Elda i fjällen ?

Inte någonstans får man ju ta levande kvistar etc. om man inte äger marken (el. motsv.).

Sen är man ju inte så intresserad av rått virke när man ska elda heller.

Konstigt att ingen har rekommenderat boken "Eld flammor och glöd". Finns mycket tips om hr man kan elda på fjället.

På fjället elda man oftast småkvistar och dessa brukar brinna upp helt och bara efterlämna aska. Askan tar snart vinden och blåsert bort och har man då eldat på en klippa, sten eller sandmark, så finns det snart inga spår av en eld. Sen gälelr andra saker i skogen, då det finns mer ved och risken för jordbrand är större.

Re: mezzner

Kamvandraren; sa:
(några av samerna jag känner kallar dessa "gurus" för pelikaner)
Pelikaner är alla som bär ryggsäck, vi ser ju ut som pelikaner där vi stolpar fram. Eftersom jag är norrlänning så har jag sedvanerätt att uttala mig i fråga om eld både i skogen och på fjället. Jag har ju gjort upp eld några gånger. Alla andra är ju naturmuppar?

cpic45d4e168175a3.jpg

Men eftersom det inte är så mycket att snacka om så låter jag bli att elda andra på näsan. Jag gör upp eld om jag behöver, var jag behöver och när jag behöver. Annars kör jag med pelikanbrasan.

Jag har bott i norrland i hela mitt liv och för oss norrlänningar(tror att jag talar för merparten) så är friluftsliv utan eld INTE ett alternativ. Detta gäller såväl svenskar som samer.

Jag är också uppvuxen med att elda men gör det sällan nu för tiden. Känns ofta ganska onödigt.

Men det verkar mycket som INTE är ett alternativ för er. Inte äta kött? Inte jaga? Inte fiska? Inte vara hetero? Inte köra snöskoter?

Alla som ändrar sig flyttar väl därifrån ...

Retar mig en hel del på de självutnamnda sk. naturgurus(några av samerna jag känner kallar dessa "gurus" för pelikaner) som har bestämda åsikter om vad alla ska och inte ska göra samt kommer med pekpinnar om hur man på ett ekologiskt korrekt sätt färdas i vår natur. Jag ger mig fan på att dom bär med sig skiten och toalettpapperet hem från fjället i stället för att gräva ner den.

Den där inställningen hade väldigt många amerikaner förut, därför har deras nationalparker numera VÄLDIGT stränga regler. I vissa parker får man inte ens köra ner tältpinnar i marken, tältning får bara ske på särskilda iordningställda plattformar.

Jag har på Backpackinglight (Yahoo-grupp) läst en del intressanta inlägg från folk som jobbar i dessa nationalparker, om just hur naturen slits väldigt hårt av såna där saker som folk tror att de är "spårlösa". I en park tänkte man t.ex. försöka minska slitaget på lägerplatserna genom att helt enkelt ta bort alla uppmärkta lägerplatser och låta folk slå läger var de ville. Tyvärr visade det sig att de flesta människor slå läger på samma platser, så trots att platserna inte var markerade som lägerplatser så blev det lika mycket slitage ändå.

Det beror ju på hur många som gör det. Om du har en plats där det är nya vandrare som sover varje natt så blir det till slut väldigt svårt att hitta en plats där man kan gräva ner sin skit utan att råka gräva i nån annans.

Mezzner; sa:
Inte någonstans får man ju ta levande kvistar etc. om man inte äger marken (el. motsv.).

Sen är man ju inte så intresserad av rått virke när man ska elda heller.

Inte virke kanske...dvärgbjörk och vide funkar dock utmärkt.

//J

Re: Re: mezzner

nermander; sa:
Den där inställningen hade väldigt många amerikaner förut, därför har deras nationalparker numera VÄLDIGT stränga regler. I vissa parker får man inte ens köra ner tältpinnar i marken, tältning får bara ske på särskilda iordningställda plattformar.
...
Tyvärr visade det sig att de flesta människor slå läger på samma platser, så trots att platserna inte var markerade som lägerplatser så blev det lika mycket slitage ändå.
...

Lite paradoxalt, eftersom USA (om jag inte minns fel) faktiskt är ännu glesare befolkat än sverige.

Re: Re: Re: mezzner

GustavOh; sa:
Lite paradoxalt, eftersom USA (om jag inte minns fel) faktiskt är ännu glesare befolkat än sverige.

Det beror ju på att de saknar allemansrätt och att en markägare väl mer eller mindre har rätt att skjuta inkräktare "on sight"? Det innebär att man kan bara vandra på därför avsedda platser, vilket gör att det blir väldigt tätt där.

Det är ju viktigt att vara medveten om att det mesta man gör ger "spår", även om de kanske inte syns vid första anblicken, och att om många göra samma sak så kommer de sammanlagda "spåren" till slut att synas. En person som går över en äng ger väl inga märkbara spår? Men så kommer det en till, och en till, och en till, och till slut är det en upptrampad stig.

Jag brukar elda rätt ofta men man får ju göra det med omsorg. Oftast sker det i skogslandet och på platser som mycket sällan besöks av andra människor. I fjällen är jag mer försiktig men även där tycker jag man kan göra upp eld bara man gör det med förnuft. Själv har jag heller inga "problem" med de spår eldstäder efterlämnar sig utan vittnar om det kulturlandskap fjällvärlden är och under många hundratals år varit. Men ffa så eldar jag som sagt i skogslandet.

Mänskliga spår är inte ett stort problem i alla lägen.

Det är dock stor skillnad på vad det är för typ av spår...

Det som gör fjällen speciella är den oerhört mycket mer långsamma "återhämtning" som sker i marken i de flesta fjälltrakter.

Och eftersom det som regel inte är ett ekologiskt problem utan mer estetiskt, så är det stor skillnad på HUR folk lämnar spår efter sig, tycker jag.

När jag säger "spårlös färdsel", så är det f ö mer ett begrepp och en strävan. Självklart lyckas man inte färdas utan spår, men det är helt enkelt en fråga om att minimera spåren.

På många av de platser jag brukar vara har jag varit varje sommar i hela mitt liv, och det är lätt att se hur spåren blir kvar resp försvinner. På ett ställe var det några puckon som skar näver från björkar för att få eld, och det har varit ärr som funnits kvar i 30 år. Nu är spåren snart borta i några fall, beroende på att björkarna är borta...

Det skall inte finnas någon allamansrätt utan en allemans skyldighet. Att göra upp eld i skogslandet spelar inte så stor roll. Dina eldplatser kommer snart att döljas av tungttrampande spår av skördare.

Att elda i fjällen skall du inte göra om det inte är nödvändigt. "Var sparsam, hugg inte allt!" ... " I min ungdom högg vi de krogkigaste och sämsta träden först, och de som torkat och självdött" ... "Jag har blivit försiktagare ju äldre jag blivt. det tar emot mer och mer att hugga ved. Till slut nänns man knappt hugga en buske, man blir som blödig. Alla träd och buskar lever" ... Johan Rassa ur "Glöd och Eld"

Jag ber om jag får stanna, jag ber om jag får ta ved, jag ber om att få ... jag har ingen rätt .... Jag bugar mig m(_)m

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
Fjorr Mobiltäckning svenska fjällen 2022 Fjällvandring 105
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
majjen Naturvårdsverkets "Vegetationskarta över de svenska fjällen" Fjällvandring 6
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap_2012 Fjällen 2020 Fjällvandring 8
pajaflow Vädersiter för fjällen Fjällvandring 4
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
haiwa blött i fjällen? Fjällvandring 4
makar519 Norska fjällen Fjällvandring 9
ybe Fjällen i oktober? Fjällvandring 14
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
Onesport Varmt i fjällen - hur påverkas myggen? Fjällvandring 12
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
Moga Barfotaskor i fjällen - det gick ju bra! Fjällvandring 5
KimmyA Stöldrisk i fjällen? Fjällvandring 13
urbanolo Kläder till fjällen Fjällvandring 10
Chrille74 Stänga av klockan i fjällen Fjällvandring 20
rnblo Solovandring i fjällen Fjällvandring 21
daniel81 Södra fjällen sommartid Fjällvandring 7
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
bombuspolaris Liggunderlag i fjällen? Fjällvandring 16
Miss Yster Normal packningsvikt kortare tälttur i fjällen? Fjällvandring 16
andybenzo tips på berg att bestiga i fjällen. Fjällvandring 4
monterey Polisen jagar brottsling i fjällen Fjällvandring 41
Almgren Handikappanpassa vandringsleder i fjällen Fjällvandring 67
Bomaye sthlm - fjällen express Fjällvandring 6
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
stelar Förbättrat läge i fjällen Fjällvandring 0
Onesport Stölder i fjällen? Fjällvandring 21
xstaystrayx Hund i fjällen Fjällvandring 8
Starmin Vandring i fjällen med Garmin GPSmap 60C Fjällvandring 13
undvall Fjällen mellan Jäkkvik/Vuoggatjålme och Ammarnäs Fjällvandring 3
Smultronfia 8-åring i fjällen Fjällvandring 4
Magnus H Tre filmer från svenska fjällen. Fjällvandring 9
Aidejonas Bra led för fiske i fjällen Fjällvandring 9
DrSlurf Utsatt i fjällen även på "hårt" trafikerade leder Fjällvandring 3
adamoscarson Fjällen över helgen, Abisko eller Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Gunnar81 Snöläget i fjällen? Fjällvandring 0
Tovea Abisko-Kebnekaise fjällen Fjällvandring 9
Gregorius Midsommarnatt i fjällen Fjällvandring 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg