Eldkorg från IKEA

Lustigt, jag satt tidigare idag och pratade om just denna IKEA-korg! Använder själv en gammal marschallhållare som på många sätt liknar IKEAs bestickkorg, men med fulare ytfinish... Bifogar en bild från i morse.

Bilagor

• spis.jpg
    spis.jpg
    51.2 KB · Visningar: 5,697
hmm.. jag håller med om att detta verkar onödigt krångligt om man bara tänker mat, men jag tänker genast att det är ett bra sätt att få optimal värme från en given mängd ved. Om man sitter med ett vindskydd i ryggen, och eldkorgen mellan sig och den där skärmen borde man få ganska mycket strålningsvärme på sig?

Det finns ett par (snudd på lyriska/religiösa, vilket fick mig skeptisk, men se, här sitter jag med min eldkorg!) trådar i ämnet.

Jag tycker inte korgen ger värst med strålningsvärme åt sidorna, och eg är väl det själva poängen. Att värmen går rakt uppåt, liksom.

Jag tror att meningen med nåt så oromantiskt som en eldburk av plåt är att få bra effekt på lite ved, och kanske att minimera brandrisken. Känns iaf säkrare att elda i än direkt på backen. Dessutom kan man elda allt möjligt skarn; kottar och skräp och så.

diy vedkök

Köpte en liknande och helt värdelös bestickskorg på Åhlens. Vet inte vad jag tänkte för det saknas hål i botten. Skar upp ett avsmalnande hål i sidan med en dremel och använder en böjd cykeleker som kastrullstöd. Passar precis på utsidan av ett Primus Solo kastrullset men någon viktbesparing blir det nog först efter tre månader i fält. ;)
Vimlar av info om olika diy vedkök i detta forumet!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andersmossing Muurikka + eldkorg=sant? Kök och brännare 21
Gun-valld Ikea Stabil wood stove Kök och brännare 13
Staffan Andersson IKEA-köket Kök och brännare 24

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg