Elda "fritt" i Göteborgsområdet?

Hej hej, efter inspiration från den här tråden http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=47499 har jag börjat fundera på att vandra ut i skogen och stanna ett litet tag. Jag bor i Göteborg, och har tittat runt på olika naturområden som vore trevliga att uppehålla sig i under några dagar. Det som stör mig är dock att jag helst skulle vilja kunna elda fritt, d v s inte bara på av kommunen angivna platser, utan mer att ha möjlighet att göra en eldstad där jag väljer att slå mig ner. Jag är mycket erfaren med eldning och vad som gäller, så där är det inga problem. Känns dock bäst att följa rådande lagar och bestämmelser. Därför är jag nyfiken på om ni har tips på någotsånär stora naturområden omkring Göteborg som inte är "naturreservat" eller dylikt, utan mer gäller som "vanlig natur".

Allemansrätten säger ju såhär om eldning, men den är inte direkt tillämplig i naturreservat och dylikt som naturen här ofta är...

Du får göra upp eld i naturen under säkra förhållanden. Lägerelden sätter krydda på vårt friluftsliv, men den skapar också oro bland markägare, eftersom skog för stora värden brinner upp varje år på grund av slarv med lägereldar.

Det är viktigt att välja en plats för elden där det inte är risk att den sprider sig eller skadar mark och vegetation. Grus eller sandig mark är lämpligt underlag.

Mossa, torvmark eller jordig skogsmark är mindre bra. Där finns inte bara risk för att elden lätt kan sprida sig. Den kan också ligga och pyra nere i marken för att senare flamma upp.

Elda inte direkt på - eller alldeles intill - berghällar! De spricker sönder och får fula sår som aldrig läker.

Du får ta nedfallna kottar och löst liggande pinnar och grenar på marken som bränsle till elden. Men det är inte tillåtet att hugga ner träd eller buskar, eller att ta ris, grenar eller näver från levande träd. Det är heller inte tillåtet att använda vindfällen som bränsle.

Tacksam för svar och ha en trevlig sommar :)

Jag hoppas att du har uppmärksammat att det f.n. är totalt eldningsförbud i Göteborgstrakten, så du får nog vänta lite med dina planer.

Jag skulle kunna nämna ett antal sådana platser ja, då jag rör mig mycket i skogarna "omkring" Göteborg. Men om du börjar med att skriva ner lite mer
* hur många veckor du tänkt dig att vara där
* hur långt bort från Göteborg det får vara
* hur nära "civilisationen" det får vara, exempelvis närmaste hus

Jag förutsätter du vill ha vatten nära, vilket även jag har som krav när jag är ute. Men när vi diskuterat detaljerna lite så kan du få mer exakta tips.

Jag skulle kunna nämna ett antal sådana platser ja, då jag rör mig mycket i skogarna "omkring" Göteborg. Men om du börjar med att skriva ner lite mer
* hur många veckor du tänkt dig att vara där
* hur långt bort från Göteborg det får vara
* hur nära "civilisationen" det får vara, exempelvis närmaste hus

Jag förutsätter du vill ha vatten nära, vilket även jag har som krav när jag är ute. Men när vi diskuterat detaljerna lite så kan du få mer exakta tips.

Hmm okej det skulle uppskattas :cool:
Först, inga veckor alls faktiskt, utan en kortare tid bara för att känna hur det är osv. Kanske 3-5 dagar till att börja med, sedan förhoppningsvis någon längre period än så i framtiden om jag uppskattar det hela.
Det får gärna ligga beläget så att jag kan ta mig dit utan bil, kan man bara ta sig dit med buss så är det inga problem. Helst inte utanför kommungränsen eller motsvarande...Blir så jobbigt med busskort då.
Det behöver inte ligga jättelångt bort från civilisation, men heller inte för nära, i så fall kan jag nämligen gå upp i skogen bakom mitt hus och slå mig ner, så nej gärna ordentligt från närmsta hus eller motionsspår. Kanske ska tillägga att jag inte vill "stöta på" någon, utan vara ifred, fast någon stöter man nästan alltid på i skogen när man är ute hehe

Petter

Hmm, ja inom kommungränsen och nära en busshållplats är det stor risk att stöta på någon. Jag har ett par platser jag själv varit vid som är hyfsade men som har hus inom 400 meter (mer öde än så är svårt inom Göteborgs Stad).

Har också ett område som har 1 kilometer till närmsta hus en är 5 kilometer från närmaste busshållplats inom Göteborgs Stad. Jag PMar dig koordinater.

Hmm, ja inom kommungränsen och nära en busshållplats är det stor risk att stöta på någon. Jag har ett par platser jag själv varit vid som är hyfsade men som har hus inom 400 meter (mer öde än så är svårt inom Göteborgs Stad).

Har också ett område som har 1 kilometer till närmsta hus en är 5 kilometer från närmaste busshållplats inom Göteborgs Stad. Jag PMar dig koordinater.

Åh, tack. Får kolla mina PM då!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kus Hiking i Göteborgsområdet? Naturområden 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg