Kunde lägga mina 2 ören till tråden...
För det första är det ju en elektronisk pryl som inte funkar utan battier. Är det kallt och man glömt lägga GPS:en eller batterierna till den i sovsäcken på natten så kanske den inte vill starta på morgonen (tills man värmt upp batterierna lite (med kroppsvärme)). Sen har vi ju allt det andra, tappar man den kanske den slutar fungera, "vattentät", etc. etc...
Det är bra att lära sig veta hur prylen tar reda på ens position och hur GPS-navigering fungerar...
http://sv.wikipedia.org/wiki/GPS
Man kan exempelvis vandra i en djup dalgång och vips vet prylen inte om var man är. Prylen måste ha fri sikt (t.o.m. tät vegetation kan störa signalen) från minst 3 satelliter. För att även få höjden behövs minst 4 satelliter. Det kryllar av satelliter där uppe, men alla är inte GPS-satelliter. Någonstans deklarerade dom att det skall vara minst 24 stycken GPS-satelliter i funktion - och det är ju inte så mycket om man tänker efter, dom skall ju täcka hela globen. Ligger dom dessutom vid horisonten just när man behöver dom som mest så lär det inte hjälpa så mycket när man har stora berg runt omkring sig.
Men, trots allt, en modern GPS funkar riktigt bra
Jag vandrade över Island förra sommaren och använde GPS:en främst för att dokumentera min sträcka (inkl tältplatser, m.m) och att se hur långt jag gått under dagen. Pga att kartorna inte var uppdaterade på många år så stämde inte vägarna i verkligheten med kartan och i stenöknen mitt i landet blev det ganska svårt att navigera, speciellt i dimma - då var GPS:en en stor vän.
När jag är ute på vanliga turer är GPS:en ett hjälpmedel som navigerar åt mig och jag slipper lägga tid och uppmärksamhet på att försöka hitta något ställe mitt i terrängen. Min är också riktigt bra på att beräkna när jag bör vara framme vid ett visst mål, medelhastighet, när solen går ner, som exakt klocka (uppdateras ju mha satelliternas atomur), som höjdmätare (GPS-höjdmätning är dock inte 100%-ig, man måste se till att man får in flera satelliter och att höjden är stabil, å andra sidan har man ju sällan stabil höjd med en barometer när lågtrycket kommer in, finns GPS:er som även har barometer - då har man ju allt man behöver).
Karta och kompass bör dock alltid tas med. Skippar man kartan får man dock aldrig glömma en fungerande kompass (även kompasser kan balla ur, har en Silva som pekar åt öster istället för norr, t.ex).
Mvh
Michel