Hej hej, efter inspiration från den här tråden http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=47499 har jag börjat fundera på att vandra ut i skogen och stanna ett litet tag. Jag bor i Göteborg, och har tittat runt på olika naturområden som vore trevliga att uppehålla sig i under några dagar. Det som stör mig är dock att jag helst skulle vilja kunna elda fritt, d v s inte bara på av kommunen angivna platser, utan mer att ha möjlighet att göra en eldstad där jag väljer att slå mig ner. Jag är mycket erfaren med eldning och vad som gäller, så där är det inga problem. Känns dock bäst att följa rådande lagar och bestämmelser. Därför är jag nyfiken på om ni har tips på någotsånär stora naturområden omkring Göteborg som inte är "naturreservat" eller dylikt, utan mer gäller som "vanlig natur".
Allemansrätten säger ju såhär om eldning, men den är inte direkt tillämplig i naturreservat och dylikt som naturen här ofta är...
Tacksam för svar och ha en trevlig sommar
Allemansrätten säger ju såhär om eldning, men den är inte direkt tillämplig i naturreservat och dylikt som naturen här ofta är...
Du får göra upp eld i naturen under säkra förhållanden. Lägerelden sätter krydda på vårt friluftsliv, men den skapar också oro bland markägare, eftersom skog för stora värden brinner upp varje år på grund av slarv med lägereldar.
Det är viktigt att välja en plats för elden där det inte är risk att den sprider sig eller skadar mark och vegetation. Grus eller sandig mark är lämpligt underlag.
Mossa, torvmark eller jordig skogsmark är mindre bra. Där finns inte bara risk för att elden lätt kan sprida sig. Den kan också ligga och pyra nere i marken för att senare flamma upp.
Elda inte direkt på - eller alldeles intill - berghällar! De spricker sönder och får fula sår som aldrig läker.
Du får ta nedfallna kottar och löst liggande pinnar och grenar på marken som bränsle till elden. Men det är inte tillåtet att hugga ner träd eller buskar, eller att ta ris, grenar eller näver från levande träd. Det är heller inte tillåtet att använda vindfällen som bränsle.
Tacksam för svar och ha en trevlig sommar