Har du en Varrie i syntet med innertält alltså? Jag använder ju inte innertält till min kåta som är i bomull/poly, enkelduk, så någon annan är bättre skickad att svara med praktiska erfarenheter.
Men om du knäpper ner innertältet ordentligt och använder ved som inte skickar iväg en massa glödflagor går det nog bra, typ torr fin björkved som du tagit med, och inte eldar för högt. Det kan bli bra sprutt i eldspisen. Att använda skogspinnar av olika slag och sitta och passa på glödflagor, nja. Innertältsduk är ju väldigt känslig. T.ex tallpinnar får du skala så inte barken drar som flagor. Pass upp för glödsprätt. Jag skulle inte kontinuerligt elda med ett innertält ens nerknäppt. Någon gång, men vill man elda oftare så känns det säkert mycket säkrare att ta bort innertältsduken.
Även yttertältsduken i syntetvarianten är ju känslig relativt bomull/poly-duken, men det fungerar ju utan att du ska behöva sitta på helspänn som med innertält om inte veden är snäll. Dock, samtliga syntetkåtor som jag sett och som det eldats mycket och kontinuerligt i utan innertält, mest norska, har haft små hål i duken upptill. Innertältet kvar känns alltför chansartat, tycker jag. Jag skulle inte göra det.
Raskesven