Om du är noggrann med bindningarna, inte åker väldigt aggressivt och väger mycket så kan Dynafit Speed Turn vara ett alternativ för dig. Vet du dock med dig att du kommer åka mycket liftburet med dem så rekommenderar jag att överväga dina alternativ noggrant i och med att det finns techbindningar som är bättre anpassade för utförsåkning.
Det är väldigt individuellt för vilken uppsättning som passar vilken åkare men skulle Speed Turn inte fungera för dig tror inte jag att Speed Radical är lösningen, utan ska du upp ett snäpp i lite mer utförsorienterad techbindning så kan Diamir Vipec, G3 Ion eller Dynafit Radical 2.0 (till nästa säsong) vara något eller Dynafit Beast 14/16 eller Marker Kingpin (med nyare tådelen) för riktig utförsprestanda.
Med bättre prestanda menar jag ökad förmåga att ta upp plötslig belastning från olika håll under åkning utan tjuvlösningar, starkare/uthålligare material för ökad livslängd på bindningen osv, inte kraftöverföring till skida eller liknande.
Själv har jag bara haft Dynafitbindningar de senaste åren för all åkning: 188 cm K2 Sidestash (110 mm midja) med Vertical FT, 178/187 cm (95 mm midja) Dynafit Manaslu med Vertical ST och nu kör jag ett par 177 cm Dynafit Huascaran (112 mm midja) med Dynafit Speed Superlite som jag kör med TLT5M. För mig passar techbindningar väldigt bra (177 cm/80 kg, oskolad men helt ok åkare som inte droppar något, ca 30 skiddagar/år) men de är inte för alla. Själv har jag bara haft en tjuvlösning under mina år med Dynafit som till största sannolikhet berodde på slarv när jag klev in i tådelen.
Det som är viktigt med tech-bindningar är att vara väldigt noggrann varje gång du klickar i tådelen, se till att alltid ha för vana att efter att ha klickat i tådelen pendla med hela skidan (för att få bort ev. isuppbyggnad/snö i techinsertsen).
Prestandamässigt utför ser det väl ut ungefär så här i stigande skala, det finns även andra alternativ av andra tillverkare i de olika kategorierna men det gäller att hitta rätt sorts bindning som passar för just din åkning.
---------------------
Dynafit Low Tech Race
---------------------
Dynafit Speed Superlite
---------------------
Dynafit Speed Turn
Dynafit Speed Radical
--------------------
G3 Ion
Diamir Vipec
Dynafit Radical 2.0
--------------------
Marker Kingpin
Dynafit Beast 14/16
--------------------
*För mer information om allt möjligt kring topptursutrustning är
www.wildsnow.com en av de allra bästa källorna på Internet, finns även mycket nyttigt i kommentarsfälten så besök sidan och gör en sökning om det är något du funderar närmare på.