Efter 8 år är det nu dags att byta skal!

Nu går det inte att dra ut på det längre, efter 8 års trogen tjänst börjar min gamla TNF jacka att ta slut.

Ja har kollat lite på följande:
Arcteryx Alpha
Arcteryx Theta
Klättermusen Grim

Vad är de stora skillnaderna mellan dessa olika jackor, förutom Gore/Cutan? Håller Cutan lika bra(dåligt) i längden förresten?
Har någon erfarenhet eller hört av någon som har testat någon av dessa skal?

tacksam för tankar och synpunkter
mvh
johan
 
Cutan -> eVent

Klättermusen har bytt från Cutan till eVent. Personligen så tycker jag att Cutan och eVent är minst lika bra som GTX. Beträffande hållbarheten så tror jag inte att det är något problem. Klättermusen lämnar en tämligen omfattande garanti... :)
 
Alpha

Jag är nöjd med min Alpha, men jag skulle behöva small-kropp och medium-ärmar för att få det perfekt (men så är jag ju jäkligt smal också). Har ännu inte använt den så mycket, men finishen är verkligen bra och det verkar som kvaliten också är bra. En nackdel är dock att de nya Alpha-jackorna saknar klaff över dragkedjan. Vad gör man mitt ute i vildmarken om dragkedjan pajar? några bra ideer (Silvertape)?

// Fredrik
 
Jackor...

Jag var i ditt ställe för ett år sedan och stod och valde mellan en Klättermusen (Grim eller Bifrost) och Arcteryx. Personligen så tyckte jag att A. var allmänt schysst (något mer modemedveten om man är lagd åt det hållet) men den var på tok för smal i ärmarna. Jag är ganska så normalbyggd men kunde ändå inte få någon reson på ärmarna, kardborrelåsningen kändes dessutom inte "bra nog", kan man justera den med stora handskar?

I alla fall så slutade det med att jag köpte en Bifrost, kunde inte riktigt motivera den tusenlapp som skiljde till Grim samt (har jag för mig) är Bifrost lite längre.

mvh
 
allround

om du vill ha en allroundjacka i högsta klass ska du välja thetan.
alphan är mer skuren för isklättring, dvs väldigt hög i halsen och MYCKET tyg under armarna.
appropå kardborren i ärmsluten? varför ska man på och pilla där med en tjock stor handske? jag har en skalhandske från hestra och under det en tnf windstopperhanske. perfekt att ta av skalhandsken och ändå ha nåt vindtätt värmande under, som går alldeles perfekt att justera kardborren, som annars är så åtspänd så att den utan problem hamnar under skalvanten, med.
thetan blir ett mellanting mellan 3/4 och fullängdsjacka jagf tyckte den var lite längre än bifrosten när jag provade.
gtx har jag haft problem med och var därför tveksam till det och tittade därför på klättermusen, men med arcteryx smala tejpningar känns det som om den andas bättre än någon av mina jackor i gtx gjort förut. cutan har jag dock inte prövat...
om man sen ser till de vattentäta dragkedjorna har jag förstått att deras kvalité skiljer från märke till märke... arc'teryx använder bara ykk-kedjor i a f.
/johan - lycklig theta-ägare
[Ändrat av hedencrona 2002-10-31 kl 10:55]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Brune Vita prickar på jacka efter tvätt Kläder 4
riger Letar efter en ny regnjacka Kläder 16
_DanneW Letar efter de perfekta byxorna, finns de? Kläder 32
såg letar efter lätta o svetvänliga regnkläder Kläder 6
såg Söker efter en Slokahatt eller en Rallarhatt Kläder 2
123411563 Jakten efter den perfekta handsken Kläder 8
Evil stinkfoot Luktar svett även efter tvätt - Craft och Icebreaker Kläder 32
Mattias1981 Kängor vitnar och mjuknar efter vaxning Kläder 10
Tomas J Måste/bör man torktumla Goretex-jackan efter tvätt Kläder 4
mBengtson letar efter ny vinterjacka / dunjacka Kläder 11
ehn Meindl som gett sig efter ett halvår :( Kläder 6
A Hamberg Letar efter en smidig fleecejackka/tröja Kläder 0
tokv41 Söker med ljus och lykta efter.. Kläder 3
Martin Fjäderlätt Itab Packaway - kass efter 2 år? Kläder 25
tomatchili GTX kängor efter ett tag Kläder 0
gundj Fleecejacka efter tvätt. Kläder 1
pack Är på jakt efter dunjacka Kläder 6
Ola Å På jakt efter bra skidbyxa. Kläder 15
Tobbe C Dags för omsulning? Kläder 12
majjen Nu är det dags! Vandringskängorna lämnas hemma! Kläder 203
CrazyFin Dags för nya jackor också! Vilken? Kläder 0
CrazyFin Dags för nya byxor! Vilken? Kläder 0
niklaz Fixa dragkedja, byta löpare? Kläder 2
elka9110 Byta mina Lundhags eller ej? Kläder 16
niklaz Byta kläpp på dragkedja på min gamla Tierra? Kläder 22
T.S Ska byta känga, behöver tips! Kläder 40
Rimfrost_i_skägget Byta blixtlås i skaljacka Kläder 1
grodanbolle Byta ut den tunga fleectröjan till något lättare. Kläder 24

Liknande trådar