Ekerhylsa

Jag gissar att han syftar på den öljettliknande isats som finns i ekerhålet på många fälgar..
Men huvudsaken är väl att han vill ha smörjning på anläggningsytan mellan nippeln och fälgen..

Sen hurvida jag skulle lita på det är en annan sak :)
Jag personligen skulle nog säga smörjning på gängan men inte på utsidan, för hur det skulle öka..

"Sålunda ska det alltid vara välsmort mellan eker och ekernippel samt mellan ekernippel och ekerhylsa för minsta vridmotstånd i ekrarna. Då blir det dessutom enklare att finna ekerns förvridningsfria position "
Riktigt hur smörjning på utsidan ekernippeln mot fälgen skulle hjälpa med det förstår jag inte, låter snarare dåligt efterssom det är lättare att nippeln glider av sig själv..

/ Tomas, som har byggt 4 hjul och riktat ett antal gånger..
 
Jag gissar att han syftar på den öljettliknande isats som finns i ekerhålet på många fälgar...

Nej, det är nog "ögonen" du tänker på. Hylsan är den del av ekerhålet som sammanbinder den yttre och den inre fälgbotten. Av någon underlig anledning brukar högkvalitativa 622-fälgar ofta ha hylsor, medans de ofta saknas på 559-fälgar.

Men huvudsaken är väl att han vill ha smörjning på anläggningsytan mellan nippeln och fälgen..

Sen hurvida jag skulle lita på det är en annan sak :)
Jag personligen skulle nog säga smörjning på gängan men inte på utsidan, för hur det skulle öka..

"Sålunda ska det alltid vara välsmort mellan eker och ekernippel samt mellan ekernippel och ekerhylsa för minsta vridmotstånd i ekrarna. Då blir det dessutom enklare att finna ekerns förvridningsfria position "
Riktigt hur smörjning på utsidan ekernippeln mot fälgen skulle hjälpa med det förstår jag inte, låter snarare dåligt efterssom det är lättare att nippeln glider av sig själv..

/ Tomas, som har byggt 4 hjul och riktat ett antal gånger..

NIx, i ett välspänt hjul gängar inte ekernipplarna upp, förutsatt att ekrarna är i sin förvridningsfria position. Däremot går det betydligt lättare att hitta den förvridningsfria positionen när det är välsmort mellan ekernippel och fälg.

Sedan underlättar det också om det är välsmort mellan ekernippel och eker. Men med tanke på att Hannulan läste min riktningsartikel, så utgår jag ifrån att hon ska rikta ett befintligt hjul än att bygga nytt.

På befintliga (använda) hjul är det knepigt att smörja upp mellan eker och ekernippel, så vida man inte först skruvar av ekernippeln, smörjar inne i ekernippeln och sedan skruvar på ekernippeln igen tills rätt ekerspänning nås. Däremot är det här betydligt enklare att smörja mellan ekernippel och fälg på ett använt hjul.

PS! läs gärna http://www.ytterberg.eu/ffuppsala/tips/mtb/hjul.html
/Niklas
 
Tack för svaren.

Jo, jag håller på att rikta hjulen. Men det blir nog hjulbygge också såsmåningom, kändes enklare (o billigare) att börja att rikta iaf. Tyvärr hade jag en dålig ekernyckel så nu har jag massa runda ekernipplar och en rund ekernyckel.

Jag har försökt att olja in ekernipplarna (provat cykelolja o linolja) men får de inte riktigt att släppa från ekerna (testade även att värma lite med värmepistolen också, men det blev inte nån skillnad). Nåt mer tips för hu jag ska kunna lossa de?
 
Beroende på material i nippel och eker så kan nipplarna kärva fast, ibland hopplöst hårt. Använd någon mer penetrerande olja, som WD-40, CRC 5-56 eller någon speciell rostlösarolja, låt sitta några dagar. Värmepistolen är nog för diffus för att ge nån användbar temperaturhöjning.

Den försiktiga metoden är en lödkolv på 75 W eller mer. Trycks mot nippeln i nån minut eller så.

Har man hjulet på sidan kan man förstås tassa runt med lågan från en cigarettändare och värma varje nippel också.

Våldsmetoden är en gasoldriven spetsbrännare, men jag skulle var lite orolig för framtida konsekvenser av en sådan behandling.

Den rationella metoden är helt enkelt att klippa bort och ersätta de ekrar där nippeln inte snurrar. Har man grejerna hemma så är det helt klart det snabbaste arbetssättet.
 
Tack för svaren.

Jo, jag håller på att rikta hjulen. Men det blir nog hjulbygge också såsmåningom, kändes enklare (o billigare) att börja att rikta iaf. Tyvärr hade jag en dålig ekernyckel så nu har jag massa runda ekernipplar och en rund ekernyckel.

Jag har försökt att olja in ekernipplarna (provat cykelolja o linolja) men får de inte riktigt att släppa från ekerna (testade även att värma lite med värmepistolen också, men det blev inte nån skillnad). Nåt mer tips för hu jag ska kunna lossa de?

En bra ekernyckel som greppar på fler än 2 sidor (man trär den över ekern och sen ner mot nippeln) och passar (det finns flera storlekar, ofta med olika färg), har du en nippel lös så ta med den när du köper nyckeln, annars cykeln eller ett hjul, för att vara säker.
Och dom med flera storlekar brukar inte vara bra. :)
Drar du nipplar runda så blir det många svordommar, så lägg en 50lapp extra och få en riktigt bra ekernyckel istället.

Eller, så använder man en skruvmejsel av rätt storlek och kör från baksidan, om man tar bort däck slang och fälgband.. Men det kan gå ganska tungt och är svårt att få bra.
 
Den försiktiga metoden är en lödkolv på 75 W eller mer. Trycks mot nippeln i nån minut eller så.

Lödkolv var ju smart, det ska jag testa.

Nu ska jag köpa nya nipplar, i mässing hade jag tänkt mig den här gången, antar att de inte komemr att lösa upp sig på det sättet som aluminiumnipplar gjort, eller?

Finns det nån mening att köpa ekerhylsor o ögon också? Är det ens möjligt att komplettera fälgen med detta i efterhand? Jag har en Linus Next fälg med dubbla bottnar.

Ekern är ju fyrkantig där man ska skruva. Finns det ekernycklar som greppar på fler sidor än 3?

Jag har tittat på den här. Den greppar nog bara kring 3 sidor men jag tycker den ser bra ut ändå. Nån som vet?
http://www.cyclecomponents.com/cgi-...ef=&funk=visa_artikel&artnr=pa019&Kampanj_ID=

Den här är ju dyrare, och jag antar lite bättre och den ser ju också ut att greppa kring bara tre sidor.
http://www.cyclecomponents.com/1/sv...erat/hjul-2/parktool-sw3c-ekernyckel-bla.html
 
Lödkolv var ju smart, det ska jag testa.

Nu ska jag köpa nya nipplar, i mässing hade jag tänkt mig den här gången, antar att de inte komemr att lösa upp sig på det sättet som aluminiumnipplar gjort, eller?

Finns det nån mening att köpa ekerhylsor o ögon också? Är det ens möjligt att komplettera fälgen med detta i efterhand? Jag har en Linus Next fälg med dubbla bottnar.

Ekern är ju fyrkantig där man ska skruva. Finns det ekernycklar som greppar på fler sidor än 3?

Jag har tittat på den här. Den greppar nog bara kring 3 sidor men jag tycker den ser bra ut ändå. Nån som vet?
http://www.cyclecomponents.com/cgi-...ef=&funk=visa_artikel&artnr=pa019&Kampanj_ID=

Den här är ju dyrare, och jag antar lite bättre och den ser ju också ut att greppa kring bara tre sidor.
http://www.cyclecomponents.com/1/sv...erat/hjul-2/parktool-sw3c-ekernyckel-bla.html

Det går inte att komplettera fälgar med öljetter eller hylsor..
I allmänhet ang cykelverktyg så är dom bra om det står parktool, taxc, sapim eller DT på dom.. :)
Här finns lite illustrerat hur den kan greppa på fler än 2 sidor..
sapmin_spoke_key.jpg


Men dom du länkar till funkar absolut.. Det handlar ju även om passform och stålkvalitet. :)
Har en från parktool själv.

Och i allmänhet så kan man nog inte rekommendera någon som inte är på seriös gram-jakt att köra på aluminiumnipplar, mässing is the way to go. :) Och byter du alla nipplar är det ju bara att köpa en ekernyckel som passar dom nya. :)

Tandpetare eller tändstickor är föresten bra för att få nipplarna genom fälgen.
 
När du skaffar en ny fälg, så välj lämpligen en dubbelbottnad fälg med ögon och hylsor.

Angående ekernyckel, så tänk på att de finns i tre olika storlekar, beroende på ekernipplarnas storlek. Genom att använda rätt storlek, minskas risken för runda nipplar.

Är nipplarna redan runda, så finns ju alltid denna ekernyckel http://www.parktool.com/products/detail.asp?cat=16&item=SW-10. Alternativet är förstås att klippa ekern.
/Niklas
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg