Fritidskartan
Hej!
Nya saker håller på att ske vad gäller tillgången på kartor till GPS. Garmin och Lantmäteriet håller gemensamt på att ta fram en karta, enligt uppgift motsvarande gröna kartan, till GPS. Den kommer att kallas "Fritidskartan".
Sverige delas in i tio delar, varje del kommer att kosta ca. 2700:-. Rätt mycket kanske man tycker, men å andra sidan, skulle man köpa en tiondel av sverige i gröna kartor skulle nog den summan överskridas en hel del.
Enligt vad jag luskat fram så kommer man att kunna välja ut en del av kartan, om man inte vill eller om GPS:en inte har kapacitet nog att lagra hela kartan.
Fritidskartan finns redan nu att beställa i Outdooraffärer, men leverans kommer inte att kunna påbörjas förrän i mitten av April.
Jag själv använder mig av en Garmin Vista, den skulle det enligt uppgift inte vara något problem alls att installera fritidskartan i.
Om man ringer 0200-25 20 20, så kommer man till sin närmsta Garmin återförsäljare. Själv skulle jag rekommendera 060 - 12 71 71. Ringer du det numret kommer du till Vått och Torrt i Sundsvall, Där jobbar en Ingvar som verkar veta det mesta om GPS:er.
M.v.h David