Eftersök

Eftersom det har skrivits så mycket om eftersök i olika trådar här på forumet tyckte jag det kunde vara tid att göra en tråd enkom för eftersök.

Det finns många frågor och funderingar där några är:
Vad fungerar och vad fungerar inte vid eftersök?
Hur bör vi förändra eftersöken och organisationen för dessa?
Finns det någonstans ett bra riksgripande system som man kan studera och eventuellt ta efter?
Hur mycket aktiva eftersöksjägare har vi i landet?
Vapen och utrustning?
Kostnadsersättning och eventuell lön, hur ska det bli nåt vettigt?

Det finns otroligt mycket mer att diskutera gällande eftersök och tråden är öppen för alla vändningar. Jag hoppas bara att tråden kommer att handla om eftersök och det som har med det att göra utan att svänga om till något annat som det annars lätt blir på detta forum.

Eftersom det har skrivits så mycket om eftersök i olika trådar här på forumet tyckte jag det kunde vara tid att göra en tråd enkom för eftersök.

Det finns många frågor och funderingar där några är:
Vad fungerar och vad fungerar inte vid eftersök?
Hur bör vi förändra eftersöken och organisationen för dessa?
Finns det någonstans ett bra riksgripande system som man kan studera och eventuellt ta efter?
Hur mycket aktiva eftersöksjägare har vi i landet?
Vapen och utrustning?
Kostnadsersättning och eventuell lön, hur ska det bli nåt vettigt?

Det finns otroligt mycket mer att diskutera gällande eftersök och tråden är öppen för alla vändningar. Jag hoppas bara att tråden kommer att handla om eftersök och det som har med det att göra utan att svänga om till något annat som det annars lätt blir på detta forum.

Tänker på ersättningen. Finns det nån statistik på skillnad i antal trafikskadade och skadeskjutna? En del bör väl jägarna stå för själva och resten kanske staten borde stå för.
För nåt ska de väl ha.

peter

Man kanske skall börja med att titta på vad som är fel/inte fungerar med dagens system?

tja.. att man godtyckligt kan utse ett eftersöks ekipage utan utbildning eller kompetens att göra detta.. ofta är det grannen som använder samma hund som har använts i jakten eller någon granne med en lite mer utvilad hund.. dessutom tror svenska att viltspår är bra nog som eftersöksutbildning.. lagarna är förberedda för att lösa problemet, det ända som nu krävs är utbildning och någon form av examination för ekipagen..

Eftersöksorganisation

Har jagat älg i hela mitt vuxna liv och också varit hundförare.

När det gäller skadskjutningar under jakt så måste det vara tex jaktlagets ansvar att se till att det finns utbildade hundar och hundförare i jaktlaget. Finns det inte det så tycker jag jägarna i laget bör se till att hundföraren får den utb han skall ha och kostar det så bör laget hjälpa till med kostnaden. Det är ju jaktlagets medl som skjuter fel.... och varför skall hundföraren ensam behöva stå för allting.

När det gäller eftersök på tex björn gäller ju samma krav, det är jaktlaget som skall se till att fixa eftersöket MEN de flesta jaktlag har varken hundar eller jägare som klarar av det och då måste man anlita någon utifrån.

jag har under många år (som polis) försökt få till en organisation värd namnet här i norrbotten. Vi var ganska tidiga här i Jokkmokk med att organisera oss, träna och jobba tillsammans, testa hundar osv.. Vi fick till en början rätt många uppdrag runt om i länet, bla eftersök efter järnvägen och efter trafikolyckor.
I dag finns det rätt många godkända björnhundar i länet men tyvärr ingen
organisation eller någon som håller i det. Man har gjort en del tafatta försök att få till nått men har man inte kunskaperna om vad som krävs så blir det inget lyckat resultat.
Jag var mycket i kontakt med Dalarna, jägarförbundet och polisen och där har man legat i framkant när det gäller organisationen.

När det gäller ersättningar så är det nysa regelverket inte alls anpassat för t.ex björneftersök här uppe i norr. Här kan ett eftersök ta många timmar från det att larmet kommer tills man är tillbaka hemma, dessutom kanske 10-20 mil att köra....
De som har lagt det nya förslagen känner ej till verkligheten och de krav som man har, bl.a minst 3 jägare och minst 2 hundar vid björneftersök. De skall nu dela på en låg summa och går mer eller mindre back.
jag anser att eftersom statsmakterna har bestämt att vi skall ha en massa björnar i skogen så måste de också ta ansvaret och stå för fiolerna tex vid trafikolyckor. Att som nu ta av jägarnas pengar för att ersätta är inte klokt. Det är INTE jägarnas fel att det sker trafikolyckor. Där tycker jag att bl.a. Jägarförbundet har gjort ett mycket dåligt och svagt jobb.

jag älskar verkligen svenskar och eftersök.. det är ett vedertaget faktum att vi inte har en eftersökstradition i sverige och att detta är en rest från almogejakten.. (läs tjuvjaktstradition)
traditionellt eftersöker vi med en hund i lina, gärna samma hund som har ställande eller annan uppgift, medan yrkesmässig eftersök sker med en till flera hundar eftersom en hund sällan eller aldrig uppfyller alla egenskaper man behöver för ett effektivt eftersök. vi måste komma ur hundförarträsket när det gäller eftersök.. det handlar om så mycket mer än att släppa på en hund och hoppas på det bästa, seriöst eftersök är som en brottsplatsundersökning där man i lugn och ro etablerar vad som hänt och därefter agerar med rätt uppsättning hundar, inte hund utan hundar.. man sätter ut passkyttar ellerr vad nu situationen kräver.. idag handlar det om att ett gäng klampar omkring, har dom tur hittar dom blod o då drar man helt sonika ut efter det skadeskjuta vilktet, gärna med samma hund som sprang efter viltet precis.. jag skulle vilja att vi närmar oss den tyska modellen..

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg