Egentillverkade klättergrejer

En på sätt och vis fin tradition är på väg bort: skapa sin egen klätterutrustning. Läser man om hur hjältarna gjorde förr, inser man rätt snabbt att deras inställning var mycket mer kreativ än vad vår(?) är idag. Ett tydligt exempel som de flesta klättrare känner till är historien bakom förstabestigningen av the stoveleg cracks, the Nose, El Capitan. Ibland, t.ex. just nu, slår det mig att man (jag) mest sitter och väntar på vad som ska komma ut på marknaden, vad "företagsjättarna" ska sätta upp på min önskelista. Vi är allt mer utelämnade till vad andra uppfinner åt oss.
Visserligen kan man resonera som så att ju längre tid som gått, och ju fler som klättrar, ju fler klätterprylar har blivit uppfunna, och behovet efter fler grejer på racket är kanske inte så stort. Kamkilen är redan uppfunnen, blabla...

Men måste man verkligen KÖPA en kilpetare för 150 spänn? Kan man inte tillverka en själv av...en galge? kanske?

Liknande trådar har jag sett i andra forum, men ej hittat här (har kanske letat dåligt), och tycker att det är på tiden. Särskillt inom aidklättring kan jag tänka mig att det finns en liten kunskapsbank därute. Men också inom klipp- och isklättring, alpinism, sport och boulder finns det nog tips och små-uppfinningar.

Jag kan börja:
Camhooks
Idag gjorde jag en Camhook. Dessa små saker är ganska knepiga att få tag på i Sverige, och otroligt händiga vid aidklättring. Sättet jag gjorde den var genom att gå till klas Olsson och köpa en grov klädkrok, sånna som "alltid" finns i gymnastiksalar i skolor. De kostar 15:- styck. Sedan sågade jag av den bit som pekar uppåt, den man ska hänga kläderna på, tills där den "svänger in", och vips var där en camhook. Lite svårt att förklara i text, men gå på klas olsson och titta efter den kraftiga klädkroken ni hittar (ungefär 15mm bred, stål)
Nackdel: Den är lite tung, och kanske inget man vill ha tio stycken av.
Fördel: Billigt, sitter bra som tusan (var och provade), redan borrade hål till slingan (till skruvarna egentligen). Kan kanske användas som Skyhook också.

Jag hoppas jag inte har fel om kunskapen som Ni sitter på där ute i stugorna, i så fall blir det här en lite kort tråd. Men som jag ser det är det värt ett försök. Och var inte rädda att skriva, har ni tips, förbättringar, gör-det-själv-grejer, vad som helst, skriv ner det här så får vi se var det slutar.

Mac.
 
LOL! - camhooks av klädkrokar från claes ohlsson! Bra jobbat =)

Personligen har jag aldrig köpt någon kilpetare, använder mig av en modifierad skruvmejsel på alla storväggar, som inte bara är billigare utan också bättre. (hemligt recept ;) )

Givetvis så gör jag mina egna dubloons av vanliga brickor från claes ohlsson.

Aidklättring i allmänhet, och bigwallklättring i synnerhet, är de egna lösningarnas värld - ofta måste man tillverka sina egna grejer.

Kan dock rekommendera att sova i en fabrikstillverkad portaledge, inte i en hemmagjord - även om ägaren/tillverkaren svär över hur överlägsen den är...

Min första bigwallsele sydde jag själv, har numera en inköpt Yates - känns lite lugnare...

Många gör sina copperheads själv, inte jag dock - använder bara ett femtiotal per sommar så det känns inte som det skulle löna sig...

peace
 
Men om man skulle vilja göra en egen portaledge, hur gör man då? Vad gör Yosemite-folket? Använder de millitärbårar som billigare alternativ? Några exempel?

En portaledge är kanske inget man använder så ofta, och för de flesta inte heller särskillt länge i sträck, så det kanske inte är lika viktigt med komforten. Man kanske skulle kunna göra en bara på skoj?
 
Tror det finns lite historier om vad som använts som PL genom åren. Har även läst både om hur den uppfanns av nån i Yosemite.

Googlar du så hittar du antagligen info om såna som byggt själva också. Har sett nån rätt ambitiös redogörelse för hur nån byggde och det var stort regnskydd och komfortabelt värre.
 
Jag kom på en liten sak jag fixade till det bättre. I mina större hexor har jag dragit en liten tie-off genom de undre hålen, som bildar en liten clip-in-loop. Att få vattenknopen inne i hexan är inte särskillt svårt. På så sätt tjänar man ganska mycket höjd när man aidar med dem. Och vikten är inget att snacka om, hexorna väger så mycket ändå :)
 
Angående Cam Hooksen i första inlägget vill jag bara tillägga att man gör bäst i att silvertejpa slingan. Den nöts annars väldigt fort!
 
egna kilar

lär ju ska finnas hur många varienter som helst på egna kilar. hörde om några fjällräddare här i sverige som brukade använda vajer och en vanlig mutter av olika storlekar.
 
Re: egna kilar

jonas_bard; sa:
lär ju ska finnas hur många varienter som helst på egna kilar. hörde om några fjällräddare här i sverige som brukade använda vajer och en vanlig mutter av olika storlekar.

Hmmm... Jag utgår från att allt alpina räddningsgruppen använder "i tjänsten" är CE-märkt. Hemma gjorda mutterkilar är nog inte godkända. Jag har dessutom svårt att se vad som skulle göra dem bättre än vajerkilar eller hexor.
 
Tror jag också..

Historierna kommer från back in the days. Men det finns bilder på folk som använder konstiga grejer. Kan tänka mig att det var folk som tog vad de hade för stunden.

Coolt iallafall
 
Black Diamond var ju ursprungligen smeden Yvon Chouinards egentillverkade grejer som han och hans vänner klättrade med. Han startade sedermera även klädföretaget Patagonia. Så det är klart att det går att göra egna grejer :)
 
Har precis börjat experimentera med att smida egna bultar. Kommer dock troligen inte använda dem "på riktigt", utan mest för hantverkets skull.
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg