Dumma ankare

Ja, det var många läskiga riggningar!

Tacksam dock om någon vill förklara problemet på den femte bilden "Clove hitch on nice new wire gate biners."?

Eftersom den är med på ful-listan visar jag mig väl rätt okunnig nu, men hellre det än att göra bort sig helt.
 
Bra fråga!

Nya karbiner skriver han, de borde kanske köpt och använt en låsbar karbin istället?

Okunnig är vi alla ibland. Se bara bilden som Diderot la inn. Trädet ser inte helt friskt ut, och lärkfotad slinga är väl ok, men inte bäst.

Någon som har fler bilder?

/Kaj
 
Tack! Klart det varit bättre om de köpt skruvkarbiner, tänkte inte på inköpsledet.
Annars tror jag de flesta någon gång har använt motstående karbiner när man inte haft annat tillhands.
 
Jag ser inget fel i dubbla karbiner istället för skruvis. Jag reagerade också på bilden och kikade lite hit och dit och undrade vad det var jag missade.
 
Trots att jag är ingenjör för det mesta, så blir detta en fråga som blir lite av en smakfråga.
En skruvis är som regel kraftig - men brukar ändå inte ha så bra styrka med grinden öppen. Risken för att grinden ska vara öppen är ju mindre på en skruvis - fast bara om man kommit ihåg att dra åt skruven.
Härmed erkänner jag genast att jag HAR glömt att dra åt skruven på en skruvis minst en gång...

En skruvis med stängd grind har möjligen bättre styrka vid trepunktsbelastning. Det är bara en gissning - men om jämförelsen görs mot en wiregate kanske det känns troligare att det är så?

En wiregate, eller vanlig karbin utan låsbar grind, är ju helt Ok, så länge grinden är stängd. Vid användning i ankare där man kan tänka sig att karbinen belastas mot underlaget, så ökar kanske risken för att grinden hålls öppen, än för det helt allmänna (genomsnittliga) fallet.
I ett ankare är som regel inte belastningen så hög att en karbin inte håller med öppen grind. Det är nog snarare självurklippning man bör oroa sig för. Men så länge det som hänger i karbinen bär last och kanske därigenom håller grinden öppen mot t ex underlaget, så är risken för självurklippning inte så stor. Vid slack är å andra sidan grinden troligen stängd.

Att man skulle få självurklippning på TVÅ karbiner känns långsökt. Men får man det på EN karbin kanske förutsättningarna är speciella och då kanske risken ökar för att båda karbinerna efterhand klipps ur...

Jag skulle dock känna mig mycket trygg med två vanliga karbiner istället för en skruvis. Om man tar risken för fabrikationsfel, materialfel eller latent försvagning p g a tidigare belastning med i resonemanget så är det f ö förstås bättre med två vanliga karbiner istället för en skruvis.
 
Om det är den enda säkringspunkten i ankaret är det inte lämpligt med dubbelt halvslag, men det framgår ju inte av bilden om så är fallet eller om det är en av flera punkter. Oavsett skadar det inte med en stoppknut...

Dessutom bör ryggarna på karbinerna vara vända åt samma håll för att draget ska koncentreras till ryggen och inte mot näsan på karbinerna (enligt SKF ivf - finns andra normer som säger att det är bättre om de är vända åt olika håll, i syfte att minimera risken att kraften kommer över grindarna)
 
När det gäller hur man vänder karbinerna så är det väl bra om grindarna står olika, när karbinerna är snurrade så att grindarna är på samma sida, s a s.

Däremot är det ju så att; ett slack senare, så har de snurrat åt nåt håll man inte har en aning om, oavsett hur de var orienterade när man klippte in dem.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg