Dynafit TLT 5 som alpinpjäxa?

Spontanhandlade ett par nya pjäxor för toppturer, Dynafit TLT 5. De är ganska lätta och bra att gå i, men jag tänkte kolla om någon som har likadana kan tycka till om hur de fungerar i pist med vanligare skidor och lite hårdare åkning. Räcker de till eller är de för mjuka i allmänhet? De har en extra plastflärp att lägga på som gör dem stabilare och för min del verkar de vara väldigt stabila. Har inte provat andra toppturspjäxor men läser att de i allmänhet är ganska mjuka. Det är ju enklast att testa själv vet jag, men bor en bit från en bra backe så det är bra att inte behöva släpa med dem alternativ skaffa alpinpjäxor också.

Tjena.

Jag har ett par TLT5, jag skidade ett par dagar pist förra året mest för att prova.
Dom ger självklart inte lika mycket stöd som ett par vanliga pjäxor. Men dom
funkade överförväntan för mig. Som turpjäxor tycker jag dom är kanon.

Flexen är ju en aspekt, men dom är också "kortare"

Så visst funkar dom men skulle jag åka pist en vecka så skulle jag använda mina
vanliga pjäxor.

Instämmer i det Nydde skriver. Jag har ett par Dynafit One PX men har testat TLT 5 också. Dynafitpjäxorna funkar över förväntan utför och var ett klart lyft från mina tidigare Garmont Helium (förutom att de är lättare och har bättre gåläge också). Jag kör på ett par Dynafit Stoke dessa driver de fint, men det beror ju lite på hur man åker och så också. Jag har ett par Lange RX130 som alpinpjäxor och kör BC Nocta med dem och de skidorna kräver lite mer styvhet än Dynafiten ger, men som sagt; de funkar över förväntan även om det är svårt att uttala sig generellt.

Jag har ett par TLT5M som jag använder till toppturer tillsammans med ett par Manaslus, skulle nog inte rekommendera att använda dem till liftburet annat än för någon enstaka gång per säsong då de inte riktigt är byggda för den sortens påfrestningar (skulle snarare titta på Dynafit One eller Mercury för en pjäxa till allt).

Sedan är det en annan fråga huruvida tech-bindningar passar för liftnära åkning, har använt ett par K2 Sidestash i 188 cm med Dynafit FT12 tillsammans med Dynafit ZZeus-pjäxor och har bara råkat ut för att en bindning löst ut felaktigt en gång när jag åkt lift. Är 177 cm lång, väger ca 80 kg, åker så lite i pist som möjligt med rätt oskolad teknik.

Jag sålde mina Sidestash då de premierade fart alldeles för mycket men kommer det upp en bra deal så är Dynafit Huascarani i 186 cm en skida som jag dels skulle titta på, dels för rena toppturer med mina TLT5M eller för liftnära åkning med mina Dynafit Zzeus. Har provåkt Huscarans med TLT5M och jag tror att det skulle fungera riktigt bra.

Angående styvhet på randonnépjäxor så har medlemmarnapå tetongravity.com sammanställt en lista som kan fungera som riktlinje, http://www.tetongravity.com/reviews/Guide-To-Ski-Touring-Boot-Flexes-431.htm

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg