Svar till "strunta inte i malariamedel!"
"Visst kan man få biverkningar av Lariam. Men de är inte värre än vad det är att få malaria."
Har du koll på alla biverkningarna? Dessutom kan man bli sjuk av preparaten OCH få malaria samtidigt.
"När du rekommenderar folk att åka helt utan skydd tycker jag att du borde läsa på lite innan."
Vilket du tydligen inte har....
"Att få problem vid dyk är inte vad man är ute efter, och Lariam har konstaterats kunna orsaka vissa problem i samband med dykning. Men det finns andra malariaprofylax att ta."
Det finns det, men det finns en anledning till varför lariam rekommenderas. Dessa andra preparaten fungerar oftast inte lika bra i dessa områdena dvs du är inte fullt skyddad ändå. Dessa preparaten är inte heller ofarliga.
"Att chansa och åka utan kan ge dig kompisar för livet i form av malariaparasiter. Malaria är nämligen inte så lättbotat, dessutom kan man dö fort om man råkar ut för den dödliga (och vanligaste) av de fyra varianterna. Jag hade tur som fick en snäll variant, men tyvärr kan de inte bota den!"
Att chansa och åka till ett område där det finns obotbar malaria är ingenting jag rekommenderar. Däremot ska du vara klar över att du chansar när du äter lariampiller. Det finns dock områden som endast innehåller botbara former.
"Jag kommer att bära med mig den här sjukdomen och nya skov med frossa kan komma när som helst. Det läkarna gör är att medicinera det akuta skovet. Men själva parasiterna är det värre med eftersom de på många ställen är resistenta mot behandlingar."
Om man rådgör med en läkare kan man få reda på var dessa områdena finns. Resistensen uppkommer genom användandet av profylaxet eftersom de parasiterna som utvecklar resistens mot medicinerna kommer att klara sig bättre än de andra parasiterna och dessa kommer till slut att bli den nya parasitpopulationen. Vilket säger att resistensen ökar i världen.
"När det gäller biverkningar; slå upp Alvedon, Ipren eller Treo i Fass så ser du att de också har biverkningar. I Fass står dessutom hur vanliga (ovanliga) biverkningarna är. Mentalsjukdom förekommer inte som biverkning på Lariam. "
Försök hitta ett läkemedel som inte har biverkningar istället. Du kan inte lita blint på Fass. Om du pratar med folk som har råkat ut för lariambesvär kommer du inse att det finns folk som råkar ut för t.ex. MENTALSJUKDOMAR. Börja med att titta på länkarna som finns ovan.
Precis som du säger kan man dock se att de flesta biverkningarna som finns upptagna i Fass är frekvent förekommande.
"Däremot kan det påverka (tillfälligt) finmotorik, avståndsbedömning osv varför det inte rekommenderas till tex piloter (man börjar ju behandlingen en eller två veckor innan avresa och avslutar två veckor efter hemkomst, så för piloter kan det ju vara olämpligt att flyga efter intag av Lariam...)"
Vad sägs om stickningar, yrsel, illamående, diarée, kronisk huvudvärk, skakningar, buksmärtor, skador på Centrala NervSystemet, hallucinationer, kallsvettning, kollapser, glömska, förvirring, sovsvårigheter, panikattacker, förlust av korttidsminne o.s.v. Inte så bra om man t.ex är pilot. Dessutom avslutar du behandlingen 4 veckor efterhemkomst, inte 2.
"När man ska åka till malaria-drabbade områden ska man alltid konsultera en läkare, helst på en infektionsmottagning. Skall man dessutom dyka kan det vara bra att meddela läkaren detta innan besöket så att läkaren kan kolla upp medicinering-dykning."
Låter bra, eftersom vissa läkare tydligen kan säga att det är ofarligt. (De kanske bara tittar i Fass?)
"Jag förringar inte på något sätt komplikationer vid dyk, men jag blir rädd när jag hör att det finns folk som verkar tro att malaria inte är värre än en förkylning."
Se det så här: Om du befinner dig i ett område med botbar malaria (vid minsta tecken på feber måste man omgående kunna ta sig till ett sjukhus) är det (i mitt tycke) en större risk att äta tabletter, t.ex. lariam, som med relativt stor chans ger biverkningar (som kan vara permanenta) än att eventuellt få malaria som kan botas.
Det man bör tänka på är att myggorna kommer fram på natten. Har man inget helt tätt rum eller om man öppnar dörrar eller fönster på kvällen, så bör man använda ett impregnerat myggnät över sin säng. När man går ut ska man använda långärmade byxor och tröjor samt myggmedel. Hur många gör så här när de är på semester i tropikerna?
Sen bör man komma ihåg att malaria är bara en av många farliga sjukdomar i tropikerna. Det finns mycket annat att oroa sig för.
/Christoffer