dun

är det nån som vet om man kan köpa dun nånstans för egen tillverkning? är det isåfall snordyrt eller?

det kanske är bättre att köpa 7 begagnade sämre dunjackor och sitta några dagar och plocka bort de 60 procenten fjädrar... =) men det är väl ingen superkvalité på dunet kanske.

vad tror ni? nån som har sytt dungrejjor?

det har säkert diskuterats förr men jag orkar inte leta.. länka tråden isåfall!

Kudde

Vill du köpa du billigt så ska du gå på rea och köpa en dunkudde. Problemet är att tillverkaren inte specar kvaliteten så som vi är vana. Du lär inte hitta någon "fill power" angiven någonstans. Däremot anger dom ofta "bärighet". Du ska bara titta efter kuddar med högsta bärigheten(jag tror det är 10). Andelen dun/fjäder är så klart också viktig. 90/10 är den det som gäller.
Vill du ha riktigt fint dun till varje pris finns det att köpa på nätet. Men smakar det så kostar det.
800+ dun för $24/3 ounce!
http://www.thru-hiker.com/detail.asp?PRODUCT_ID=MG113
/Thomas J

Annars kan man ju bygga ejderhus och plocka dun i några år, rensa och tvätta dunet så får man riktigt bra dun.

Jag tror max bärighet enligt "sängklädesspecifikationen" är 14. Tror, alltså. Hemtex har en kudde och ett täcke med den bärigheten, 100% dun, mest bara för att kunna uppvisa lite flärd. Ingen köper ju sängkläder för så mycket pengar. Över 2000 bara för kudden, om det inte var över 3000. De har en glaskruka med dunet bredvid så man får klämma. Det var mycket roligt.

Men de har också kudde/täcke med bärighet 10-12 i 90/10 vitt gåsdun. Kudden är fylld med 400 gram och kostar 795 kronor ordinarie pris, nu 30% rabatt. Jag vet inte om rabatten gäller alla butiker men det brukar ju vara så. Kudden känns plufsig och fin.

Re: Kudde

TJA; sa:
Vill du ha riktigt fint dun till varje pris finns det att köpa på nätet. Men smakar det så kostar det.
/Thomas J

Denna site säljer tyvärr inte utanför USA.
Kanske man kan kontakta tillverkare av dunkläder/säckar. Fast dom har väl mer lust att sälja färdiga grejor än råvaror.

Lycka till, låt os veta om du får tag på något!

Re: Re: Kudde

Broder Bob; sa:
TJA; sa:
/Thomas J

Denna site säljer tyvärr inte utanför USA.
Kanske man kan kontakta tillverkare av dunkläder/säckar. Fast dom har väl mer lust att sälja färdiga grejor än råvaror.

Lycka till, låt os veta om du får tag på något!

Har du mailat dom och frågat? Det gjorde jag och fick svaret att dom visst kunde sälja till en stackars svensk. Dock framgick det inte av hemsidan.
/Thomas J

Re: Kudde

ja, det där med sängkläder var ju en självklar möjlighet som jag inte ens tänkte på i min enfald...
jag såg nu på http://www.haglofs.se att en grand #18-säck innehåller 750 g dun 95/5 700+. ett par 400 g-kuddar kunde ju räcka då! =)
skulle vilja prova att sy en sovsäck och se hur det funkar..

$24/3ounce var ju ej billigt.. var är det? typ 200 spänn för ett hg? huuuu...

Re: Re: Re: Kudde

[/QUOTE]

Har du mailat dom och frågat? Det gjorde jag och fick svaret att dom visst kunde sälja till en stackars svensk. Dock framgick det inte av hemsidan.
/Thomas J [/QUOTE]

Om man försöker beställa på Thru-Hiker kommer det upp en liten ruta med "Shipping info", där det står "domestic US orders only". Men det vore ju konstigt om de inte vill sälja. Där ju alltid bäst att fråga, som du gjorde!

KLAGER; sa:
Annars kan man ju bygga ejderhus och plocka dun i några år, rensa och tvätta dunet så får man riktigt bra dun.

Den segelmakare som vi hade med i vår besättning när vi kappseglade mycket med mina föräldrars båt för 15 år sen bodde i Vaxholm och brukade samla ejderdun när han var ute i skärgården. Han hade tänkt sig göra en väst. Efter 3 års samlande hade han fått ihop så han trodde nog att han skulle kunna göra en keps i alla fall:)

nermander; sa:
Den segelmakare som vi hade med i vår besättning när vi kappseglade mycket med mina föräldrars båt för 15 år sen bodde i Vaxholm och brukade samla ejderdun när han var ute i skärgården. Han hade tänkt sig göra en väst. Efter 3 års samlande hade han fått ihop så han trodde nog att han skulle kunna göra en keps i alla fall:)

Om man bygger hus (tak) åt dem så att de skyddas från rovfåglar och trutar, och ser till att hålla minken borta så häckar de mycket tätare. På Island samlas fortfarande en hel del ejderdun och de flesta skyddar "sina" ejdrar med boplatser åt dem. Men det blir ju inte så mycket dun/bobale.

Kudde?

Kuddar inehåller väl ganska mycet fjäder för att bli styva? En bra dunjacka är ju en usel kudde, den sjunker bara ihop. Vad är bärighet för mått? Är det hur styv kudden är eller hur bra fillpower fjädrarna i den har? Borde inte ett duntäcke vara bättre om det är värme man vill ha?

/nyfiken

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg