• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

DVD-uthyrare som skickar utomlands?

Hej,
skulle gärna vilja hyra svenska DVD-skivor med svensk textning.
Alla svenska filmer som man får här i Tyskland är med svensk ton men utan svensk textning. För vissa ändamål är det dock mycket önskvärt att ha svensk textning.
Dessutom är det tyvärr bara ett fåtal svenska filmer som över huvud taget kommer ut på den tyska marknaden, många bra filmer kommer inte eller med flera års fördröjning.

Har redan kontaktat f.d. Brafilm.se, nuvarande Lovefilm.se, än så länge har de inte svarat. I deras kundvillkor står att man måste vara mantalskriven i Sverige för att delta.

Känner ni till en liknande DVD-uthyrare som skickar utomlands?

Tacksam för hjälp, råd och tips:
/Georg
 
Skulle tro att det är en fråga om porto mm, det går ju att lösa mha en vän som mellanhand, då får du stå för utlandsportot t.o.r. Snart kan du nog hyrladda ner filmer istället.
 
fredl; sa:
Skulle tro att det är en fråga om porto mm, det går ju att lösa mha en vän som mellanhand, då får du stå för utlandsportot t.o.r. Snart kan du nog hyrladda ner filmer istället.

Ja, det skulle nog funka med mellanhänder, det är klart. Men då blir det ju ännu dyrare och ännu krångligare. Om det inte finns en annan lösning, kan ja visserligen be en av mina svenska vänner att hjälpa. Men det blir så där konstigt konspirativt, med mellanhand och så vidare. Som om man handlar knark eller porrfilmer eller så. Det är ju dessutom olagligt för mellanhanden att vidareskicka filmerna. Eller han/hon gör en säkerhetskopia som han/hon skickar ner till mig. Men det är minst lika olagligt som att skicka originalet. :( Nej, jag skulle helst vilja ha en officiell och direkt lösning.

Ladda ner filmer skulle vara snabbast, det är klart. Men jag har bara 12k-modem hemma. Även med bredband tror jag sitter man ganska länge för att suga en film. Har inga erfarenheter med sådant. Hur funkar det att hyrladda? Får man en livestream i realtid som man måste se med en gång, eller kan man spara filmen någonstans? Fast då skulle man ju inneha en olaglig kopia.

Jag vägrar inse eller begripa eller förstå att jag måste vara mantalskriven i Sverige för att vara med i någon futtig online-uthyrning. Vad tror de vem jag är och var jag bor?? På Balkan eller? Jag bor på andra sidan havet. Färjan avgår fyra gånger om dygnet. Malmö ligger närmare än Berlin.
[Ändrat av sachsaren 2006-09-08 kl 19:24]
 
TV4 Anytime

Har aldrig provat det men http://www.tv4-anytime.se/ är ju ett alternativ ifall du väljer att ladda hem filmer lagligt istället för att hyra. Där finns tillgång till med än 700 långfilmer enligt reklamen samt att man kan kolla på TV4´s program i efterhand.

Ingen DVD-uthyrare men kanske ett alternativ ifall du löser internetanslutningen.
 
Re: TV4 Anytime

mathias; sa:
Har aldrig provat det men http://www.tv4-anytime.se/ är ju ett alternativ ifall du väljer att ladda hem filmer lagligt istället för att hyra. Där finns tillgång till med än 700 långfilmer enligt reklamen samt att man kan kolla på TV4´s program i efterhand.

Ingen DVD-uthyrare men kanske ett alternativ ifall du löser internetanslutningen.

Morr... som utlandssvensk kan du inte använda tjänsten på grund av att sändningsrättigheterna bara gäller för sverige.
 
Deponera pengar

Gissningsvis beror ovilligheten att göra ”utlandsaffärer” att det är svårare/omöjligt att driva in ev obetalda räkningar, eller om filmerna inte skickas tillbaka. Jag skulle i ditt läge försöka att på något sätt deponera en summa pengar i förskott som väl täcker priset (inte hyran utan uthyrarens inköpspris) för ett antal filmer så att uthyraren är säker på att inte bli lurad.

Ungefär på samma sätt som man betalar handpenning, för att man inte ska kunna dra sig ur en affär.

Per Brune
 
Jag har en del filmer med svensk text i Tyskland.
Vad är det för filmer du vill se, jag har ju redan sett dom flesta o kan väl skicka dom vidare.
 
@ Per: Skulle vara helt okej för mig att deponera pengar. Jag har ju t. o. m. fortfarande ett bankkonto i Sverige, snacka om säkerhet.
Det måste ju finnas någon lösning forutom att vara mantalskriven i Sverige! Hur jä**a fyrkantigt tänker de egentligen?
Men hittills har Boxman aka Brafilm aka Lovefilm inte svarat än.

@ Gunnar: Jag har skickat dig ett pm.

@ Håkan: Gärna!