E-85 i multibränslekök?

Hej. Nån som prövat att köra E-85 i t.ex garvity MF eller Nova? Tänkte att jag skulle bli lite miljövänligare och köra med detta spritbränsle.
Alla synpunkter på bränslen är välkommna. /Gustav
 
realout; sa:
Hej. Nån som prövat att köra E-85 i t.ex garvity MF eller Nova? Tänkte att jag skulle bli lite miljövänligare och köra med detta spritbränsle.
Alla synpunkter på bränslen är välkommna. /Gustav

Nej jag har inte testat. Vi diskuterade lite grann kring E85 och alkoholinblandning i bränsle i tråden
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=34131 Dock utan att slutgiltigen konstatera något.

Gissningsvis tror jag att det borde fungera i ett multifuelkök. Det är tyvärr så att alkoholen är långsamt korrosiv mot oädla metaller och aggresiv mot packningar, därav kanske eventuella problem kan uppstå, på lång sikt!

Det finns också särskilda risker med hantering och förvaring av E85 men de är av teoretisk art för normalanvändaren. Vi nöjer oss med att betrakta E85 som en mycket brandfarlig vätska ung som bensin med lite lägre flyktighet bara.

Slutligen så ser jag inte riktigt vinsten med att använda E85. De marginella mängderna bränsle är en piss i havet i det stora miljöarbetet, särskilt om du kör bil till din friluftsupplevelse. Möjligen kan din närmiljö efter förbränningen bli trevligare om du sitter och kör i tältet. Jag har dock inte upplevt några problem alls varken med fotogen eller heptan. Dessutom har E85 ett sämre värmevärde än ren heptan/bensin eller fotogen.
 
brandmansmicke; sa:
Slutligen så ser jag inte riktigt vinsten med att använda E85. De marginella mängderna bränsle är en piss i havet i det stora miljöarbetet, särskilt om du kör bil till din friluftsupplevelse. Möjligen kan din närmiljö efter förbränningen bli trevligare om du sitter och kör i tältet. Jag har dock inte upplevt några problem alls varken med fotogen eller heptan. Dessutom har E85 ett sämre värmevärde än ren heptan/bensin eller fotogen.
Men det måste väl vara bra mycket billigare att tanka E85 direkt ur pumpen än att gå och köpa fotogen/heptan/alkylatbensin i en-/trelitersflaskor?

Men, med tanke på de råd som ges om att köra (inte!) E85 i vanliga bensinbilar så blir man inte överdrivet sugen att hälla E85 i sitt kök. Samtidigt är väl en del kök gjorda för att köras på sprit (etanol/metanol/blandningar därav), och då borde väl inte E85 göra nån skada?
 
Jag tror inte att E85 gör någon större skada. Etanolen är ett rent och billigt bränsle. Det är dess fördelar. Energinnehåll och aggresivitet är dess nackdelar.

Primus skriver om sina multifuelkök

"Alcohol / Spirits (do not use them)
The energy balance of alcohol is good enough for a solid beer belly but as stove fuel it will try the patience of a saint... The cooking performance index
of spirits (see table on page 50) is scarcely half that of Primus Liquid Gas. You should choose other fuels. The MFS or LFS burner would function with
spirits. At the moment, however, there is no sealing compound that is resistant against both alcohol and benzole (components of gas or paraffin). Primus is doing research on a new material, but right now it doesn’t exist.
So for now: hands off spirits!"

Så visst det kanske funkar men det är knappast bra för packningarna i ditt kök.
 
Lasse Nilsson; sa:
Vanlig fordonsbensin ger väl cancerogena avgaser? I så fall skulle inte jag vilja ha 15% cancerdimmor i min absid.

Hur många h/år kör du mutibränslkök i absiden? Kör du motorgräsklippare eller utombordsmotor, och i så fall hur många h/år? Vad har du för bränsle till dessa?
 
KLAGER; sa:
Hur många h/år kör du mutibränslkök i absiden? Kör du motorgräsklippare eller utombordsmotor, och i så fall hur många h/år? Vad har du för bränsle till dessa?
(Jag har lite tur: Friluftsköken går på gas, föräldrarnas och svärföräldrarnas gräsklippare är hand- och eldrivna, motorsågen går på el, cykeln till jobbet drivs av ett par hyffsade ben, kajaken drivs med en för svag överkropp och segelbåten vi hyrde i somras drivs av vinden (den hade en fyrtakts utombordare som nog gick ca en timma under veckan vi var ute). Vår bil går på E85.)

Det jag tänkte på var att det känns värre att sitta kvar i avgaserna i absiden än om man kör köket/utombordaren utomhus. Brukar inte kökstillverkarna avråda från att köra på fordonsbensin? Finns det inte specialbensin för bla. motorsågar som är betydligt bättre för användarens hälsa? Är det inte ett arbetsmiljökrav att använda sådan bensin om man jobbar i skogen?

Min tanke var att lite diskret tipsa Gustav om att E85 består av 85% etanol och 15% fordonsbensin så att han själv kan välja om han vill köra (utspädd) standardbensin i absiden, det är kanske ok för honom.
 
Okej, det verkar inte så bra att använda detta (E-85). Kör väl vidare med alkylatbensin då då. Tack för all hjälp. /Gustav
 
Det finns tillsatser i E85 också!

Lasse Nilsson; sa:
Vanlig fordonsbensin ger väl cancerogena avgaser? I så fall skulle inte jag vilja ha 15% cancerdimmor i min absid.

Hejsan,

Cancerogena avgaser kan det nog bli av allt som eldas, inklusive ved. Problemet är nog inte själva bensinen utan det som finns i den.


Mina två argument emot E85 i campingköket är 1) Etanol är ett dåligt bränsle och 2) de 15% bensin i E85 innehåller samma typ av tillsatser som finns i vanlig bensin.
Tillsatserna är inte tänkta att eldas i campingkök och hur väl de brinner upp vet nog ingen. Och vem vet vilka (hälso)problem de halvbrunna resterna kan ställa till med?

Själv kör jag med 4-takts gräsklipparbensin, alltså alkylatbensin.

Hälsningar

Bengt
 
Lasse Nilsson; sa:
Det jag tänkte på var att det känns värre att sitta kvar i avgaserna i absiden än om man kör köket/utombordaren utomhus. Brukar inte kökstillverkarna avråda från att köra på fordonsbensin? Finns det inte specialbensin för bla. motorsågar som är betydligt bättre för användarens hälsa? Är det inte ett arbetsmiljökrav att använda sådan bensin om man jobbar i skogen?

Min tanke var att lite diskret tipsa Gustav om att E85 består av 85% etanol och 15% fordonsbensin så att han själv kan välja om han vill köra (utspädd) standardbensin i absiden, det är kanske ok för honom.

Det är korrekt att E85 består av 15% "vanlig" bensin och "vanlig" bensin faktiskt innehåller tillsatser. E85 skapas faktiskt så sent i leverenskedjan som vid din lokala oljedepå, där det blandas samman när tankbilen kommer och hämtar bränslet, således en blandning av vanlig bensin och etanol.

Vill man ändå nyttja sprit som bränsle så kan man säkert använda T-röd lika gärna. Där finns denatureringen som kanske sotar i ditt kök men har inga smörjtillsatser för bilmotorn. Men återigen, etanol eller andra alkoholer är inget vidare som bränsle. De har för låga värmevärden
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
marten-c Rödsprit i multibränslekök i nödfall? Kök och brännare 3

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg