Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Och att mäta loftet och sen jämföra med andra säckar är ett hyfsat sätt att kolla vilken temperatur säcken kan tänkas tåla.
Eller egentligen inte eftersom det kanske är rätt ointressant vilken temperatur säcken klara för den klarar nog -100 utan problem. Frågan är snarare vilken temperatur kombinationen säck+användare klarar av vilket egentligen är helt omöjligt att svara på oavsett vad man än tycker om standardiserade mätmetoder.
Jag har en, den är köpt ca 1973, använder den än, men den håller nog inte samma isolering längre som ny, men hittils har jag inte frusit, utom när jag fuskat vid upp-fluffningen....
Hittade en Caravan sovsäcks katalog från 1989, ser att stoppningsvikten är 1360 gram super down. Totalvikten är 2250 gram/200cm.
Lägsta temp -35 komforttemp +10 till -16 grader. Köpte själv en Super down som var lite lättare att bära 1650 gram. Den är fortfarande jäkligt fin för 1595:- som den kostade.
Så tror jag att den heter. Min första vintersäck. Har hängt i garderoben sedan lumpen -86.
Vilken kamrat!!
Hänger med ner till -20 utan problem, och skulle jag av någon anledning känna mig lite huttrig så kompletterar jag med yttersäck typ försvarets(Som ingår i Sovsäck2000 systemet).
Jag packade upp mina föräldrars två caravan arctic häromåret och testade en natt vid jultid utan tält. Det var nog nästan 0 grader som kallast skulle jag tro. Jag hade på mig underställ och det fungerade rätt bra. Säckarna har princip legat nerpackade i 20 år och jag tror de har tappat en del i loft och isolering. Ändå rätt häftigt att de håller så pass bra! Jag har för mig att de vägde strax under 2 kilo. Blå utsida och röd insida.
Framöver så håller jag mig till min egen WM UltraLite om jag inte tar syntetsäcken.