Easton Kilo™ Tent

Hej Är intresserad av detta tält.

Men vet inte vart man införskaffar det eller om någon har testat eller tittat på det och kan göra några bedömmningar av det.

Easton Kilo™ Tent

kilo.jpg

The ultimate in ultra-light tent technology. Weighing less than one kilogram, Kilo packs the most advanced materials and technologies into an ultra-light freestanding shelter. The all-new Carbon ION poles are made from high-modulus composites and feature revolutionary AirLock™ connectors. The advanced Easton support structure changes almost everything you knew about tent poles. Patent-pending AirLock™ connectors maximize the performance of the carbon poles and eliminate the need for heavier, full-length shock cord. Get the lightweight advantage without sacrificing performance and protection with the Easton ultra-light Kilo tent.

Kilo Tent Specifications
Tent Weight 2 lbs / 910gm
Capacity Two Person
Stuffed Size 20.5in X 7in
Canopy Fabric 20D lightweight nylon no-see-um mesh
Fly Fabric 20D nylon ripstop, Sil/PU 1500mm
Floor Fabric 30D nylon ripstop, PU 5000mm
Head Height 44 in / 112cm
Poles Carbon ION™ with AirLock™ connection system, two-pole design
Doors One
Floor Area 26 sq ft / 2.4 sq m
Vestibule Area 6 sq ft / .56 sq m

Det verkar vara från usa.
http://eastonmountainproducts.com/tent/kilo-tent

Om ni inte har några erfarenheter om det var tror ni om det?
Önskar ett super lätt 3-4 sesångs tält men har inte kunnat bestämma mig vad jag ska köpa för något :-(
Kan absiderna vara försmå i detta tält för 2 ryggsäckar tro?

Jag håller med, det känns som att det var lite med 1500mmvp. Vet inte om det stämmer, men är det inte så att för att ett regnplagg skall få kallas vattentätt så krävs minst 2000mmvp i sverige? kan ha varit just 1500mmvp också...

Jag håller med, det känns som att det var lite med 1500mmvp. Vet inte om det stämmer, men är det inte så att för att ett regnplagg skall få kallas vattentätt så krävs minst 2000mmvp i sverige? kan ha varit just 1500mmvp också...

Men ett regnplagg utsätts väl ändå för mer vatten än ett tält?
När man sitter direkt i gräset, när tyget viks när man rör sig.. Ett tält är ju bara sträckt ute i luften.
Men inte under lika lång tid iofs..

För övrigt så tycker jag det är nått uppenbart fel med systemet man mätar efter om 2 meter vattenpelare knappt är vattentätt.

Om vattnet droppar lite snällt från 10 cm höjd räcker det nog med att duken tål 5 mm vp. Problemet är att regn faller ganska hårt och därmed blir trycket som utövas mot duken högre. Blåser det slår regnet mot ännu hårdare.

Det tältet är väldigt nytt och därför lär det vara svårt att få tag på.

När det gäller vattenpelare så har det diskuterats ganska intensivt på backpackinglight.com och det är väl viktigast att tänka på hur länge man ska ha tältet stå ute i ev. regn.

Jag har ett big agnes fly creek UL2 med 1200mm vp i både yttertält och golv, och det funkar utmärkt bra för en natts rejält regn, men jag skulle inte gärna ha det som basecamp i flera veckor!

Tror att det är ett utmärkt tält!

Jaha.. då får man vänta på att något annat trevligt tält kommer ut på maknaden som är lite bättre helt enkelt.

Har ett Mutha Hubba Hp med denna spec på tältduken:

40D x 238T ripstop nylon 6 1500mm Polyurethane & Silicone Coated.

Vid ett tillfälle har det utsatts för ca 100 mm regn under två dygns tid utan något som helst problem. Antalet mm säger nog inte allt.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg