Elddon - vilket är bäst?

Det finns ett antal elddon att köpa som samtliga består av en gnistmetallblandning och/eller tillsammans med magnesium eller nån slags tändkudde.

Vilket tycker ni är bäst?

En känd överlevnadsinstruktör gör reklam för ett elddon som man i reklamen säger är en svensk militär uppfinning. Sanningen är att Boy Scouts of America sedan länge hade ett sådant elddon (ett mycket mindre, en pinne).

Sedan finns det en kloss som består av magnesium som jag tror Fällkniven säljer.

Vilket är bäst?

Personligen har jag mest erfarenhet av "magnesiumklossen" som jag fick av min fars redan i slutet på 70-talet när han hade besökt USA.

Mvh

jannep

Bäst å bäst...

Det är väl jäkligt svårt att säga att nån alltid är bäst. Jag tycker iaf att magnesiumblocket med infällt gniststål är mycket bra. Teoretiskt är det sannolikt omöjligt att misslyckas med den. Det krävs lite träning innan man hajar hur man ska göra. Därför kanske andra lösningar med t ex Maya-snuff (Det e inte nåt slags ganjasnus, utan tyrespån!) är enklare. Eller med hempulat fnöske. Enklast är såklart tändare o tändstickor...

Det var bara några reflektioner.

/K

Jag har testat varianten med tändstål i plastgrepp (Jukkastickan och den större instruktörsstickan). Det är hyfsat lätt att få eld med hjälp av björknäverns yttersta, tunna skikt (som man ju har stoppat i fickan under dagens gång).

Problemet är att stickan har en tendens att lossna från sitt plastgrepp, vilket ju gör den värdelös. Därför är tändstål som sitter på magnesiumklump kanske bättre - men tyngre.

Jag har ett magnesiumblock med infällt tändstål. Lättare att använda än typ jukkastickan. Särskilt när man är lite kall och blöt om händerna. Väger kanske lite mer, men ganska marginellt. Det hänger alltid i bältet när jag är ute.
Och som Nordesjö skriver är Jukkastickan ganska känslig. Tappade en mot en sten en gång så att den gick av nära plastdelen vilket gjorde den i princip värdelös.
Dave

Eldstål

Det som är den svenska uppfinningen är storleken på stickan och metallblandningen i själva stickan.
"Light my fire" och "Jukkastickan" är väldigt lika och lätt att använda. Många typer kräver att man täljer av magnesium och sedan tänder via ett stål. Andra har inbyggda gnistbildare som glider längs stickan.

Oavsett så är de svenska eldstålen mycket bra och enkla, dock krävs träning. Man skall tex inte dra kniven ända längst ut på stickan, då luftdraget kommer att släcka en eventuell låga. Använd mitten och pressa med kraft , då kommer mest gnistor. Det gäller ookså att använda rätt tändmaterial; Det fina yttre björknävret som nästan ser ut som japanpapper, lite grövre näver, eller enbark. Något hårt att stödja stickan på och vips en eld.

Låt er inte luras av robinsontändningar, där hastighet tydligen premieras före effektivitet.

Ha det gott

Beror på användningsområde...

För att tända en cigg, tändare.
Brasa, tändstickor.
Gasol- eller spritkök, juckasticka av svensk modell.
För kul, traditionellt eldstål, flintasten och fnöske.
I överlevnadsask, magnesiummodellen.

Fördelen med att tälja en hög med magnesiumspån är ju att den brinner längre och intensivare och klarar att tända sämre eller fuktigare material. Nackdelen är att balansera en liten hög med spån som man givetvis spiller ut just som man klar att tända. Kräver något typ näver att lägga det i.
Jag använder oftast den större Jukkastickan men magnesiummodellen kan gott få komplettera.
Om man inte har bra tände typ tunnaste näver så kan magnesiummodellen ha fördel.

Om jag bara får ha en så är det stora stickan som gäller för mig. Tänder kök bättre än magnesiumklossen.

JL

ett tips.. istället för att sabba kniven när man använder de olika "tänd" stickorna så använd en bit bågfilsblad, mycke bättre!!

Elddon till alla!

Hej alla och tack för alla reaktioner på elddons-frågan.

Vad har man förändrat i den "svenska" versionen av "tändpinnen"? Vet du nåt om blandningen i gniststången i magnesiumelddonet?

Tycker själv att magnesiumelddonet är bättre i många sammanhang. Men för att tända olika kök är nog "tändpinnen" enklare. Men man får en höl drös tändsticksaskar för 70 spänn!

Mvh

Jannep

Apropå att ha haft sin storhetstid

Med anledning av att telemuseet stängde i helgen så berättade de bla att dagens ungdomar inte vet hur en telefon med en fingerskiva fungerar (de förstår inte att man skall sätta i fingern). Återstår att se hur lång tid det tar innan man få se folk som inte vet hur tändstickor fungerar.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg