppleva Elite som speciellt rank. Hur stabilt ett ekipage är beror inte bara på kajakmodellen utan naturligtvis lika mycket på den i sittbrunnen. Efter en säsong i en Elite tror jag inte att många skulle uppleva Elite som rankare än någon annan kajak.

Packvolymen är försumbart mindre i Elite jämfört med Offshore. Den räcker gott till för de flesta.

Summan av kardemumman är att Elite inte är fullt så rank som en del gör gällande. Jag vet inte om jag kan säga att den ena modellen är bättre eller att föredra framför den andra. Det tar en säsong att riktigt lära känna en kajakmodells beteende under "alla" förhållanden.

Jag har ännu inte gått runt ofrivilligt med min Elite men kamraträddat andra som gått runt i modeller som "anses" vara betydligt mindre ranka.

Lycka till önskar

Tommy & kajaken "Norpan"

Och om du har mer specifika frågor svarar jag gärna på mejl.

Offshore har jag

Totalvoym Elite: 395 l, totalvolym Offshore: 410 l. Skottvolym Elite: 250 l, skottvolym Offshore: 260 l.
Skillnaden är liten, och även Elitens volym är större än de flesta andra kajakers. Det skall inte vara några som helst problem att få plats med en veckas packning i någon av dem.

Jag gillar stabila kajaker, så därför har jag Offshore. Faktum är att jag tycker att även den känns lite rank olastad. Men det är min personliga uppfattning. Är du van vid ranka kajaker så tror jag inte att Elite är något problem för dig. Man kan ju faktiskt få den betydligt stabilare med lite last i botten. Eliten ökar snabbare i stabilitet än Offshore när men lastar i mer.

Peter

Användningsområde?

Jag upplever att Eliten är rankare än en Lisa olastad samtidigt som toppfarten bara är marginellt högre. Jag som gärna lägger paddeln och tittar på fåglar i kikare eller fotograferar skulle därför välja den stabilare Off-Shore. Därmed inte sagt att Eliten är direkt svår att hålla balansen i olastad.

Thure

Siffrorna säger samma sak

VKV har egna uppgifter på sina kajakers stabilitet. De bygger på bredden i vattenlinjen vid 10 cm djupgående. Eliten har 46 cm bredd, medan Offshore har 51 cm. Lisa har 52 cm, och skall enligt detta alltså vara snäppet stabilare än Offshore.

Samma siffror finns för 25 graders lutning på skrovet: Elite 46 cm, Offshore 45 cm, Lisa 47 cm. Även här är alltså Lisa lite stabilare, medan Offshore lite överraskande är rankast.

Lisa har också längre del av skrovet som är över 40 cm brett i vattenlinjen än båda Måsen-modellerna. Detta skall tydligen också vara någon sorts mått på stabiliteten.

Siffrorna stämmer väl med mina erfarenheter. Jag tycker att Lisa är något stabilare än Måsen Offshore.

Peter

Last och stabilitet för Elite

Skillnaden i stabilitet märks tydligt redan vid lite last för Eliten som Peter skrev. Att stoppa i en dagsturpackning med lite förstärkningsplagg och fika gör större skillnad än man kan tro.

Helt olastad tittar jag ogärna i kikare när jag sitter i min kajak. Jag har nog inte provat det i en olastad Lisa (en annan mycket trevlig kajak)så jag inte jämföra det. Tyngre lastad går det däremot bra om det är lugna förhållanden.

När Elite är tyngre lastad tror jag inte att det är någon större skillnad i hur lätt den går jämfört med Offshore.

Välja är inte lätt. Som Thure påpekade ska man naturligtvis utgå från sina behov. Men skillnaden mellan Offshore och Elite är inte så stor som en del gör gällande i tester jag läst. Jag tycker att största skillnaden är när kajakerna är helt olastade. Redan vid en helgpackning är egenskaperna nästan likvärdiga. Jag är glad för att jag "slapp" välja.

Tommy

Tack!

Tack för många intressanta synpunkter ang Elite och Offshore!
Eftersom jag först och främst kommer att använda kajaken till längre paddlingar så verkar ju inte skillnaden vara så stor.
Har sett att Offshoren har en liten "skädda". Misstänker att den gör Offshoren lite kursstabilare men inte utgör någon större skillnad mellan de två modellerna.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vattnet seagull elite eller anita ? Paddling allmänt 4
thureb Vikttrimning av VKV Måsen Elite Paddling allmänt 2
miljonmicke VKV i allmänhet, Elite i synnerhet. Paddling allmänt 14
segerholm VKV Seagull offshore vs elite Paddling allmänt 3
oberg_niklas Vad skiljer en 10 år gammal VKV Elite mot dagens Paddling allmänt 1
tedman100 Var prova VKV Måsen Elite? Paddling allmänt 6
Fischer Kapell till VKV Off-Shore/Elite samt vinterhandskar Paddling allmänt 11
lunk Stabilitet hos Seagul Elite Paddling allmänt 2
MajaEve Reval mini liten sittbrunn eller liknande? Paddling allmänt 0
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Fiskens Uppblåsbar eller med ram? Paddling allmänt 25
Schwemil Rodervajer eller Roderlina? Paddling allmänt 6
stefan.svard Prijon Kodiak eller Grizzly ? Paddling allmänt 5
tango Billig grönlandspaddel, gärna kolfiber (eller glasfiber)? Paddling allmänt 12
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
Camomilchen Aktivitetsklocka eller liknande Paddling allmänt 16
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Rastabob Härån eller Lagan med packraft? Paddling allmänt 3
Quantumlight tipps för Å eller älv paddlingsled Paddling allmänt 13
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Wibrån Transportkapellets vara eller inte vara vid bilfärd Paddling allmänt 13
CAX MRS Adventure X2 ISS eller Alpacka Oryx? Paddling allmänt 4
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
Andreas80 Tahe Reval Midi eller annan första kajak? Paddling allmänt 5
erik_sylvan Vet ni något om kajakerna Ramberg eller Wassara Paddling allmänt 1
paddla Kajakpaddel – alu eller glasfiber i skaftet? Paddling allmänt 12
saffran Köpa på hösten eller våren? Paddling allmänt 1
Utvandraren Sitta tajt eller rymligt? Paddling allmänt 2
Flamingon Vattentät solcellsladdare eller annan lösning? Paddling allmänt 29
Flamingon Huva eller mössa i neopren? Paddling allmänt 8
magnushjersen_gmail.com Skynda fynda - eller grundlurad? Paddling allmänt 40
RoineK Paddla i Vaasa eller Larsmo skärgård Paddling allmänt 7
Sigi Ally kanadensare, dr 15 eller dr 16,5? Paddling allmänt 8
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
BSundgren Mad River eller Wind River? Paddling allmänt 0
anna.kristiansson Tahe lifstyle solo eller annan kajak till 9-åring? Paddling allmänt 5
acke93 Köpa eller inte köpa Paddling allmänt 4
Jones Aquilo K1 GF proXplore, bra eller dålig? Paddling allmänt 13
Raftö Skäddakajak eller roder? Paddling allmänt 29
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
anlu Laga eller slänga? Paddling allmänt 7
Långben Surfski eller kajak? Paddling allmänt 21
Klurar Gumotex Palava eller Baraka Paddling allmänt 15
avslutad140107 Att snöra eller inte snöra, det är frågan... Paddling allmänt 83
avslutad140107 Skada i glasfiber eller endast färg/gelcoat? Paddling allmänt 16
decido Epic V8 eller Seabird Wave 5.5 Paddling allmänt 4

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg