eccentrisk övning för tibialis posterior

Jag har under lång tid till och från haft problem med smärta i tibialis posterior nere vid fotknölen, alltså på insidan underbenet. Typiskt är ju såna problem kopplat till överpronation eller allmän överbelastning, och jag har provat det mesta inklusive personligt gjorda ortopediska inlägg, men jag kan ändå få problem.

Det jag inte ännu provat är att faktiskt styrketräna just tibialis posterior, eccentriskt borde rimligtvis vara bäst. Så min plan nu är att prova det och se om det hjälper på sikt. Jag styrketränar redan nu andra muskler i underbenet, men jag har inte ännu hittat en styrketräningsövning för tibialis posterior som är enkel att genomföra korrekt.

Så det jag undrar är om någon här känner till någon/några övningar för tibialis posterior och kan dela med sig.

jaha

Den frågan var inte så enkel tydligen. Jag har hittat en övning nu i alla fall som jag tycker verkar funka, övning 11 på den här sidan:

http://www.nismat.org/orthocor/programs/lowbody/lowbdex.html

Alltså man lägger sig på sidan på en bänk och sticker foten utanför kanten, och fäster en vikt runt foten vid fotvalvet och viker upp foten mha tibialis posterior. Viktigt verkar vara att vikten inte sätts för långt fram på foten, då är det svårt att isolera tibialis posterior. Jag spände fast en enkilos viktmanschett mitt på foten och hängde dit en fyra kilos hantel på den, kändes lagom motstånd för 2 x 25.

Det jag observerar är att trots att jag ganska lätt lyfter vikten koncentriskt kan jag inte göra en mjuk långsam excentrisk rörelse till utgångsläget, den blir istället ryckig, typ att muskeln släpper efter en tredjedel, sen stopp, sen en tredjedel till osv. Jag undrar vad det betyder, om något. Som lekman kan jag ju tro att eftersom tibialis posterior är inblandad i pronationsrörelsen och den är excentrisk är det inte bra om den inte klarar av att göra en mjuk excentrisk rörelse under belastning. Å andra sidan kanske det är helt normalt att muskeln fungerar så, jag har inte koll :-\

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg