Egnet Langturmat?

Som turmat til langturer 3-8uker, er jo vekt,volum og næringsinnhold svært viktig.

I norge begrenser (så vidt jeg har fått med meg iallefall) stort sett godt egnet langturmat seg til Real turmat; http://www.drytech.no .

Denne fungerer jo greit, men er forholdsvis dyr, om man skal livnære seg på dette i mange uker.

Hva har så svenske butikker å by på på dette området?

Tips, priser og linker på ulike typer egnet turmat tas imot med stor takk!

Wildlife fungerar på samma sätt som Real turmat. Koka upp vatten, häll ner det i påsen, rör om, låt stå ett tag, ät direkt ur påsen. Perfekt ungkarlsmat, ingen disk! :)

Bland annat finns det hos getout

http://www.getout.se/v2/index.asp

De tar 50:- per påse.

Av de jag har testat (av Wildlife och Real) så tycker jag med mitt eget betygssystem:

Wildlife Vegetarisk pasta Helt ok!
Wildlife Biff Goulash Helt ok!
WildLife Chili Con Carne Helt ok!
Real Kyckling Curry Helt ok!
Wildlife Carbonara Helt ok!
Wildlife Chicken Hotpot Nja
Wildlife Bacon & Potatis Blä
Real Lapskojs Helt ok!
Real Sötsur Kyckling Nja, smakade mest tomat
Real Torskgryta Blä

Smaklig måltid!
Peter P.

menar du svenska matbutiker eller friluftsbutiker?
Vanliga svenska matbutiker har något större utvalg av torrmat än Rema/Rimi. Torrmaten innehåller dock oftast inte kött eller annan form för protein, tex pastablandningar. Vegetarisk "köttfärs" (glömt namnet) är gott. Blåband är en liknande produkt som Real (kokas dock i kastrull) ungefär samma pris. Om du är i sverige ska du köpa svenskt potatismos, som inte kan jämföras med den smaklösa norska varianten. Tortellini, bacon ock knäckebröd är också bra (harry) köp. Du vet kanske att Real kostar 45 nok på XXL i Norge.

nils73; sa:
menar du svenska matbutiker eller friluftsbutiker?
Norge.

Begge deler! Utvalg i svenske matbutiker er vel så interesant?Flere gode tips du kom du kom med der og jeg tar gjerne imot fler! Utvalget er jo langt større på dette området i sverige...om det inneholder mye protein ar ikke altid like viktig, da man kan supplere met det.På dager man går langt og bare skal ha et lite mellomåltid før man fortsetter videre er det vel mye småsupper/drikker etc som kan egne seg?
I friluftsbutikker er utvalget og prisene muligens ganske like i norge og sverige?

f.eks Real fungerer greit,og jeg vet xxl selger det rimelig. Synes alikevel det blir dyrt. Vi er to på tur og si en langtur på f.eks 30 dager, 1 realmiddag på hver om dagen (si på godt tilbud til 40kr), vil jo da koste: 2400kr. Hadda man da blitt skikkelig mett hadde det vært greit. Næringsmessig inneholder de jo ikke så mye mer enn en suppepose til 8-15kr, og suplerer man med noen biter fra en pølsesnabb etc, mener jeg det langt på vei ertsatter en frysetørret midag? Synes selv den frysetørrede middagen er grei, men synes egentlig ikke den er verdt mer enn 20kr middagen!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg