Dunjackans härkomst

Började fundera på var/när/hur man började använda dun i jackor/byxor. De flesta naturplagg har jag en historisk koll på, men inte dunets historia. Är det någon som är välbevandrad inom detta område?
Kollade lite på google, men fann inte ngt/orkade inte.
Tacksam för svar.

Tja det finns quiltade tunna skinnvästar från vikingatiden, det lär finnas än äldre rester av plagg med kaveldun som foder. Envar som plockat fågel vet hur mycket dun det blir, att byta ut kaveldun mot dun var nog inte särskilt svårt. Rent sannorlikt hamnar vi nog i sömnadens gryning när det blev svalt.
Om det var vid senaste istiden eller någon före den tja därom tvista säkert de lärde...

Enligt Uppgift ska Eddie Bauer ha tagit den första patenten på en jacka fylld med gåsdun 1936. Den enda patenten jag dock kan hitta är från 1939/1940 och där är det mönstret som skyddas/syftas inte dun-innehållet.

vad gör man när man "quiltar"?
Sedan är jag nyfiken på jämförelsen mellan dunjacka och syntetisk dunjacka, fördelar/nackdelar?

Det är samma som mellan dunsovsäck och syntetsovsäck; dun är mer värmeeffektivt per viktenhet så jämför man två lika varma plagg så går dunjackan att göra lättare (och mer komprimerbar). Rätt skött så har dun också längre livslängd.
Nackdelarna är att bra dun är betydligt dyrare och att dun kan vara något fuktkänsligare. Det beror dock en hel del på de tyger som används och i praktiken så tycker jag inte det är något stort problem.

Dun som isoleringsmaterial har nog som sagts används under väldigt lång tid, exakt hur lång tid vet jag inte; organiska material som kläder finns väldigt sällan bevarade i arkeologiska källmaterial.

Hejsan,

Jag har petat lite i dräkthistoria tidigare och aldrig snubblat over plagg där dun använts som isolerande fyllning i Västeuropa (gäller äldre tider). En vild gissning är att plagg med dun i kan ha uppstått under andra hälften av 1800-talet.

Dun har använts tidigare i kuddar och täcken men inte i plagg.

Gissar att det varit för ont om dun och att tyger och sömnadsteknik inte varit tillräckligt täta för att hålla kvar dunet i ett plagg.

I Kina används silkesvadd som isolering i plagg och täcken, där finns det nog en chans att det kan ha startat tidigare.

Med vänliga hälsningar,
Aina

Päls och ull gissar jag var enklare att använda till kläder för kallt väder än dun. Hur mycket av kläderna gjordes inte hemma hos de som skulle bära dom?
Vi lever i "Slit och släng åldern", det gjorde de inte på den tiden, kläder av ovanstående material är också mycket enklare att laga.

Du är ju ett hopplöst material om man inte har tyg som skyddar något mot fukt, och om man dessutom har svårt att torka effektivt regelbundet.

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg