Trots att jag är ingenjör för det mesta, så blir detta en fråga som blir lite av en smakfråga.
En skruvis är som regel kraftig - men brukar ändå inte ha så bra styrka med grinden öppen. Risken för att grinden ska vara öppen är ju mindre på en skruvis - fast bara om man kommit ihåg att dra åt skruven.
Härmed erkänner jag genast att jag HAR glömt att dra åt skruven på en skruvis minst en gång...
En skruvis med stängd grind har möjligen bättre styrka vid trepunktsbelastning. Det är bara en gissning - men om jämförelsen görs mot en wiregate kanske det känns troligare att det är så?
En wiregate, eller vanlig karbin utan låsbar grind, är ju helt Ok, så länge grinden är stängd. Vid användning i ankare där man kan tänka sig att karbinen belastas mot underlaget, så ökar kanske risken för att grinden hålls öppen, än för det helt allmänna (genomsnittliga) fallet.
I ett ankare är som regel inte belastningen så hög att en karbin inte håller med öppen grind. Det är nog snarare självurklippning man bör oroa sig för. Men så länge det som hänger i karbinen bär last och kanske därigenom håller grinden öppen mot t ex underlaget, så är risken för självurklippning inte så stor. Vid slack är å andra sidan grinden troligen stängd.
Att man skulle få självurklippning på TVÅ karbiner känns långsökt. Men får man det på EN karbin kanske förutsättningarna är speciella och då kanske risken ökar för att båda karbinerna efterhand klipps ur...
Jag skulle dock känna mig mycket trygg med två vanliga karbiner istället för en skruvis. Om man tar risken för fabrikationsfel, materialfel eller latent försvagning p g a tidigare belastning med i resonemanget så är det f ö förstås bättre med två vanliga karbiner istället för en skruvis.