Dunjacka som plurrningsplagg

Jag har alltid med mig en liten komprimerbar dunjacka i ryggsäcken och tänker använda den som ersättning till min ordinarie skaljacka ifall jag plurrar. Är det nån nackdel med att ha en dunjacka som backup?

Jag funderar t.ex. på en ev. andra plurrning. Är det bökigt att ligga i en vak med en våt dunjacka? Sannolikheten för en andra plurrning är såklart ganska liten eftersom jag inte har för avsikt att väta ner dunjackan :). Jag kommer alltså försöka hålla mig på säkra sidan, men man vet ju aldrig.

Idealt bör ombytet vara likande det man normalt åker i. En dunjacka kan vara lite svår att reglera värmen i. Det beror ju lite på vad det är för tur man åker på – om man relativt snabbt kan avbryta turen, eller om man vill/måste fortsätta längre tid. På många föreningsturer avbryter man inte turen vid plurrar, och på större vatten kan vägen hem vara lång.

En annan nackdel med dunjackan är att den lätt blir fuktig av den blöta ryggsäcken efter plurr.

I

En annan nackdel med dunjackan är att den lätt blir fuktig av den blöta ryggsäcken efter plurr.

Då vrider man haklappen (27 g) eller Tyvek förklädet så den hamnar på ryggen.

Foto Undertecknad (självutlösare)

Per

Bilagor

• Tyvek forklade IMG_0031.jpg
    Tyvek forklade IMG_0031.jpg
    73.6 KB · Visningar: 598
  • Haklapp.jpg
    Haklapp.jpg
    65.3 KB · Visningar: 604

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg