Ecrins - Frankrike

tog återigen bort min post, bokade ett annat plan. skall till Ecrins - Queyras i frankrike (tror jag), någon som har erfarenhet?
 
jonnylocktong; sa:
tog återigen bort min post, bokade ett annat plan. skall till Ecrins - Queyras i frankrike (tror jag), någon som har erfarenhet?


Jag har det. Förra sommaren gick jag runt Ectrins på norra och östra sidan, gick därefter ett stycke väg mellan Argentiere (där jag köpte skor) och
en mindre ort vars namn jag glömt,
(Roche nånting)
en ingång till Queyras.
Sen blev det ett par dagar där innan jag gick vidare till
Italien.

Ecrins' nordsida är fin, här finns också fina tältplatser utanför nationalparksgräsnen. På
östsidan passerar man en förskräckligt full skidstation,
vid Col d'Eychauda. Sen är det passet Col de l'Aup Martin, där jag halkade, och förlorade 75 höjdmeter.
Såhär års är det väl ingen snö, men terrängen är
ända brant, hal och lös.

Queyras erbjuder överlag lätt vandring, trots
en del mycket höga pass. Värdefullt att
veta är att bivack är tillåtet en timme från
närmsta by och man kan resa tältet istortsett
godtycklig tid på dagen.
(tältförbud råder vid Granges de Furfande)

Jag hade ett otroligt fint
läggr en bit upp på höjden från Les FOnts,
den västra av de båda dalar som möts därnere.
Övergången från Les Fonts till Abries är
förresten en klassiker - jag har gått den
tre gånger, och åt båda hållen.

Sen finns det ju refuges och gites, och denna årstid
är man nog helt beroende av förhandsbokning.
Det är man förresten även tidigt på säsongen.

Queyras har kanske det bästa klimatet i hela
Alperna sommartid.
 
Tackar (åter igen Peter) - jag åker på söndag och är borta i 2 veckor - queyras låter lite mer lockande än ecrins - jag vill inte ha förmycket folk som springer runt - jag var i gavarnie och ordessa i sommras och där var det rena invasionen, så det tänker jag undervika. Sen vill jag inte heller "klättra" i 2 veckor, utan ta det lite lungt och hitta bra och fina ställen att campa på. kommer att ha 10 vandrinsdagar och det borde nog räcka för en mindre rundtur i området. Återigen - Tack.

Marcus.


Ps - pyreneerna var riktigt fint - gillade dock faktiskt gr10 lite mer än hrp eller spanien- då det var lite mer blandning av natur, ordessa var ok, men alldeles förmycket folk, Vignemale var också bra. Bäst var det runt lescun tyckte jag, lungnast. Ds
 
jonnylocktong; sa:
Tackar (åter igen Peter) - jag åker på söndag och är borta i 2 veckor - queyras låter lite mer lockande än ecrins - jag vill inte ha förmycket folk som springer runt - jag var i gavarnie och ordessa i sommras och där var det rena invasionen, så det tänker jag undervika. Sen vill jag inte heller "klättra" i 2 veckor, utan ta det lite lungt och hitta bra och fina ställen att campa på. kommer att ha 10 vandrinsdagar och det borde nog räcka för en mindre rundtur i området. Återigen - Tack.

Marcus.


Ps - pyreneerna var riktigt fint - gillade dock faktiskt gr10 lite mer än hrp eller spanien- då det var lite mer blandning av natur, ordessa var ok, men alldeles förmycket folk, Vignemale var också bra. Bäst var det runt lescun tyckte jag, lungnast. Ds


Av Queyras' franska grannområden är Thabor-området
mindre krävande än Ecrins; kan vara värt att minnas.
Området norr om Ectrins, t ex platånt Emparis, hänger väl ihop
med Thabor om jag minns kartbilden rätt.

PS: På fyra somrar har jag aldrig varit i Ordesa, svårt
att få in
naturligt på långvandring, även om GR11 passerar
där.

Väster om Pic du Midi d'Ossau är franska sidan i tamaste laget medan den spanska varvar skönhet
med grotesk fulhet, t ex skidstationen Formigal.
Väster om Gavarnie gick jag så gott som enbart
i Spanien, som passar bättre för tältvandring,
men slutade i Lescun. Anmräknngsvärt
i väst är att trädgränsen är så pass låg (nedbetad?)
vilket minimerar harvandet i skog. GR10 skulle
jag inte klara av att gå särskilt många dagar.
 

Liknande trådar