Dumt med dubbellagring

Många av oss har album på annan plats likaså blogg på annan plats och då känns det egentligen lite knas att behöva lägga upp allt en gång till när man vill dela med sig till detta community. Men jag har inte riktigt kommit på något bra sätt att ändå få dela med mig och få kommentarer utan att ex. kopiera all text till en artikel här.

Några tips, är det ex. ok att skriva ett inlägg i exempelvis Turåkningsforumet och att i det länka till ett blogginlägg som beskriver en härlig tur man haft?

Det som står i reglerna är detta:

"Att upprepande gånger använda bloggen för att pusha en annan blogg eller sajt är inte heller ok, i enlighet med Utsidan generella regler om värvning, för egen vinning etc (se ovan). "

Alltså att söka öka trafiken på t ex den egna hemsidan. Liknande förekommer i diskussionsinlägg och i någon enstaka blogg här på Utsidan men jag tycker inte att det är störande i den nuvarande omfattningen. Tvärtom är det roligt att läsa färdbeskrivningar, reseberättelser erfarenheter som omväxling till de prylrelaterade inlägg som är vanligast i Utsidans forum.

Ett annat sätt att publicera är att skicka artiklar till redaktionen men det är inte alla artiklar som tas in.

Däremot kan jag inte se i reglerna att det skulle vara fel att publicera en färdberättelse i ett inlägg där texten också finns någon annanstans på www än på Utsidan. Det går t ex bra att lägga in en pdf-fil som bilaga i ett inlägg. Har man många bilder som kompletterar en sådan berättelse kan det vara smart att lägga dem i ett webalbum t ex picasa eller flickr och länka från texten i bilagan och/eller från forumpostningen.

Ofta puffar medlemmar för egna små YouTubefilmer. Det tycker jag är trevligt.

Thure

Senast ändrad:
"Att upprepande gånger använda bloggen för att pusha en annan blogg eller sajt är inte heller ok, i enlighet med Utsidan generella regler om värvning, för egen vinning etc (se ovan). "

Alltså att söka öka trafiken på t ex den egna hemsidan. Liknande förekommer i diskussionsinlägg och i någon enstaka blogg här på Utsidan men jag tycker inte att det är störande i den nuvarande omfattningen. Tvärtom är det roligt att läsa färdbeskrivningar, reseberättelser erfarenheter som omväxling till de prylrelaterade inlägg som är vanligast i Utsidans forum.
Frågan är vad som anses som upprepade (och jag har dessutom valt at inte ha någon blogg på Utsidan eftersom jag redan har en även om tanken har föresvävat mig att stoppa alla mina friluftsinlägg här precis som jag har alla bokrecensioner på pocketblogg och filmrecensioner på filmbloggen och sen länkar till dem rån min egen blogg). Jag har personligen inga intentioner att öka trafiken till min egna blogg. Men tycker det är så oerhört trist att behöva sitta och kopiera text när texten redan finns färdigproducerad med bilder odl.

Ett annat sätt att publicera är att skicka artiklar till redaktionen men det är inte alla artiklar som tas in.
Det är ju just det, man vet aldrig om ens artikel kommer att publiceras eller inte, även om de jag skrivit hittills gjort det. Men den här gången var vi ute 7 dagar vilket resulterade i en jäklig lång berättelse.

Däremot kan jag inte se i reglerna att det skulle vara fel att publicera en färdberättelse i ett inlägg där texten också finns någon annanstans på www än på Utsidan. Det går t ex bra att lägga in en pdf-fil som bilaga i ett inlägg. Har man många bilder som kompletterar en sådan berättelse kan det vara smart att lägga dem i ett webalbum t ex picasa eller flickr och länka från texten i bilagan och/eller från forumpostningen.

Smart, jag har ju hela senaste berättelsen i en PDF eftersom en bloggläsare ville kunna skriva ut det jag hade skrivit och läsa ute i solen. Alla bilderna ligger på Picasa.

Ofta puffar medlemmar för egna små YouTubefilmer. Det tycker jag är trevligt.
Jo det är trevligt. Gillar själv att läsa reseberättelser och önskar att det kunde ha funnits utrymme för dem i forumen oxå men då kanske som externa länkar, Men jag förstår oxå om man vill driva trafik till utsidan via bloggarna/artiklarna. men ex. pressklipp länkar man ju till på startsidan. Jag får se hur jag gör. Det är alltid trevligt med lite återkloppling på det man varit med om/skrivit om men bloggen är ju inte så där välläst av andra friluftsnördar.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg