dum fråga om GPS

Hej.
Jag inser fördelen med en GPS för vägnavigering, men hur blir det på fjället?
Är det någon vits att besvära sig med att köpa friluftskartan (pro) eller är det papperskarta som fortsatt förblir ens bästa vän medan GPS:en används när man är vilse och vill veta sin position?

Någon som uteslutande använder GPS på fjället?
Några erfarenheter ni kan dela med er?
 

avslutad210712

Gäst
Den dagen kommer troligen inte när jag enbart litar på något elektroniskt på fjället, i alla fall inte om jag går på okända marker.

Dessutom får man en helt annan överblick på naturen när man har en papperskarta att titta på.

Använder GPS'n främst för att i efterhand kunna kolla var jag egentligen gick, för att se hur långt jag gått, för att enkelt kunna kolla hur långt jag har kvar till en viss punkt och för att veta hur många höjdmeter jag har kvar till nästa höjdpunkt när jag går uppför.
[Ändrat av avslutad210712 2007-05-13 kl 19:57]
 
Kunde lägga mina 2 ören till tråden...

För det första är det ju en elektronisk pryl som inte funkar utan battier. Är det kallt och man glömt lägga GPS:en eller batterierna till den i sovsäcken på natten så kanske den inte vill starta på morgonen (tills man värmt upp batterierna lite (med kroppsvärme)). Sen har vi ju allt det andra, tappar man den kanske den slutar fungera, "vattentät", etc. etc...

Det är bra att lära sig veta hur prylen tar reda på ens position och hur GPS-navigering fungerar...

http://sv.wikipedia.org/wiki/GPS

Man kan exempelvis vandra i en djup dalgång och vips vet prylen inte om var man är. Prylen måste ha fri sikt (t.o.m. tät vegetation kan störa signalen) från minst 3 satelliter. För att även få höjden behövs minst 4 satelliter. Det kryllar av satelliter där uppe, men alla är inte GPS-satelliter. Någonstans deklarerade dom att det skall vara minst 24 stycken GPS-satelliter i funktion - och det är ju inte så mycket om man tänker efter, dom skall ju täcka hela globen. Ligger dom dessutom vid horisonten just när man behöver dom som mest så lär det inte hjälpa så mycket när man har stora berg runt omkring sig.

Men, trots allt, en modern GPS funkar riktigt bra :)

Jag vandrade över Island förra sommaren och använde GPS:en främst för att dokumentera min sträcka (inkl tältplatser, m.m) och att se hur långt jag gått under dagen. Pga att kartorna inte var uppdaterade på många år så stämde inte vägarna i verkligheten med kartan och i stenöknen mitt i landet blev det ganska svårt att navigera, speciellt i dimma - då var GPS:en en stor vän.

När jag är ute på vanliga turer är GPS:en ett hjälpmedel som navigerar åt mig och jag slipper lägga tid och uppmärksamhet på att försöka hitta något ställe mitt i terrängen. Min är också riktigt bra på att beräkna när jag bör vara framme vid ett visst mål, medelhastighet, när solen går ner, som exakt klocka (uppdateras ju mha satelliternas atomur), som höjdmätare (GPS-höjdmätning är dock inte 100%-ig, man måste se till att man får in flera satelliter och att höjden är stabil, å andra sidan har man ju sällan stabil höjd med en barometer när lågtrycket kommer in, finns GPS:er som även har barometer - då har man ju allt man behöver).

Karta och kompass bör dock alltid tas med. Skippar man kartan får man dock aldrig glömma en fungerande kompass (även kompasser kan balla ur, har en Silva som pekar åt öster istället för norr, t.ex).

Mvh
Michel
 
24 satelliter är minimum för ett komplett system, plus att det då ska ligga tre i reserv, men redan uppskjutna, alltså.
I praktiken finns det idag ofta 27-30 i drift, vilket ökar täckningsgraden lite grand.
Satelliterna är utspridda i sex olika banplan, med (minst) fyra satelliter jämnt fördelade i varje. Banorna lutar, så att satelliterna vänder ungefär på våra breddgrader. Den lutningen är vald med tanke på att det bor mer folk runt ekvatorn än vid polerna, men det ska ändå alltid finnas minst fyra satelliter som går att ta in vid polerna, där förhållandena alltså är sämst.

Detta hindrar naturligtvis inte att det kan vara tvärt omöjligt att få in någonting på andra platser, på grund av hinder av olika slag.

För övrigt håller jag helt med. GPS är fantastiskt, egentligen, men ger man sig ut i vildmarken är det förnuftigt att ha någon reservplan.

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Suur Fråga ang Meridianer. Navigering 8
jochnick Ännu en fråga om waypoints Navigering 4
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
EchoAlpha Fråga angående Formeln för bäring ur koordinater Navigering 3
bazzo112 Fråga Navigering 7
pyre Fråga angående Suunto Ambit Navigering 5
serenade Garmin 60CSx fråga Navigering 17
at1981 Fråga ang. Garmin Montana 650T Navigering 9
Värstingen En liten fråga...... Navigering 3
kanotisten GPSmap 76CSx-fråga Navigering 9
radbug Hjälp - fråga Navigering 9
Toni_v_89 Fråga Navigering 1
Karpaterna.se Fråga om GPS Navigering 12
Bettega En fråga om "sensitivity of GPS-chipset" Navigering 7
GUD1964 Fråga om SD mine till garmin nuvi 360 Navigering 3
nkj garmin fråga Navigering 16
PR Ny firmware och fråga om röstuppdatering till 276C Navigering 0
Higgis Fråga ang garmins kartor Navigering 5
lam81 Kort fråga angående importerad GPS Navigering 1
Winstar Fråga gällande basemap i Garmin 60CS Navigering 3
biting Garmin 60CS fråga från en Vista användare Navigering 3
bultsaxen fråga om 60CS Navigering 9
Ont En liten fråga... Navigering 4
jlw Tomtom 3 fråga Navigering 1
JMERLIN Teoretisk fråga ang. hastighetsbestämning i backar. Navigering 14
apersson850 Märklig fråga om iQue Navigering 0
Mike C Ännu en RT90 fråga Navigering 12
peterp Garmin etrex-fråga Navigering 0
Carslöv Klassisk fråga: Vilken gps... Navigering 18
Tony_Avesta En fråga om gummit på Vistan Navigering 16
henkywallmark Omöjlig fråga!!!! eTrex Legend och GARtrip software Navigering 2
Anders.Persson Enkel fråga? Navigering 4
Anders.Appelqvist En liten fråga Navigering 0
Sportbil Nybörjar-fråga om positionsangivelser Navigering 10
hpairborne Fråga om e-Trex. Amerikansk och Europeisk version. Navigering 5
johande fråga ang. Map tracker Navigering 0
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 142
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114

Liknande trådar