Elektronikkunnig?

Ja, det är väl egentligen fel forum att ställa denna fråga på, men jag har sett att det finns en del som kan ämnet.

Jag letar i ELFAS katalog efter en grej som skall indikera, helst sluta/öppna en brytare, när en eldslåga uppenbarar sig, men kan för mitt liv inte komma på vad en sån pryttel heter. Är det fotocell?

/BAX

Det finns, vad jag vet, ingen färdig pryl som sluter kontakter när det kommer en låga i närheten. Du får nog räkna med att bygga lite själv. Jag skulle nog använda en fototransistor om det går. Den kan räcka för att sluta din strömkrets, om du inte har höga krav på strömstyrka. Annars måste de ha någon typ av förstärkning.
Fast jag undrar också om du inte kan använda en vanlig bimetallbrytare? En sådan sitter i de flesta strykjärn och fungerar som så att när de blir varma bryter de strömkretsen. Kanske tvärtemot vad du vill ha, men det borde vara lätt att åtgärda.

Fototransistor eller fotodiod

Fiffigt att det finns ikoner som passar! :)

Vad skall du ha den till? Som tidigare sagt så klarar dom inte så mycket ström, men det är ju enkelt att koppla mer om det behövs. Men om det är en låga som skall detekteras behöver nog det omgivande ljuset vara väldigt svagt.

Ett PTC / NTC motstånd kanske skulle vara ett alternativ?

/Andreas

Skall lågan detekteras på avstånd ? En låga avger ju dels strålningsvärme och dels värme buren av luften omkring (Konvektion). Om det är på avstånd måste du nog ha en givare känslig för IR-ljus kanske en fototransistor på rätt våglängd, som någon tidigare nämnde. Om det är konvektionsvärme så kan en bimetall eller en värmekänslig givare fungera. Om du kan detektera avgaserna så använd kanske en brandvarnare eller del därav.
Om du behöver förstärka kan ju ett relä fungera beroende vad du skall driva.
I oljebrännare till villapannor sitter det en lågdetektor som indikerar om lågan slocknar. Den är optisk. Slakta en sådan

Hans

Tack Hutt!

Jag skulle väl skrivit ändamålet med den, men jag har fått svaret nu.
Jag ska försöka bygga en flisbrännare, om härden slocknar ska givaren känna av detta, stoppa matarskruven så inte brännaren blir överfylld, samt starta ett element som tänder upp härden igen.

Jag har ju faktiskt ett par gamla oljebrännare som ligger i ett hörn och samlar damm, ska plocka fram kofoten och släggan och dissekera lite.

/BAX

Re: Tack Hutt!

BAX; sa:
Jag har ju faktiskt ett par gamla oljebrännare som ligger i ett hörn och samlar damm, ska plocka fram kofoten och släggan och dissekera lite.

Flamsensensorn brukar nog sitta lätt åtkomlig (så den kan kontrolleras/rengöras/bytas ut) så du behöver nog inte mer än en skruvmejsel.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg