Egna skidspår

Hej. Funderar på att bygga någon form av spårverktyg, för att dra upp egna skidspår. Har en dragpulka, men den är för smal för att ge någon yta för stavarna. Grannen har ett spårdon till traktorn, men han har sämre med tid än jag, och jag kör inte traktor. Två frågor. 1. Toboggan eller pulka i grundkonstruktionen? 2. Plast eller plywood/epoxi? Vad tycker ni? Kommer att tynga ner med en säck pellets eller två. Ett per barnskidor ska monteras under. Vi har rätt flack terräng, så vältrisken blir inte alltför hög.
 
Tack! Plåt hade jag inte en tanke på. Tror allt utom just den finns i gömmorna, så det får bli morgondagens projekt. Får ringa runt lite efter en lagom plåtbit.
 
Jag gjorde en likadan, men använde en masonitskiva, och lade in ett par extra tvärliggare.
Den drog jag efter traktorn, men då måste man lägga draglinorna i kors, lika brett på dragfordonet som på släden, för då följer släden efter i spåret, annars genar den i svängarna.

Svante
 
Med masonit under blir det i stort sett samma konstruktion son barnens skid pulka. Den skulle nog duga som bas för bygget, den är lång nog att delas i två. En bit (främra) får fortsätta vara barnskidpulka. Bakre delen bräddas och får ny front. Löser inte masonit upp sig i fukt? Tror jag epoxiströk vår pulka av det skälet. Draget från pulkan kommer att fungera, vi drar själva! Ska sonen övertalas att hjälpa till kallar vi det styrketräning istället för spårläggning!
 
Med masonit under blir det i stort sett samma konstruktion son barnens skid pulka.

Löser inte masonit upp sig i fukt? Tror jag epoxiströk vår pulka av det skälet.

Oljehärdad masonit för ute/marint bruk kan nog hålla bra. Men vanlig (baksida till billig garderob) suger nog upp all fukt och löser upp sig.
 

Liknande trådar