Dyneema vs nylon

Slingor....
Dyneema eller Nylon?! Är det så att dyneema bara är ett sorts "mode" just nu, eller är det så att dem är groteskt mycket bättre än de klassiska nylonslingorna?
Jag har lite baskunskaper om ämnet i alla fall:

(Fördelar hos bägge)
Dyneema:
- Lättare (mindre vikt)
- Behagligare att arbeta med
- (Mode ?! :p )

Nylon:
- Tål värme bättre
- Tål UV bättre
- Billigare

Vad säger ni ?

mvh Tim

Dyneema

är betydligt stummare vilket kanske kan vara en fördel. Nötningshärdigheten skulle jag däremot sätta ett frågetecken för. Hållfastheten mätt med dragprov är överlägsen med Dyneema.

Jag har lagt av med klättring för många år sedan men använder Dyneema som räddningslina vid skridskoturer och som sko och kängsnören bägge dessa användningsområden fungerar utmärkt.

Thure

Det beror lite på, men enkelt uttryckt kan man ju säga att de slingor som det oftast handlar om håller för lika mycket oavsett material (jag bortser från vissa undantag).
Men de som är gjorda i Dyneema är både mycket smalare och lättare.

Jag gjorde en liten googling

med lite divergerande resultat.

dyneema nylon breaking force

gav t ex en uppgift om att Dyneema var upp till 4 gånger starkare än nylon men å andra sidan flera negativa poster där Dyneemaslingor i klättringssammanhang fallerat.

Nylon är mera elastiskt och det kan kanske bidra till större resistens mot nötning knutbrott böjning runt kanter etc.

Sök och läs själva frågan verkar ha diskuterats mycket på nätet.

Thure

Det finns nog ungefär allt om detta sedan tidigare här på forumet. Sökfunktionen lär generera ett antal länkar till rapporter och undersökningar om jag inte minns hel fel.

Det finns nog ungefär allt om detta sedan tidigare här på forumet. Sökfunktionen lär generera ett antal länkar till rapporter och undersökningar om jag inte minns hel fel.

Okej. Sorry för onödig belastning på forumet då :) kollade faktiskt inte sökfunktionen innan jag skrev denna tråd.
hej svejs !

mvh tim

När det gäller hållfasthet mellan Nylon och Dyneema så kan man säga följande.

Dyneema finns inte att köpa som tubband på rulle så att man kan knyta själv. Skälet till detta är att friktionen blir för dålig i knuten. Knuten kan alltså gå upp. Därför finns det bara sydda dyneemaslingor. Alla sydda slingor som säljs måste uppfylla normen EN 566, oavsett material (dyneema, nylon).

EN 566 säger att brottsstyrkan inte får understiga 22kN, och eftersom dyneema (polyetylen) relativt är starkare, så kan man tillverka slingor som är lättare och smidigare.

Det finns tester som bedömer ett materials relativa styrka, alltså vikt/styrka-förhållande, varav ett är utformat så att man mäter längden en slinga måste vara för att gå av av sin egen vikt. Med andra ord: Hur lång måste en slinga av nylon, dyneema, vajer vara för att dess vikt ska leda till brott?
I detta test är dyneema starkare än både nylon (polyamid) och stålvajer. Det betyder dock inte att en dyneemaslinga har en högre brottsgräns just eftersom slingorna vi köper uppfyller normen EN 566.
Om man tillverkar en dyneemaslinga som är 20mm bred så är den starkare än en nylonslinga med samma bredd. Poängen med dyneemaslingan går däremot förlorad.

Det finns ingen anledning för tillverkare av slingor till klättring att göra slingor som med högre brottslast än vad normen säger, istället vill man ha ned bulk och vikt.

Dyneema finns inte att köpa som tubband på rulle så att man kan knyta själv. Skälet till detta är att friktionen blir för dålig i knuten. Knuten kan alltså gå upp. Därför finns det bara sydda dyneemaslingor.

Folk blir lite förvånade när jag visar upp mitt dyneemaband köpt på lösmeter......... (plattband)

/Janne

I Båtsammanhang

förekommer Dyneema både rent och med en ytterstrumpa av annat material t ex polyester.

Med en ytterstrumpa så upplever jag knytbarheten likvärdig med andra liknande tampar men man får då nackdelen att tampen inte längre flyter.

Thure

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg