Har du kört med full blås ett tag strax innan ?
här är några tänkbara orsaker:
tuben är full och står inte plant så att en del flytande gasol hamnar i slangen och är kvar där tills du stänger kran på tuben och då först kokar upp och ge efterbränning.
Om tuben är varmare än omgivningen medans slang mm. är kallare så kan en del gas kondenseras ut i slangen och bli kvar där tills du stänger av kranen vid tuben och den vägen får en kort stunds efterbränning.
har du kört med fotogen tidigare så kan en del vara kvar i slangen och gasolen löser sig lite i det när det är full tryck och när man stänger av kran så gasar det ut sig igen och ger kort efterbränning.
prova att köra med heptan ett varv och den vägen 'tvätta' ur slangen kvarliggande olja (från tex när man kör med gasolburken upp och ned - då nästan all flytande gasol har en skvätt olja i sig för att smörjningen av pumparna i gasoldistrubitionen) eller kvarvarande fotogen och se om det blir bättre.
i värsta fall, din slang börja bli murken och ta åt sig gasol i själva gummit och det går ut igen när man stänger kran.
Sådant här kan hända med alla gastuber oavsett fabrikat, så jag tror inte att det hjälper att byta tub...