EBC flyg, tillstånd mm

Hej,
har sökt igenom tidigare inlägg för svar men hittar tyvärr inga, skall till Nepal i november och har lite frågor, just nu följande:

1. Om man åker buss till Lukla, kommer man endast till Jiri då och måste vandra ca en vecka för att komma till Lukla?
2. Kan man boka flyg från Sverige eller gör man det i Kathmandu?
3. Vad kostar flyg t/r Lukla?
4. Fixar man vandringstillstånd väl i Kathmandu eller kan man göra detta från Sverige?
5. Man bor ju i tehus, behöver man liggundrelag med sig eller hyr man sängar där?
6. Kan man köpa all mat längs vägen, dvs behöver inte ha kök med sig?
7. Ngn som vet hur kallt det är om nätterna ungefär i november?

Tack så jättemycket för hjälpen...

Hej,
har sökt igenom tidigare inlägg för svar men hittar tyvärr inga, skall till Nepal i november och har lite frågor, just nu följande:

1. Om man åker buss till Lukla, kommer man endast till Jiri då och måste vandra ca en vecka för att komma till Lukla?
2. Kan man boka flyg från Sverige eller gör man det i Kathmandu?
3. Vad kostar flyg t/r Lukla?
4. Fixar man vandringstillstånd väl i Kathmandu eller kan man göra detta från Sverige?
5. Man bor ju i tehus, behöver man liggundrelag med sig eller hyr man sängar där?
6. Kan man köpa all mat längs vägen, dvs behöver inte ha kök med sig?
7. Ngn som vet hur kallt det är om nätterna ungefär i november?

Tack så jättemycket för hjälpen...

1: Ja. Men det är inte så dumt för höjdacklimatiseringens skull.

2: Det är enklast att göra i Katmandu. Men om man tar kontakt med en nepalesisk resebyrå från Sverige kan man säkert ombesörja det härifrån. Tyvärr har jag inga bra kontakter att ge.

3: Vet ej aktuella flygpriser.

4: Ja, det fixar man lätt i Katmandu.

5: Liggunderlag behöver du inte, men väl en varm sovsäck.

6: Mat serveras längs vägen och varken kök eller mat behöver bäras om du inte tänkt dig en vandring utanför den gängse rutten till Everest Base Camp.

7: På högre höjd får du räkna med rejäla minusgrader, även inomhus, nattetid. På morgonen hade jag is i vattenflaskan som stod bredvid sängen.

1. Jag flög till Lukla, och tyckte det gick bra med acklimatiseringen. Visserligen hade jag en månad i Katmandu (1300 möh) innan.

2. Det går bra att fixa i förväg via resebyrå. Det finns hur många som helst, jag anlitade Equator Expeditions, de var helt ok och hade bra priser. Även Peak Promotion är bra, lite dyrare dock.

3. När jag gjorde resan (2007) kostade det knappt $200 t/r per person. Priserna på andra inrikesflyg i Nepal verkar inte ha ändrats nämnvärt sedan dess, så troligen hamnar det där nu också.

4-7: Håller helt med eaglerock.

Tack så mycket för hjälpen!
Blev lite förvånad, trodde man sov på jordgolv typ i tehusen, men man sover alltså i sängar och behöver inte ha med liggunderlag. Skönt!

1. Jag flög till Lukla, och tyckte det gick bra med acklimatiseringen. Visserligen hade jag en månad i Katmandu (1300 möh) innan.

Det sker ingen som helst acklimatisering under 1500 meter, och många nepaleser får höjdsjuka när dom färdas för fort från Kathmandu - t.ex. den unga sherpa jag möte i Gosaikhund. Detta finns även beskrivet här : http://korta.nu/1a83

Att lägga sig första natten på drygt 2000+ , motsvarande kabintryck i flygplan , är ett ganska idealiskt första acklimatiseringsstop . Om jag minns rätt så ligger Lukla på drygt 2800 , och man kan vandra ner till .. Phakding ? kring 2500.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg