Re: Re: mezzner
nermander; sa:
Retar mig en hel del på de självutnamnda sk. naturgurus(några av samerna jag känner kallar dessa "gurus" för pelikaner) som har bestämda åsikter om vad alla ska och inte ska göra samt kommer med pekpinnar om hur man på ett ekologiskt korrekt sätt färdas i vår natur. Jag ger mig fan på att dom bär med sig skiten och toalettpapperet hem från fjället i stället för att gräva ner den.
Den där inställningen hade väldigt många amerikaner förut, därför har deras nationalparker numera VÄLDIGT stränga regler. I vissa parker får man inte ens köra ner tältpinnar i marken, tältning får bara ske på särskilda iordningställda plattformar.
Jag har på Backpackinglight (Yahoo-grupp) läst en del intressanta inlägg från folk som jobbar i dessa nationalparker, om just hur naturen slits väldigt hårt av såna där saker som folk tror att de är "spårlösa". I en park tänkte man t.ex. försöka minska slitaget på lägerplatserna genom att helt enkelt ta bort alla uppmärkta lägerplatser och låta folk slå läger var de ville. Tyvärr visade det sig att de flesta människor slå läger på samma platser, så trots att platserna inte var markerade som lägerplatser så blev det lika mycket slitage ändå.
Det beror ju på hur många som gör det. Om du har en plats där det är nya vandrare som sover varje natt så blir det till slut väldigt svårt att hitta en plats där man kan gräva ner sin skit utan att råka gräva i nån annans.
I sydeuropeiska natur- och nationalparker är det ofta
helt och hållet förbjudet att tälta utom på campingplatser
(Dolomiterna, Gran Paradiso, Schweiziska Nat.parken,
Aigües Tortes, Sorteny i Andorra), eller så
finns restriktioner som ska göra tältandet mindre lockande
t ex endast vid vissa stugor (Korsika, Vanoise)
endast efter 19 på kvällen (PNP, Mercantour, les Ecrins)
eller, mildare, högst ett dygn i sänder (Havsalpernas
Naturpark i Italien) och, mildast, en timme
från närmsta by (Queyras). (Man ska aldrig fråga
vanligt folk om saken - de tror alltid att deras gissningar är intressanta.)
Reglerna betingas antagligen av den faktiska trafiken.
Och de flesta vandrare lägger upp turen helt efter
ledbeteckningen, guideboken och stugorna.
I Aigües Tortes lär även bivack under bar himmel
vara förbjudet, ja rentav att visats utomhus
om natten (och det i ett område där ännu för några
år sen två stugor saknade toalett - toaletten var
"lejos" och tvättrummet "el rio".)
[Ändrat av marmotta 2007-02-22 kl 17:31]