Egna kombinationer?

Hallå!
Jag har alltid varit på jakt efter ett kök som passar mina behov ute i det fria. Jag har provat olika kök från trangia, optimus och primus men har alldrig riktigt kännt att det har varit något för mig. Jag vill gärna kunna växla mellan olika bränslen beroende på vart man befinner sig och när. Har även kännt imånga fall att man vill laga mat över öppen eld men då har det varit krångel med att få utrustningen att stå stadigt på glöden. Det hade även varit bra att kunna hänga ett kärl ovanför elden. Men de kärl som fanns på marknaden som har handtag var antingen för stora eller så var handtagen klädda i plast.
Med lite research så lyckades jag hitta det perfekta kärlet för mig, ett kärl man kan använda över allt!
http://www.youtube.com/watch?v=bwfIQ-U8V_M
I detta kärl så får jag plats med brännare och bränsle mm, plus lite till. Och jag kan laga mat direkt på elden genom att bygga en enkel trefot som jag kan hänga kärlet på.

Nu så ska jag bara hitta ett till litet kärl och en bra liten stekpanna så blir dett hela perfekt.

Har ni egna kombinationer och erfarenheter? Berätta gärna!

Halaj!

Jag saknade ett kök i 1-2 pers.-segmentet (för stort för en och för litet för två). Mina krav för det var:
Två kastruller och en stekpanna, dvs, inget vattenkokarkit, utan man skall_laga_maten.
Non-stick
Värmeväxlare på det ena kärlet

Ett sådant kokset finns inte. Men efter botaniserande fann jag att om man släpper ner trangias 1 literskastrull (från 25-kitet) i en primus eta 1,2 l kastrull så säger det inte klonk!, utan den åker ner sakta på en luftkudde. Perfekt passform alltså.
Dock irriterande att det finns ett litet outnyttjat tomrum mellan bottnen på de två kärlen.
Måste ju kunna utnyttjas. Och jo! när jag slipade av hörnena (se bild) på min Trangia triangel, så passade den precis där! Påsen gör att det inte gnager på non-stickbeläggningen.
En bra grej i detta kitet är att ”piggarna” i triangeln passar med millimeterpassning inuti primuskastrullens värmeväxlare. Det gör att man kan, bara man håller i handtaget, röra om så maten skvätter utan att den halkar av vindskyddet.

Kanten. Eftersom etakastrullen har vassa kanter skulle den gnaga bort non-stickbeläggningen på stekpannans kanter på nolltid. Enter Trangias skärbräda. Den har spår för sina kastruller.
Som tur är så sticker trangians 1l kastrull upp lite trots att den har bottnat i primuskastrullen.
Det gör att stekpannan centreras.

//T

Bilagor

• P8152749.jpg
    P8152749.jpg
    53.9 KB · Visningar: 1,073
  • P8152748.jpg
    P8152748.jpg
    48.5 KB · Visningar: 927
Nu är jag inte riktigt med:
Du släpar alltså med dig TVÅ kastruller för att kunna elda under en värmeväxlare som leder värmen in i den yttre kastrullens gods - varifrån värmen skall överföras till den inre kastrullen förbi ETT TUNT men dock, ISOLERANDE GASSKIKT med hjälp av någon enstaka kontaktpunkt metall till metall?!
Förklara tänket, jag är nyfiken...

Du släpar alltså med dig TVÅ kastruller för att kunna elda under en värmeväxlare som leder värmen in i den yttre kastrullens gods - varifrån värmen skall överföras till den inre kastrullen förbi ETT TUNT men dock, ISOLERANDE GASSKIKT med hjälp av någon enstaka kontaktpunkt metall till metall?!

Tror han menar att alla delarna får plats perfekt inuti ETA-kastrullen ;).

//J

Kul lösning Tapio

Antar att det är spritbrännaren från Trangia du använder. Eller är det en gasbrännare i Trangia-triangeln? Totalvikt?

Thure

Pot parka

Undertecknad har börjat använda en pot parka från backpackers pantry. Den sätts över vindskydd och bytta och reflekterar ner värmen vilket spar mycket bränsle. Kan också nyttjas för bakning (är ju egentligen del av en friluftsugn).

En Fry Bake-panna följer numera ofta med. Perfekt för stekning och bakning. Är egentligen en dutch oven i anodiserad alu. Trevlig pjäs.

//J

Halaj!

Ehh, är det sådär du tänker dig att tvåkastrullkök används? Näe, man använder en kastrull i taget.
Det finns en nackdel med detta upplägg: man kan inte bygga på höjden så att maten håller sig varm under tillagning. Alltså, att man steker köttbullarna först. Sen kokar man potatisen med stekpannan som lock, med bullarna i. Sen gör man gräddsåsen med potatiskastrullen som lock med stekpannan som lock. Värmeväxlaren gör ju att etakastrullen inte funkar som lock.

Vägde kitet nu. 658 g. Finns ju mycket lättare såklart, men om man istället räknar hur mycket kokvolym man får för vikten dvs. L/kg så står den sig ganska bra i konkurrensen.

//T

Halaj!

Men ingenting är så bra att det inte kan bli bättre. Om packningen skumpar för mycket så glider remmen som håller köket av. Så jag köpte en bit aluminiumplattstång, och snodde snabbt ihop ett pressverktyg (syns i övre vänstra hörnet på bilden, där snett under skärbrädan) för att göra två byglar. Tiden får utvisa om limmet som håller dem sitter kvar.

Jag äter tydligen för sakta, för om jag börjar äta vid gränsen för att bränna min trut, så är maten ändå kall innan allt är uppätet. Egentligen skulle jag behöva en grytmysare, men jag tänkte prova en annan väg, för att slippa ytterligare en grej att hålla reda på.
På Biltema har de ett ”tyg” som tål 800 gr. C:
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Tuning/Avgasror/Varmeskold-79449/
jag satte dit det med rostfria buntband:
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Kabelklammor-och-spannband/Buntband-10-st-24391/

//T

Bilagor

• bygel.jpg
    bygel.jpg
    40.4 KB · Visningar: 1,212
  • P8162751.jpg
    P8162751.jpg
    52.6 KB · Visningar: 928
Ehh, är det sådär du tänker dig att tvåkastrullkök används?
Ntx, det var därför jag vart så fundersam över din beskrivning/text.

PS
Med ett nu snart 30 år gammalt Trangia Arctic (dvs från innan Gunnar Finn fick döpa om sin produkt till KAP Arctic) som baskök har jag insett vad kvalitet, funktion och stabilitet betyder. Två kastruller på, och delvis i, varandra med stekpannan som tredje nivå ovanpå är väl en vardaglig brukslösning som inga vingliga rakväggade moderniteter någonsin kan slå? Eller pannkaksstekning på någon udda otillgänglig plats, gärna med färska nyplockade bär som hjortron eller havtorn?
Och vikten har absolut ingen betydelse vintertid (i pulka) eller sommartid (i kanot) varför jag numera bara använder DuoSSAl-kärlen... Måste jag bära grejerna så blir det numera normalt gasolbrännaren istället.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg