• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Effektivt energispartips i kristider !!!!!!!!!!!!!!!!

Vet en dam som är i modiga 80-årsålden.
Hon var snyggt klädd, verkade välbeställd, skapligt ny bil kom hon i.
Hon var inne på Plantagen och ville köpa Engelska Pelargoner, men damen hade en märklig undran till expediten : hur kallt kan jag ha inne ?

Då kröp det fram, hon har sedan 1992 vinterhalvåret inte varmare än 7 -8 + C inne !
På natten ca 4 + C.

Hon bor modernt, i villa,men märkt att elen är min värsta ekonomiska fiende om jag ska klara hus o bil.
Sagt o gjort, och det har gått bra, om pelargonerna klarade de temperaturerna förtäljer inte historien.

Hon berättade vidare att hon alltid är fullklädd, ett visst besvär men det är ju inte så lång tid, hon bor i Halland.

Vad tror ni ?, när man är ute tänker man inte på kylan, kommer man in så vill man ha värme, man kanske ska se vinterhalvåret som en "expedition" som man klarar med grejorna man redan har ?, dvs vinterklöderna, sovsäcken osv. ???

Så vänner, vad säger ni, kan ni ta det "kallt" ???
Kan den gamla damen så kan väl....

För många kan det bli en tusenlapp i månaden som bor i hus, eller mer.

Fast elbolaget blir säkert förbannade....
 

Bilagor

  • köldtant.jpg
    köldtant.jpg
    45.4 KB · Visningar: 253
7-8 grader är väldigt kallt men alla borde kunna sänka tempen till 15 utan problem. Att kunna gå i t-shirt, kalsonger och utan strumpor inomhus när det är -10 ute är egentligen galenskap. Det värsta är väl bara att komma ut ur duschen :)
 
7-8 är riktigt extremt, men det är 15 med!
Jag har mellan 17-18 hemma, vissa dagar känns det för kallt men oftast är det riktigt behagligt. Men 15, nej där går min smärtgräns...
 
7-8 är riktigt extremt, men det är 15 med!
Jag har mellan 17-18 hemma, vissa dagar känns det för kallt men oftast är det riktigt behagligt. Men 15, nej där går min smärtgräns...

Jag vet inte hur kallt det är med 15 grader men ge mig en 10-20 år så kanske jag skrapat ihop tillräckligt för att köpa en villa. Då skall det testas. Återkommer med testresultat.
 
Pelargonerna mår i alla fall bra av ett kallt men frostfritt vinterklimat! Sydafrikansk vinter är några plusgrader, i de områden pelargonsläktingar växer.
 
Men hur gör man med whiskyn som ska ha rumstemperatur för att smaka bäst?
Och rödtjutet?

Viktiga frågeställningar........

Dessutom måste ju frugan vara så påbyltad för att inte frysa och jag gillar ju lättklädda fruntimmer:)
 
Vet en dam som är i modiga 80-årsålden.
Hon var snyggt klädd, verkade välbeställd, skapligt ny bil kom hon i.
Hon var inne på Plantagen och ville köpa Engelska Pelargoner, men damen hade en märklig undran till expediten : hur kallt kan jag ha inne ?

Då kröp det fram, hon har sedan 1992 vinterhalvåret inte varmare än 7 -8 + C inne !
På natten ca 4 + C.

Hon bor modernt, i villa,men märkt att elen är min värsta ekonomiska fiende om jag ska klara hus o bil.
Sagt o gjort, och det har gått bra, om pelargonerna klarade de temperaturerna förtäljer inte historien.

Hon berättade vidare att hon alltid är fullklädd, ett visst besvär men det är ju inte så lång tid, hon bor i Halland.

Vad tror ni ?, när man är ute tänker man inte på kylan, kommer man in så vill man ha värme, man kanske ska se vinterhalvåret som en "expedition" som man klarar med grejorna man redan har ?, dvs vinterklöderna, sovsäcken osv. ???

Så vänner, vad säger ni, kan ni ta det "kallt" ???
Kan den gamla damen så kan väl....

För många kan det bli en tusenlapp i månaden som bor i hus, eller mer.

Fast elbolaget blir säkert förbannade....

Har de ingen koll på Plantagen? Det är inga problem att ha engelska pelagoner i ett rum med några plusgrader. Jag planterade ut sådana i trädgården några år sedan vid en husvägg och de har klarat sig bra där även om det har varit under - 10 ganska många gånger sedan dess. De delar som är ovan jord fryser bort men de kommer tillbaka nästa vår som vilken perenn som helst. Vill man ha härdiga pelagoner så finns det en art från norra Turkiet som enkelt klarar ner till -30 :)

Angående inomhustemperatur så är vi bortskämda i Sverige. Jag var en vinter i Kazakhstan och bodde då drygt 1 månad hemma hos en familj som inte hade någon uppvärmning i vardagsrummet. Det innebar att temperaturen gick ner till -25 några gånger och det var uppskattat. De isolerade dörren in till rummet och använde det som en jättefrys. Var bra för då gick det att frysa ner köttet från de djur man slaktade...

/Stellan
 
Har de ingen koll på Plantagen? Det är inga problem att ha engelska pelagoner i ett rum med några plusgrader. Jag planterade ut sådana i trädgården några år sedan vid en husvägg och de har klarat sig bra där även om det har varit under - 10 ganska många gånger sedan dess. De delar som är ovan jord fryser bort men de kommer tillbaka nästa vår som vilken perenn som helst. Vill man ha härdiga pelagoner så finns det en art från norra Turkiet som enkelt klarar ner till -30 :)

Angående inomhustemperatur så är vi bortskämda i Sverige. Jag var en vinter i Kazakhstan och bodde då drygt 1 månad hemma hos en familj som inte hade någon uppvärmning i vardagsrummet. Det innebar att temperaturen gick ner till -25 några gånger och det var uppskattat. De isolerade dörren in till rummet och använde det som en jättefrys. Var bra för då gick det att frysa ner köttet från de djur man slaktade...

/Stellan

Tack stellan för pelargontipset, det visste jag inte, nu ska det bli nyordning ute med pelargoner.:)
 
Tack stellan för pelargontipset, det visste jag inte, nu ska det bli nyordning ute med pelargoner.

Ska du ha den mest tåliga pelagonian så ska du köpa Pelargonum endlicherianum. Denna art kommer från centrala och nordöstraTurkiet.

Två bilder på arten i sin naturliga miljö
e832c3b7cb1773a99e5c7fa67017ddb0.jpg


03262551258692adb8ccb8e290c6b5a1.jpg


Samma art fast odlad i en svensk trädgård
pelargonum_endlicherianum.jpg


/Stellan