Dvärgstorlekar

Om man kikar på cykelnetto.com ser man att de flesta cyklar bara finns i storlekar upp till 20tum, är inte det väldigt fjuttigt?
Jag menar är man drygt 180 bör man väl ha 22-23tum?
Eller är det skillnad på ramstorleken mellan racer och mountainbikes?

MTB-hojjar brukar ha mycket kompaktare ram. Det skiljer dock från modell till modell. Det enda sättet att veta säkert är att prova sig fram. Besök en seriös cykelhandlare, det är värt de extra kronorna.

/rikard

Det kan vara stor skillnad mellan olika märken. Alla verkar ha sitt eget sätt att mäta.
Kona tex brukar kännas betydligt mindre än andra med samma storlek angiven.
Det beror både på hur dom mäter och på ramgeometri

Tack för svaren. Kommer ihåg att jag för ett tag sen pratade med en arbetskamrat som varit elitcyklist om storlekar och han sa att det inte är hela världen om ramen är lite för liten, det är värre om den är för stor. Håller ni med om det?

Såg ett annat inlägg på det här forumet, http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=26151
där en kille på 180cm köpt en 22tums cykel och blivit missnöjd för den var för hög.
Med andra ord kanske det ändå är ide för mig att titta på den inspanade Ideal-cykeln som är på 20 tum?

Jag är 180 cm lång och har en KHS 17". Jag gillar det, tycker att det är lättare att krångla tekniska partier med en kompakt ram, men det är givetivs individuellt.

Håller helt klart med om hellre för liten än för stor, även om den inte får vara alldeles för lite.
Det beror lite på vad cykeln ska användas till.
Men generellt så kan man ju alltid ha höja sadeln och sätta på en lång styrstam om cykeln är liten.
Är den för stor är det svårt att göra något åt det

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg