Efterlysning av bra kortärmad skjorta med stora blixtlåsfickor

På bilden min Lundhags friluftsskjorta som är funktionell för vandring. Sval och med två blixtlåsförsedda bröstfickor. Den vänstra snett blixtlås och rymmer en smartphone eller som här en 8x25 kikare.

Problemet med skjortan är att materialet bambu inte tålde slitage. Har letat efter liknande skjortor pp nätet men inte hittat någon kandidat. Bomull av bra kvalitet är det jag önskar. Om det inte finns en liknande modell kan jag malla av den här och sy själv men då tar jag gärna emot tips om lämpligt tyg och tygleverantör.

Thure

20240624_180812.jpg
 
Den röda här kanske funkar?: https://www.engelsons.se/artikel/kortarmad-skjorta-herr-1716
Pinewood skjortor är också bra och slitstarka: https://pinewood.eu/collections/kortarmade-skjortor-herr
Själv har jag bara långärmade skjortor.
De flesta skjortorna jag har är Pinewood och resten från engelssons.
Noterade att utbudet på kortärmade skjortor lämnade en hel del att önska.
Du kan alltid rulla upp ärmarna på en långärmad skjorta om du inte hittar någon som du gillar
bland de kortärmade.
 
Senast ändrad:
Tack vit.kanin. Engelsons skjorta (valde den gröna) har jag faktiskt redan. Helt OK i 100% bomull men bara en bröstficka som inte rymmer min kikare. Skulle kunna sprätta bort fickan och sy dit ett par lämpliga större fickor.

Upptäckte att Outnorth har hyfsat stort utbud av kortärmade skjortor men svårt att hitta modeller med stora bröstfickor. Det börjar komma skjortor med blandning av bomull och hampa. Hur slitstarka är sådana vävar?

Exempel på sån skjorta

Jag jagar vidare. Tar gärna emot fler tips.

Thure
 
Senast ändrad:
Hampa tror jag snarare förkortar livslängden på ett plagg.
Hampa är väldigt slitstarkt så länge det är torrt.
Kläder med hampa som tvättas eller blir blöta av regn slits fort
när de är blöta.
Kort sagt - om du låter bli att tvätta ett hampaplagg och bara använder det inomhus
så funkar det säkert fint.
Kanske att blanda det med bomull gör det mer hållbart.
Blandningen hampa/bomull borde ge en kortare livslängd än en ren bomullsskjorta.
 
Inspirerad av denna tråd åkte jag in till storstan idag och köpte mig en Marmot-skjorta. Dock ingen stor ficka som Thureb önskade, men otroligt skön och sval i sommarvärmen. Det ska bli intressant att testa den på vandringar.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.