Egen klump??

Har en överbliven WF 6 lina hemma.
Någon som vet om man kan "bygga om" linan till någon
sorts klumplina med skjutlina.

Blev det besvärligt nu??
Jag hade tänkt mig en lina till kustfiske efter havsöring. Precision är alltså inte prioriterat.

Mvh
Thomas G

Nu...

är ju en WF lina redan en klumplina, men det går att "sy" in en ny runningline även i en WF-lina (även om det är något som jag inte skulle rekommendera).

Problemet i ditt fall är att du "bara" har en WF6:a, om du vill ha en långkastarlina med sydd runningline så kommer mest troligt WF6:an att bli för lätt och även för kort.

Nu vet jag ju inte vad du har för viktklass på spöt som du skall kustfiska med, men skulle gissa på ett 7-8, och i såfall så kommer spöt inte att bli nog laddat med en kapad WF6:a...

Några trådar i ämnet:

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=10344

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=12342

/Anders B

håller med......

föregående talare.....om du har ett 7-8 spö så hade jag snarare rekommenderat dig att "sy" en klumplina där klumpen är en dt 9:a...
låter ju lite klent(+vindkänsligt) att fiska havsöring med 4-5-6 spö...men..du kanske fiskar på västkusten,där havsöringen på vissa lokaler kan hålla lägre medelvikt än på ostkusten.

Spöt är ett Vision #6.

Visst är det så att WF linan är en klumplina, men jag tänkte att om man kapar klumpen och syr dit Runningline eller Skjutlina så kanske man tjänar några meter..!!

Det var bara en tanke!
Visst är det på västkusten som jag fiskar, alla är inte så lyckligt lottade som er på ostkusten (Gällande enbart Havsöringen då) :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
TG Egen klump..!! Fiske 1
peppe_malmqvist Längden på klump? Fiske 8

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg