Eastpak - världshistoriens bästa vardagsryggsäck?

Dagens konsumenttips:

Jag hade turen att införskaffa en Eastpak av nedanstående modell innan de i princip försvann från den svenska marknaden (?).
Poster_12889.jpg

Tio år senare kan jag konstatera att den fortfarande är i nyskick (!). Under hela gymnasietiden och högskoletiden bars den minst fem dagar i veckan, de sista 8 åren med ung. 3-5 kg i snitt.

Finns inte ett uns av slitage på den, alla dragkedjor och snören är fullständigt intakta. Är säkerligen det bästa köp jag nånsin gjort!

Ser du en, köp den! För 500 spänn har du en ryggsäck som kommer hålla hela livet - minst!

Jag kan bara hålla med! Har en modell snarlik, haft min sen första dagen på gymansiet och det var 13 år sedan och den har följt med mig överrallt som dagstursäck när jag rest. Den är lite skitig bara annars är alla sömmar intakta o jag har burit en jäkla massa med den. Rekommenderas!

Vet en handlare som nästan grät när Haglöfs tog bort sin ShoSho 30. Det är också en billig slitvarg. Finns det någon liknande idag?

6bab35d4b8d34ed4c81b3c1d44b0f2e1.jpg

Vet en handlare som nästan grät när Haglöfs tog bort sin ShoSho 30. Det är också en billig slitvarg. Finns det någon liknande idag?

Håller med dig, enormt bra slitsäck!! Älskar min 30l ShoSho, den har varit med om massor, universitetsstudier, resor, klättersäck osv osv. Perfekt skick fortfarande!

Ytterligare en Haglöfs.

Vet inte om min är den som heter Lap eller den som heter Multilap idag.
Oavsett vilket har jag idag haft den som jobbväska i 12 år och vid det här laget har den sett inte bara Sverige utan en stor del av resten av världen.
Knappt sleten i hörnorna..................

Senast ändrad:
Jag håller ratatosken för att vara den bästa, efter att min nu uppgraderats med samma kevlarbotten som i gungnern.

Den har vida överlägsen bärkomfort i sin storleks klass och det är rullöppning, klår allt vad dragkedjor heter vad gäller slitstyrka!

Min gamla slitvarg innan denn avr en haglöfs vertikal, en föregångare till shoshon men som var lite kraftigare i tyget om jag inte misstra mig och som hade en stor frontdragkedja. För övriga detajer hänvisar jag till min recension av densamma.
När det började trilla saker ur botten på den så förstärkte jag med en bit bilbälte så nu håller den ett bra tag till, jag ville undvika det med ratatosken så jag förstärkte redan innan slitaget ens blivit ett hot.

Tycker nog att Tight ryggorna axlar ShoSho´s mantel hyfsat, har två som jag är nöjd med.

Thomas
Nja, inte riktigt. Tight är päronformad av dragkedjemodell och ShoSho 3000 är av klassisk rund snöre och lock-modell. Det finns många såna forfarande, men nästan alla har massa dyra detaljer och annat jox (rullstängning, skidfästen, extraremmar osv osv) Det som var så trevligt med ShoSho var kombinationen slitstyrka/pris.

Nja, inte riktigt. Tight är päronformad av dragkedjemodell och ShoSho 3000 är av klassisk rund snöre och lock-modell. Det finns många såna forfarande, men nästan alla har massa dyra detaljer och annat jox (rullstängning, skidfästen, extraremmar osv osv) Det som var så trevligt med ShoSho var kombinationen slitstyrka/pris.
Jag grät nästan också när den gamla Shoshon försvann. Tight är väl bra på sitt sätt, men kommer inte i närheten av Shosho. Den senare rymmer väldigt mycket i sina 30L, och man riskerar inte att någon dragkedja havererar vilket gör Tight:en obrukbar.

Hehe.. Axlar Shosho manteln kanske var lite överilat...

Men däremot Eastpak:en, vardagsryggsäcken som det handlade om i första inlägget... då står sig en Tight Large mycket bra..

Som mer avancerad dagstursäck så kanske t ex Victor 35 är en mer jämbördig jämförelse... det är ju en del jox på den också, fast avtagbart sådant... men den finns ju inte heller längre...

...hm... blir lite sugen på en ShoSho 30 nu... inte för att jag behöver en rygga till...

Har också kört länge med shosho 30, men alltid retat mig på bristen på ytterfickor -jag har mycket småprylar med när jag jobbar (biolog...). Mitt senaste ryggsäcksköp är en SleekaForce snugpack 35 liter, som jag är mycket mycket nöjd med. Den har hängt med några år nu vilket nästan är rekord för mig som utsätter min utrustning för mycket och hårt slitage och använder min ryggsäck dagligen. Snugpacken är lik shosho i typen, möjligen lite mer päronformad, den har dragsko och lock, inte blixtlås som t.ex. tightmodellerna, och ett par sidofickor. Just locket är viktigt för mig eftersom jag ofta har utrustning som behöver spännas fast utanpå säcken, så jag undviker ryggsäckar som tightmodellerna.

Snugpacken är enligt min erfarenhet mer slitstark än t.ex. shosho (jag har lyckats slita hål i botten på en shosho på bara ett år...) och har ett väldigt bra bärssystem för en ryggsäck i 30-35litersklassen vilket även det är viktigt för mig som ofta bär mycket och tung utrustning på jobbet, något de flesta små ryggsäckar inte är anpassade till. Snugpacken känns också väldigt liten och kompakt i förhållande till vad den rymmer, vilket är bra för mig som är tjej och inte så lång - den känns mindre klumpig än många andra 30-35literssäckar.

Det enda jag har att klaga på är kvaliteten på dragskospännena som lätt går sönder (för övrigt är säcken som sagt väldigt slittålig). Dessa spännen är å andra sidan lätta att byta själv, och det extra besvär det innebär kompensereras mer än väl av att snugpacken bara kostar ungefär hälften så mycket som 35-litersshoshon. Mycket mycket prisvärd liten ryggsäck.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg