Jag har två olika säckar som jag brukar växla mellan:
- Marmot Hydrogen vilket är en mer utpräglagd sommarsäck (TLimit -1, TComfort +4). Jag är trots man lite frusen av mig när jag sover, så min upplevda lägsta komforttemp stämmer ganska bra med TComfort angivelsen och de nätter då temperaturen på småtimmarna kryper ner närmare nollan behöver jag förstärka den sovsäcken med en tröja eller dunjacka. I övrigt sover jag i underställ, sockar, mössa och en sovsäckliner i silke.
- Marmot Pinnacle (ganska lika egenskaper som Marmot Helium) som är en 3-säsongssäck (Tlimit -12, TComfort -5,5). Den sovsäcken väljer jag för fjällvandring när jag går utanför högsommarfönstret (mitten av juli till mitten av augusti) då kallare nätter är vanligare. Den sovsäcken har jag sovit bekvämt i ner mot i varje fall -4 grader.
Skulle jag enbart välja en sovsäck för fjällvandring under sommar och tidig höst är det en 3-säsongssäck då det är ganska oskönt att frysa sig genom natten. Så jag ansluter mig till de andra tipsarna om att välja en sovsäck med komforttemp kring -5C. Ju högre dunkvalitet desto lättare och mer komprimerbar sovsäck, men också dyrare så lite en budgetfråga, men en välskött dunsovsäck är samtidigt är en investering för decennier.
Tänk även på hur ni sover, då de allra lättaste sovsäckarna även brukar vara klaustrofobiskt skurna för att spara tyg och vikt, något som inte passar mig som föredrar att sova på sidan och vill ha lite plats att röra mig inuti sovsäcken.