Ej nöjd med Oregons bildskärm

Jag har kollat på ett antal gps:er och fastnat för bl.a Oregon 300 men dessvärre så tycker jag att
skärmen har väldigt dålig ljusstyrka i dagsljus. Dessutom så saknar jag att man kan lägga in koordinaterna direkt i enheten och sedan navigera dit.

Är det någon som kan tipsa mig vilken Terräng-GPS som jag skall köpa med hänsyn till ovanstående önskemål.

Mycket tacksam för assistans.

Hälsningar
Starwin

Jag köpte precis en ny eTrex Vista via en kollega som är i New York. Jag har en Vista C men byter nu upp till HCx med känsligare mottagare och plats för minneskort. Jag klurade väldigt länge på en Oregon eller Colorado men var inte imponerad, understatement, av skärmen på Coloradon jag klämde på. Någon recensent tyckte att de måste ha backlight på och skymma med handen i solljus och det avgjorde för mig.

Jag skulle rekommendera en Vista HCx eller 60 CSx. Jag är väldigt nöjd med min Vista och vill åt det lilla formatet och köpte därför inte 60:an. Kolla på prisjakt.se för svenska nätpriser.

Funktioner har den säkert så det räcker och blir över men skärmen är ju ganska väsentlig i sammanhanget...

GPSMAP 60 CSx vs Vista HCx vs Oregon 300
Större skärm på Oregon och pekskärmen har fått bra betyg vad jag läst, förutom läsabarheten då. Däremot är jag besviken på att de nya modellerna fick så mycket kortare batteritid. Bara 16 timmar mot Vista som anges till 25 timmar. Det gör skillnad för mig om man är borta flera dagar.

https://buy.garmin.com/shop/compare...=14903&compareProduct=8703&compareProduct=310

Har kollat i manualen men dessvärre inte hittat funktionen som jag nämner.
Det går bra att peka på en punkt i kartan för att navigera dit men inte att skriva in koordinaterna och sedan navigera.

Tacksam för ytterligare tips

Hälsningar
Starwin

Jag har alltid gjort waypoints hemma framför datorn men du bör kunna göra en waypoint där du står just nu och sedan ändra den enligt sida 16 i manualen (länk ovan).

Har kollat i manualen men dessvärre inte hittat funktionen som jag nämner.
Det går bra att peka på en punkt i kartan för att navigera dit men inte att skriva in koordinaterna och sedan navigera.

Tacksam för ytterligare tips

Hälsningar
Starwin

Tipsen är helt rätt. Det är så man gör.
Skapar du en waypoint hamnar den där du är som standard, men innan du sparar den kan du ändra den till vilken koordinat som helst.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anders H-teg Nöjd, nybliven GPS-ägare (Oregon 300) Navigering 9
Store Mycket nöjd med HTC P3300 Navigering 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg